Bouwstenen voor flexibel onderwijs
Wil jij aan de slag met flexibilisering van het onderwijs? En daadwerkelijk flexibel onderwijs ontwikkelen binnen je instelling? Deze publicatie
Studenten moeten zich met een klik op de knop kunnen inschrijven voor vakken bij andere instellingen. Dat is een van de ambities van de zone Flexibilisering. Om die ambitie te realiseren, werkt de zone momenteel aan de pilot Studentmobiliteit.
In de pilot werkt de zone samen met SURF, dat de technische infrastructuur voor de pilot ontwerpt en ontwikkelt, en drie universiteiten – Universiteit Utrecht, Wageningen Univeristy&Research en TU Eindhoven – waar vanaf 2021 studenten zich kunnen inschrijven voor de vakken die de universiteiten gezamenlijk ter beschikking stellen. Vanaf dat moment kunnen studenten van de WUR zich dus met een klik op de knop aanmelden voor een vak bij de TU/e of UU en andersom. Te zijner tijd moet dit beschikbaar worden voor alle instellingen.
Het project wordt geleid door Ulrike Wild, een van de aanvoerders van de zone Flexibilisering. We spraken met Ulrike over het opzetten van de pilot, haar verwachtingen voor studenten, en wat het oplevert voor het hoger onderwijs in Nederland.
Ulrike: “Met de pilot realiseren we concepten waar we al veel langer met elkaar over praten binnen het hoger onderwijs. We denken dat het in de toekomst niet meer vanzelfsprekend is dat een student maar bij één instelling studeert, zoals we ook illustreren in onze studentroute ‘Buiten de gebaande paden’. We verwachten dat het de norm wordt dat studenten ook vakken en onderwijseenheden bij anderen instellingen volgen. Dat kan overigens nu al, maar het levert een enorme administratieve uitdaging op. Dat moet gemakkelijker worden.”
Met de pilot realiseren we concepten waar we al veel langer met elkaar over praten binnen het hoger onderwijs.
Het faciliteren van studentmobiliteit heeft wel wat voeten in aarde. Ulrike legt uit: “Deze mobiliteit mogelijk maken voor studenten vraagt een andere landelijke infrastructuur en manier van onderwijsaanbod aanbieden. Die ontwikkel je niet zomaar. Daarom beginnen we de pilot in een kleine alliantie van drie universiteiten. Dit kan later opgeschaald kan worden om meer instellingen te laten deelnemen om de infrastructuur uiteindelijk landelijk te gaan gebruiken.”
Ulrike: “Tegen alles, in die zin dat het nogal wat omdenken vraagt van het hoger onderwijs en de instellingen als het gaat om praktische zaken en de bestaande infrastructuur. We willen toe naar een verandering hoe studentgegevens landelijk worden beheerd. Maar dat doe je niet in één stap, we moeten dus een nieuw systeem beginnen te ontwikkelen terwijl het oude nog intact is. Om die veranderingen te kunnen realiseren moeten we klein beginnen met implementeren en testen. En we werken uiteraard samen met bestaande initiatieven en instellingen die al met studentgegevens en infrastructuur werken.”
Maar er zijn ook meevallers. Ulrike: “Waar we, tegen de verwachting in, minder tegenaan lopen is de andere invulling van vakken door instellingen. Als je een vak openstelt voor studenten van andere instellingen, moet je ook iets organiseren rond plaats- en tijdonafhankelijk studeren. Voor studenten van de UU die in Utrecht woont, is het niet handig als ze vijf keer per week naar de WUR moeten afreizen. Door de Coronacrisis is ons denken rond plaats- en tijdonafhankelijk studeren toch al veranderd, en we verwachten daar dus minder problemen mee.”
Ulrike: “In deze startfase gaan we opzoek naar vakken waar een samenwerking logisch is en waar studenten van de drie instellingen interesse in hebben. Dat betekent dus dat we een portfolio samenstellen met vakken die elkaar aanvullen en raken. Denk bijvoorbeeld aan vakken rondom geneeskunde en techniek, of rechten en natuurbeleid.”
Ulrike: “We moeten afwachten of studenten ook echt gebruik gaan maken van de mogelijkheid om bij andere instellingen vakken te volgen. Maar als ik kijk naar het succes van de edX Remote Acces programme, zie ik het positief tegemoet. Studenten kunnen nu gratis MOOC’s van een groot aantal edX-partners volgen. Hier is heel veel interesse in. Dat zijn vakken die wij zelf niet aanbieden en waar studenten op deze manier toch toegang toe krijgen.”
Dit biedt iedereen straks de mogelijkheid een nog persoonlijker afstudeerprogramma samen te stellen.
Uiteindelijk moet de infrastructuur en mogelijkheid tot mobiliteit het studeren voor studenten in Nederland nog persoonlijker maken. Ulrike: “Het biedt studenten meer studentmobiliteit en dat biedt iedereen straks de mogelijkheid een nog persoonlijker afstudeerprogramma samen te stellen.”
Download hier de one-pager over de pilot Studentmobiliteit.
Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkelingen rond de pilot? Houd dan de website van het Versnellingsplan, SURF en de universiteiten UU, WUR en TU/e in de gaten.
Deel deze pagina
Wil jij aan de slag met flexibilisering van het onderwijs? En daadwerkelijk flexibel onderwijs ontwikkelen binnen je instelling? Deze publicatie
Wil je van opleidingsroutes naar studentroutes? Speel dan samen met je collega’s Samen Versnellen, een spel ontwikkeld door de zone
Flexibilisering is een veelbesproken onderwerp in het hoger onderwijs. Maar wat zijn de behoeftes van de student als het gaat
Steeds meer onderwijs is flexibel en gepersonaliseerd. Dat zorgt voor uitdagingen rondom sociale binding van studenten onderling, met de opleiding