Kwaliteitenradar Onderwijskundig ICT professional
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
4 teams, 24 uur de tijd en 3 juryleden: 16 juni ging de Hackathon AI in het onderwijs van start, georganiseerd door de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten. En dat met als opdracht om een praktische toepassing te bedenken van AI voor het hoger onderwijs. Hoe de hackathon er precies uitzag? Dat lees je in deze reportage.
Een goed begin is het halve werk. En daarom hadden deelnemers voorafgaand aan de hackathon toegang tot een voorbereidingsmodule. Met deze module werden de deelnemers klaargestoomd voor de circa 24-uur durende hackathon, met onder andere het onderstaande filmpje.
Vanuit de studio van SURF vertelden presentatoren Egbert Neels (projectleider Proeftuinen van de zone Docentprofessionalisering) en Myrna van de Water (Programmamanger AI & Ethiek en Samen Duurzaam bij Hogeschool Rotterdam) wat de teams de komende 24 uur moesten gaan ontwikkelen, met daarbij de opdracht: “We weten dat motivatie van studenten beïnvloed wordt door de elementen autonomie, sociale verbondenheid en competentie. Bedenk een AI-toepassing die (een van) deze elementen binnen jouw onderwijscontext positief beïnvloedt.” Daarvoor moesten de teams een aantal onderdelen ontwikkelen. Om precies te zijn: een proof-of-concept, achtergrondinformatie eigenschappen van de AI-oplossing en een reflectie op inclusiviteit en ethische overwegingen.
Tijd om aan de slag te gaan. Maar niet voordat ze nog drie lessen van hoogleraar en jurylid Kim Schildkamp (Universiteit Twente) meegekregen:
“We zijn in de nacht doorgegaan met het afronden van het plan en het ontwikkelen van wireframes.” – team Hogeschool Rotterdam
Na de kick-off gingen de teams aan de slag. En dat met behulp van jedi’s: experts die het idee van je team naar een hoger niveau kunnen tillen. Tussentijds werd regelmatig geëvalueerd, en daarbij merkte Egbert terecht op: “AI is niet voor iedereen”. Dat bleek wel toen er hier en daar mensen afvallen in teams. Toch gingen veel deelnemers gestaag door. Sommigen tot diep in de nacht, en stonden in de ochtend weer vroeg op voor de laatste afrondingen en de presentaties. Voor het geven van de presentaties werden nog de laatste tips gegeven over onder andere ethische overwegingen rondom de AI-oplossingen.
“Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie vanuit evidence-informed gaan kijken naar: hoe kunnen we ervoor zorgen dat we wegblijven van de biases.” – Nico Boot, aanvoerder zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT
De teams kwamen met verrassende AI-toepassingen. Denk aan het koppelen van apps die stress-indicatoren meten (team Hogeschool Rotterdam, opleiding Fysiotherapie) en Questinder – een applicatie om studenten met vragen over bepaalde beroepsproducten in een regionaal tot wereldwijd netwerk aan elkaar te koppelen (team Avans Hogeschool). De teams werden beoordeeld door juryleden Kim Schildkamp (Universiteit Twente), Inge Molenaar (Radboud Universiteit) en Rob van der Willigen (Hogeschool Rotterdam). De winnaar was uiteindelijk het team van de Hogeschool Rotterdam. De deelnemers mochten hun oplossing presenteren op 29 juni bij de Nederlandse AI Coalitie.
Wil je meer weten over AI of ben je benieuwd naar de andere activiteiten van de Maand van AI in het onderwijs?
Ga hier naar de terugblik op de Maand van AI
De Hackathon AI is onderdeel van de proeftuinen van de zone Docentprofessionalisering. Binnenkort verschijnt naar aanleiding van deze hackathon de Proeftuin Artificial Intelligence. Houd onze website in de gaten en/of volg ons op LinkedIn of Twitter!
Deel deze pagina
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Als je als onderwijsprofessional aan de slag gaat met het vernieuwen van onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe
Welke competenties moeten leiders hebben om onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs te stimuleren? Leiders hebben een belangrijke functie bij
Onderwijsinnovatie met behulp van ICT heeft in het hoger onderwijs al jaren prioriteit, vanwege de impact op de kwaliteit en