Zone-docentprofessionalisering

Proeftuin Digitale Peerfeedback

Peerfeedback inzetten als evaluatietool

Peerfeedback is het proces waarbij studenten prestaties van hun studiegenoten evalueren op basis van vooraf bepaalde evaluatiecriteria. Studenten krijgen hierdoor waardevolle verbeterpunten voor hun eigen werk, inzicht in hun eigen leerproces en ervaring in het geven van feedback aan een ander.

De zone Faciliteren en professionaliseren van docenten heeft een proeftuin ontwikkeld waarbij de toepassing van (digitale) peerfeedback door docenten in het hoger onderwijs centraal staat. In een serie van vier bijeenkomsten leren docenten hoe zij op een doordachte wijze peerfeedback binnen hun eigen onderwijs kunnen inzetten en hoe zij dit proces bij hun studenten kunnen begeleiden. Ook is er ruimte om ervaringen uit de praktijk met elkaar uit te wisselen en het gebruik van peerfeedback te evalueren. In het voorjaar van 2020 is deze proeftuin binnen de Universiteit Twente ontwikkeld en toegepast. Op basis hiervan is een werkpakket opgesteld. De inhoudelijke beschrijving in dit werkpakket is gericht aan onderwijskundig ondersteuners die de proeftuin met een groep docenten willen uitvoeren.

Download het werkpakket hier

Download hier alle onderdelen van de proeftuin peerfeedback

Aan de slag met peerfeedback

Animatie

Meer informatie over peerfeedback? De animatie vertelt je wat peerfeedback precies inhoudt en wat de meerwaarde ervan is.

Video afspelen
Video afspelen

Goed voorbeeld: 360° Peerfeedback

Tijdens het 360° peer feedback proces ontvangen studenten meerdere malen vanuit verschillende perspectieven feedback. In dit voorbeeld gebeurt dat tijdens het werk aan een grote opdracht, afkomstig uit het werkveld. Studenten hebben een actieve rol in hun eigen leerproces doordat ze meedenken in de formulering van de assessment criteria. Daarnaast ontvangen de studenten peer feedback, self-assessment feedback, docent feedback en stakeholder feedback. De feedback vanuit al deze perspectieven brengt de student samen in het eindproduct.

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
Product
Proeftuin AI in het hoger onderwijs

16 juni organiseerde de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten haar eerste Hackathon AI in het hoger onderwijs – met

Project
Proeftuinen voor professionalisering

Experimentele professionaliseringsactiviteiten Onderwijsinnovaties met ICT Echte versnelling vindt niet in de zone plaats, maar binnen de hoger onderwijsinstellingen. Daarom ontwerpt

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies