Disruptief leren

Versnellingsplan-Onderwijsinnovatie-met-ICT

Arthur Mol van Wageningen University&Research is sinds september voorzitter van de stuurgroep van het Versnellingsplan. Arthur schreef voor de september-editie van de nieuwsbrief deze column.

“Een half jaar geleden sloten de campussen van Nederlandse universiteiten en hogescholen hun deuren voor fysiek onderwijs. Onze crisismanagementteams waren op veel voorbereid, maar niet op een disruptief stukje DNA. Het is verleidelijk om – een half jaar later – een (tussen)balans op te maken.

Wat heeft COVID-19 veranderd in onderwijsland, wat vinden docenten en studenten daarvan, welke lessen kunnen we daaruit leren, welke innovaties blijven en welke (waarschijnlijk) niet, waar moeten innovaties verder geradicaliseerd worden, wat betekenen deze lessen voor de toekomst van hoger onderwijs?

Elke universiteit en hogeschool stelt zich momenteel deze vragen, terwijl we nog middenin een stormachtige ontwikkeling zitten. Als ik toch een paar voorzichtige en voorlopige lessen zou mogen formuleren…:

  • De waarde van fysiek, face-to-face onderwijs en daarmee van de campus als leeromgeving is herbevestigd. ‘Online only’ heeft beperkingen.
  • Tegelijkertijd kan veel meer met ICT in hoogwaardig hoger onderwijs dan menig docent, student en onderwijsbestuurder dacht vóór deze crisis. Bijvoorbeeld rond feed back, tutoring, tentaminering, praktijkonderwijs, werkcolleges en hoorcolleges.
  • We gaan veel meer investeren in het digitaal en robuust maken van onze onderwijsprocessen; investeren in systemen en technologie, in docenten en ondersteuning, in didactische kennis en vaardigheden.
  • Samenwerking tussen hoger onderwijsinstellingen is essentieel, voor uitwisseling van ervaringen, gezamenlijk ontwikkelen van (en investeren in) innovaties, opzetten van flexibilisering tussen instellingen, gemeenschappelijke standaarden en platforms ontwikkelen.

COVID-19 heeft onderwijsland voorgoed veranderd; maar we weten ook beter wat we willen behouden. Het vormgeven, invullen en uitkristalliseren van een nieuwe onderwijspraktijk zal ons – docenten, studenten en bestuurders – nog wel even bezig houden; ook omdat we nog veel moeten leren. Het is winst als we die leerprocessen gezamenlijk doen; en het versnellingsplan draagt juist daar in belangrijke mate aan bij.”

Deze column schreef Arthur voor de septembernieuwsbrief van het Versnellingsplan. Lees hier de hele nieuwsbrief.

Deel deze pagina

Uitgelicht

De volgende projecten, publicaties en producten vind je wellicht ook interessant.
4-jaar-versnellen
Publicatie
Vier jaar versnellen

Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download