Terugblik: dit was de Toets2daagse
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Begin 2021 is het platform edusources vanuit SURF gelanceerd. Dit platform ondersteunt het maken, delen en hergebruiken van (semi-) open leermaterialen.
De zone Naar digitale (open) leermaterialen werkt samen met SURF aan de doorontwikkeling van het platform. Om inzicht te krijgen in de eerste ervaringen met edusources, maar ook wat binnen instellingen gebeurt om delen en hergebruiken van leermaterialen te stimuleren, is in het najaar van 2021 een onderzoek uitgevoerd door Ben Janssen (OpenEd Consult/ResearchNed) en Wouter van Casteren (ResearchNed). De onderzoeksvragen waarmee ze aan de slag zijn gegaan luidden:
De geïnterviewden hadden wisselende ervaringen met edusources of soortgelijke platformen. Een aantal bevindingen op een rij:
In de meeste instellingen is het aanjagen van ontwikkelingen het werk van enthousiaste teams en eenlingen of is het onderdeel van een project.
Drempels voor verdere groei in delen en hergebruiken die uit de interviews naar voren kwamen zijn: ontbreken van benodigde kennis en vaardigheden bij docenten, gebrek aan tijd en de kwaliteit van gedeelde leermaterialen. Eén van de belangrijkste uitdagingen is duidelijke afspraken maken over de kwaliteit en borging. Het inzichtelijk maken op het platform van het aantal downloads en ervaringen van gebruikers is een belangrijke wens. Vakcommunity’s zijn hierbij van groot belang. Daarnaast worden als drempels voor verdere groei in delen en hergebruiken genoemd: geen erkenning en waardering van inzet, meerwaarde van open leermaterialen is onbekend en geen inbedding in de instellingscultuur. Deze bevindingen zijn in lijn met eerdere studies (Baas et al, 2019; Schophuizen et al, 2017; Schuwer & Janssen, 2018).
Voor de verbetering van edusources is een aantal specifieke suggesties genoemd:
Een op de zes geïnterviewden noemde ook positieve elementen zoals: ‘ziet er goed uit’, ‘gebruiksvriendelijk’, ‘is al sterk verbeterd’.
Wensen voor edusources zijn samen te vatten als de wens voor één landelijk, goed gevuld platform, dat gekoppeld is aan andere repository’s. Het doel is niet om alle benodigde functionaliteiten in één platform onder te brengen. Dit kan ook in een netwerk van platformfunctionaliteiten.
We verwachten dat het gebruik van edusources de komende periode zal groeien, voornamelijk voor kleinschalige projecten. Bijna alle geïnterviewden vinden erkenning en waardering een voorwaarde voor het delen van leermaterialen. Maar ook het ondersteunen en informeren van docenten over de mogelijkheden en hier tijd voor vrij maken is een belangrijke voorwaarde.
Activiteiten die momenteel in de zone worden uitgevoerd, dragen bij aan de oplossing van een aantal van de genoemde uitdagingen.
Deze activiteiten zullen op de langere termijn bijdragen aan realisatie van de ambities zoals verwoord in de Verklaring nationale aanpak digitale en open leermaterialen. In die Verklaring hebben de Vereniging Hogescholen, Universiteiten van Nederland en SURF de ambitie uitgesproken om in de komende jaren als instelling zelf én in gezamenlijkheid, regie te voeren op het maken, delen, hergebruiken en inkopen van digitale en open leermaterialen en de daarbij behorende of af te leiden data.
Aanpak
Dataverzameling gebeurde via een survey, semi-gestructureerde interviews en deskresearch naar eerdere studies die delen en hergebruik van open leermaterialen in het publiek bekostigde hoger onderwijs in Nederland hebben onderzocht. Er zijn totaal 34 personen geïnterviewd, verdeeld over 9 wo-instellingen, 8 hbo-instellingen en 2 samenwerkingsverbanden in het hbo. Hun rollen waren: docenten, project- en programmanagers, informatiedeskundigen, mediatheekmedewerkers en onderwijsondersteuners. Aangezien de response op de survey erg laag was zijn de bevindingen vooral gebaseerd op de interviews. De studies die in de deskresearch zijn meegenomen zijn gebruikt om te bepalen of de bevindingen overeenkomen met die studies.
Baas, M., Admiraal, W., & Van den Berg, E. (2019). Teachers’ Adoption of Open Educational Resources in Higher Education. Journal of Interactive Media in Education, 2019(1): 9, pp. 1-11. DOI: http://doi.org/10.5334/jime.510
Schophuizen, M., Kreijns, K., Stoyanov, S., & Kalz, M. (2017). Eliciting the challenges and opportunities organizations face when delivering open online education: A group-concept mapping study. The Internet and Higher Education, 36, 1. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2017.08.002
Schuwer, R., & Janssen, B. (2018). Adoption of sharing and reuse of open resources by educators in higher education institutions in The Netherlands: A qualitative research of practices, motives, and conditions. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(3). https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i3.3390
Deel deze pagina
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan