Terugblik: dit was de Toets2daagse
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
De werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie startte in 2021 een community. Daarvan was 8 februari weer een bijeenkomst. Deze stond in het teken van privacy, security en compliance. Hoe kunnen we met alle regels, toch onderwijs innoveren? En hoe kunnen onderwijsinstellingen meer gezamenlijk optrekken als het gaat om EdTech? De opbrengsten van de bijeenkomst vind je in dit verslag.
In het eerste deel van de bijeenkomst kwam Ellena Papageorgiou aan het woord, contractmanager bij SURF. Ze vertelde over verschillende inkoopmethodes en aanbestedingen bij SURF, en ging ook in op de verschillende methodes waar haar afdeling SURF onderzoek naar doet: modelcontracten, SAS procedure en de leermiddelenexceptie. Ze legde daarbij onder andere uit met welke inkoopkaders er rekening moet worden gehouden. Elisabeth Schmoutziguer, COO van Grasple, haakte in op deze onderwerpen vanuit het perspectief van een leverancier. In haar presentatie benadrukte zij het belang van een standaard verwerkersovereenkomst en het delen van kennis.
Al deze informatie gaf stof tot nadenken. De bijeenkomst vervolgde in de vorm van break out rooms. Hiervoor waren Ewoud de Kok, CEO van FeedbackFruits, en Karin van Bakel, informatiemanager Onderwijs & Onderzoek bij Hogeschool Inholland, te gast.
Ewoud ging met een aantal deelnemers op zoek naar ‘trust components’. Dit zijn de potentiële risico’s die publieke partijen hebben op het moment dat zij op de lange termijn samenwerken met een private partij. Oftewel, waar moet je op letten bij afspraken met private partijen? Zo werd er gesproken over het gevaar van partijen die door hun eigen technische limitatie beïnvloed worden en hoe continue innovatie gewaarborgd kan worden. Zo blijkt wel hoe het is om afspraken te maken met elkaar over EdTech. De groep streeft er dan ook naar om over een jaar een uitgewerkt framework beschikbaar te stellen, met afspraken voor elke EdTech-leverancier en elke hoger onderwijsinstelling. Het doel hiervan is om betrouwbaarheid te waarborgen van de Nederlandse EdTech.
Karin gaf een introductie over de manier waarop Hogeschool Inholland een Innovatie Index gebruikt om binnen onderwijsinstellingen het gesprek te voeren over verschillende tools/technologieën. Deze index helpt om tot een gemeenschappelijke taal te komen. In het daaropvolgende gesprek kwam naar voren hoe belangrijk het is om in gesprek te blijven over functionaliteit, en niet over een specifieke tool. Daarnaast bleek dat er vanuit leveranciers en instellingen behoefte is om binnen dit onderwerp meer samen te werken. Een mogelijke oplossing hiervoor is een overkoepelende Innovatie Index voor heel het hoger onderwijs.
Deze bijeenkomst heeft tot nieuwe inzichten en nieuwe actiepunten voor de community geleid, onder andere voor een eventueel onderwijs-inkoop-voowaarden-stelsel. Ook wordt er verder gewerkt aan het Collaborative Trust Framework.
Deel deze pagina
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan