Kwaliteitenradar Onderwijskundig ICT professional
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
In een reeks van 7 interviews hebben leden van de zone Docentprofessionalisering hun praktijkervaring én inspiratie voor de ondersteuning van docenten bij onderwijsinnovatie met ICT gedeeld. Iedere geïnterviewde gaf aan het einde van het gesprek een tip. Van het faciliteren van onderwijsvernieuwing tot een praktische tip voor de dagelijkse praktijk waar je als docent mee te maken hebt. Je vindt ze op deze pagina nog eens allemaal bij elkaar. Heb jij ook tips uit je eigen praktijk? Laat het ons weten!
Peter Dekker van de Hogeschool van Amsterdam heeft als tip: “Stimuleer docenten om met het herontwerpen van het onderwijs aan de slag te gaan. Dat kan bijvoorbeeld door andere docenten een presentatie te laten geven van hun eigen ‘ontwerp’. Zo ontstaat een opening om op een creatieve manier met elkaar over dit thema na te denken.”
Carolien Kamphuis van de Radboud Universiteit in Nijmegen noemt de kennisclip. Een Virtual Classroom is plek waar informatie kan worden overgedragen. Maar er zijn meer mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld eenvoudig een kennisclip maken met PowerPoint. Voeg met de audio opnamefunctie een voice-over toe en maak een schermopname van de presentatie. Radboud Universiteit beschikt over een studio waar inmiddels al vele kennisclips zijn opgenomen!
Lees hier het interview met Carolien KamphuisDe tip van Susan McKenney van Universiteit Twente is: “Investeer in het persoonlijk contact met studenten. Stuur bijvoorbeeld mails en schrijf niet ‘beste student’, maar noem de naam van de student. Vraag vanuit de opleiding, bijvoorbeeld door de studieadviseur, hoe het gaat. Wat hij of zij nodig heeft. Wat je kunt betekenen. Zo ontwikkel je korte persoonlijke lijntjes met de studenten, waardoor ze zich welkom voelen.”
Lees hier het interview met Susan McKenneyKees Ritmeester werkt bij Driestar educatief. Zijn tip is: “Zorg voor verbondenheid. Een krachtige manier hiervoor is door best practices en ervaringen met elkaar te delen. Wij starten de week met een weekopening. Deze hebben we nu aangevuld met bijdragen vanuit verschillende organisatieonderdelen. Van het college van bestuur, managers, support tot onderwijsadviseurs en docenten.”
Lees hier het interview met Kees RitmeesterJudit Vennix van Hogeschool Rotterdam zegt: “Zoek de mensen binnen de organisatie op met veel kennis en ideeën over onderwijsontwikkeling. Breng hen met elkaar in contact, bijvoorbeeld in een Teamomgeving of op intranet, zodat zij hun ideeën kunnen delen. Hierdoor raken andere collega’s weer geïnspireerd om nog meer met onderwijsontwikkeling te doen. En de organisatie plukt daar de vruchten van.”
Lees hier het interview met Judith VennixRonald Spruit werkt bij Avans Hogeschool. Zijn tip voor onderwijsinnovatie is: “Prikkel docenten om met het ontwerpen van onderwijs bezig te blijven. Durf daarvoor andere routes te kiezen in de ondersteuning. Docentontwikkelteams en communities of practice zijn effectiever dan workshops. Binnen deze gemeenschappen wisselen docenten kennis en ervaring uit en maken zij hun opvattingen expliciet. Of zoals een ICTO-coach laatst zei: “Zet ze bij elkaar en ze gaan leren.”
Lees hier het interview met Ronald SpruitLast but not least; de tip van Marijke Leijdekkers van Vrije Universiteit: “Geef docenten meer ontwikkeltijd. Om de kansen voor goed online onderwijs optimaal te benutten, hebben docenten meer ontwikkeltijd nodig. Om na te denken over hoe dit thema inhoud te geven. En welke tools hiervoor in te zetten. Maar je ziet dat docenten momenteel overvraagd worden. Op deze manier presteren is niet vol te houden. Zonder voldoende ontwikkeltijd val je terug op de reflex die je in het begin had. Van weer een filmpje maken of weer een online college. Terwijl reflecteren zo belangrijk is voor de kwaliteit van online onderwijs.”
Lees hier het interview met Marijke LeijdekkersDeel deze pagina
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Als je als onderwijsprofessional aan de slag gaat met het vernieuwen van onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe
Welke competenties moeten leiders hebben om onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs te stimuleren? Leiders hebben een belangrijke functie bij
Onderwijsinnovatie met behulp van ICT heeft in het hoger onderwijs al jaren prioriteit, vanwege de impact op de kwaliteit en