Proeftuinen Evidence-informed & effectiviteit van onderwijsinnovaties
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal
Versnellingsplan | Proeftuinen voor professionalisering | Proeftuin Digitale Peerfeedback
Peerfeedback is het proces waarbij studenten prestaties van hun studiegenoten evalueren op basis van vooraf bepaalde evaluatiecriteria. Studenten krijgen hierdoor waardevolle verbeterpunten voor hun eigen werk, inzicht in hun eigen leerproces en ervaring in het geven van feedback aan een ander.
De zone Faciliteren en professionaliseren van docenten heeft een proeftuin ontwikkeld waarbij de toepassing van (digitale) peerfeedback door docenten in het hoger onderwijs centraal staat. In een serie van vier bijeenkomsten leren docenten hoe zij op een doordachte wijze peerfeedback binnen hun eigen onderwijs kunnen inzetten en hoe zij dit proces bij hun studenten kunnen begeleiden. Ook is er ruimte om ervaringen uit de praktijk met elkaar uit te wisselen en het gebruik van peerfeedback te evalueren. In het voorjaar van 2020 is deze proeftuin binnen de Universiteit Twente ontwikkeld en toegepast. Op basis hiervan is een werkpakket opgesteld. De inhoudelijke beschrijving in dit werkpakket is gericht aan onderwijskundig ondersteuners die de proeftuin met een groep docenten willen uitvoeren.
Animatie
Meer informatie over peerfeedback? De animatie vertelt je wat peerfeedback precies inhoudt en wat de meerwaarde ervan is.
Tijdens het 360° peer feedback proces ontvangen studenten meerdere malen vanuit verschillende perspectieven feedback. In dit voorbeeld gebeurt dat tijdens het werk aan een grote opdracht, afkomstig uit het werkveld. Studenten hebben een actieve rol in hun eigen leerproces doordat ze meedenken in de formulering van de assessment criteria. Daarnaast ontvangen de studenten peer feedback, self-assessment feedback, docent feedback en stakeholder feedback. De feedback vanuit al deze perspectieven brengt de student samen in het eindproduct.
Deel deze pagina
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal
Wil je binnen je instelling aan de slag met open leermaterialen? De proeftuin Onderwijs met open leermaterialen is een pakket
16 juni organiseerde de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten haar eerste Hackathon AI in het hoger onderwijs – met
Experimentele professionaliseringsactiviteiten Onderwijsinnovaties met ICT Echte versnelling vindt niet in de zone plaats, maar binnen de hoger onderwijsinstellingen. Daarom ontwerpt
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies