Webinar: op afstand begeleiden bij veldpractica. Hoe werkt dat?

Hoe kunnen studenten hun tijd maximaal benutten in een veldpracticum? Met begeleiding op afstand kun je studenten voorzien van just-in-time kennis en feedback. En voorkom je dat ze vastlopen en niet verder kunnen met hun opdracht. Maar hoe doe je dat begeleiden op afstand? De Wageningen University & Research en de Universiteit Utrecht onderzochten het in twee projecten. Tijdens dit webinar van de werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden delen ze hun aanpak, gebruikte techniek en de do’s en don’ts.

Datum: vrijdag 10 december 2021
Tijd: 11.00 – 12.00 uur

In dit webinar

Tijdens dit webinar geven Wageningen University & Research (WUR) en de Universiteit Utrecht (UU) een inkijkje in twee verschillende projecten waarin studenten op afstand werden begeleid tijdens veldpractica.

WUR: Online begeleiden via een livestream

Kunnen docenten met livestreaming efficiënter en gerichter feedback op afstand geven bij veldpractica? De WUR onderzocht dit door studenten in drie vakken op afstand via een livestream te begeleiden. Via hun mobiel konden de studenten op ieder moment vragen stellen aan hun docenten. De WUR stelde hiervoor mobiele wifipunten (mifi’s) beschikbaar.

Projectleider Michel Riksen en docent Katinka van Buren delen de ervaringen en geven tips voor iedereen die hier ook mee aan de slag wil. Student Finn Begemanm deelt zijn ervaring met deze vorm van begeleiding vanuit studentperspectief.

UU: App met just-in-time kennis

De UU ontwikkelde een intelligente tutoring app: The Utrecht Compagnion to the Earth. Met deze app doen studenten just-in-time kennis en praktische vaardigheden op tijdens het veldwerk. De app biedt specifieke en locatie-afhankelijke content die het mogelijk maakt om probleemgestuurd en studentgericht te leren.  

The Utrecht Compagnion to Earth app werd ontwikkeld door Utrechtse studenten Informatica in co-creatie met studenten Aardwetenschapen. Tijdens het webinar neemt projectleider João Trabucho (projectleider en docent) je mee in hoe de app is ontwikkeld en gebruikt. Oud-student en co-creator van de app Yorick Veenma deelt zijn ervaring vanuit studentperspectief.

Zie ook:

Na dit webinar

  • Ken je twee voorbeelden van online begeleiden op afstand inclusief de aanpak en tips.
  • Heb je meer inzicht in wat wel en niet goed werkt bij online begeleiding op afstand.
  • Heb je inspiratie opgedaan om zelf aan de slag te gaan met begeleiden op afstand bij veldpractica. 
  • Weet je hoe je ervoor zorgt dat het eigenaarschap van het leerproces meer bij de student zelf ligt.
  • Kun je direct aan de slag met de door de UU ontwikkelde app voor begeleiding bij veldwerk.

Voor wie?

Dit webinar is interessant voor docenten, onderwijsadviseurs, beleidsmakers, makers van apps voor veldwerk.

Napraten

Wil je informeel napraten met de presentatoren en de deelnemers? Kom dan naar de nazit direct na het webinar van 12.00 tot 12.30 uur.

Webinarreeks over praktijkvaardigheden

Dit webinar is de laatste in een reeks van vier over praktijkvaardigheden. Kijk ook de eerdere webinars terug of lees het verslag:

Meld je hier aan voor het webinar

Agenda

De volgende activiteiten staan op de agenda voor het Versnellingsplan

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies