Onderwijsontwerp in de context van digitale transformatie
Het (hoger) onderwijs transformeert. Maatschappij en arbeidsmarkt veranderen, flexibilisering en een leven lang ontwikkelen zijn vereist en de werkdruk en
Vanuit de zone Versterken van digitale human capital bezoeken we regelmatig events en conferenties. We doen er als zoneleden de nodige kennis op van digitaliseringsvraagstukken en ontwikkelingen. Maar graag houden we ook jullie op de hoogte van wat er op het snijvlak hoger onderwijs en arbeidsmarkt speelt in Nederland. Daarom delen we in dit verslag een aantal ontwikkelingen op het gebied van data-gedreven aansluiting op de arbeidsmarkt verbeteren. Met dit keer de sessie omtrent het manifest Vrije Zones als uitgangspunt. Want hoe kunnen we data nog beter inzetten om de aansluiting tussen opleiding en werkveld te verbeteren? Dat lees je in dit verslag over Data-gedreven aansluiting op de arbeidsmarkt.
Ontwikkelingen omtrent een toekomstbestendige vorm van onderwijs beginnen steeds meer te leven. Zo overhandigde een onafhankelijke denktank op 15 juli 2020 het manifest Vrije Zones. In november datzelfde jaar organiseerden de opdrachtgevers Albeda, Hogeschool Rotterdam, Inholland en Zadkin een online conferentie die geheel in het teken stond van het manifest. Een van de hoogtepunten was een reactie van Minister van OCW Ingrid van Engelshoven, maar er werden vooral belangrijke aspecten van het manifest toegelicht.
Tijdens de sessie ‘Hoe kunnen onderwijsberoepsinstellingen prognoses interpreteren voor hun onderwijsvernieuwing?’ werd het gebruik van data gedreven kijken naar vraag en aanbod op de arbeidsmarkt uitgelicht:
“Wij gebruiken de cijfers om jongeren en bedrijfsleven te informeren: waar liggen de kansen? En ook: waar liggen ze niet.”
“Arbeidsmarktinformatie is genoeg aanwezig, maar het is niet geïntegreerd in LOB-trajecten.”
Didier Fouarge doelt hier op het feit dat we instellingen en studenten al voorzien van dashboards met cijfers. We laten vervolgstappen echter (nog) liggen. Het bespreken van deze cijfers met studenten in de context van persoonlijke loopbaanontwikkeling is een voorbeeld van zo’n stap.
In het manifest Vrije Zones wordt aanbevolen om data-analyse op dit gebied verder uit te diepen. Bijvoorbeeld via regionale datacenters, die speciaal hiervoor zijn ingericht. Hierover sprak ik verder met Marc van der Meer. Hij heeft als lid van de denktank het voorstel van regionale datacenters opgesteld. Ook hij onderstreept het belang van verder kijken:
“Cijfers over demografie, baanopeningen, vacatures, vervangingsvragen et cetera zijn leuk. Maar je wilt dieper gaan: hoe maak je van zulke cijfers betekenisvol onderwijs?”
Er is dus meer nodig. Je wilt als onderwijsinstellingen en bedrijfsleven niet louter vraag en aanbod matchen. Onderwijsinhoudelijk kan deze match eveneens nog beter. En ook dat kan meer data-gedreven. Daarom werden in het manifest enkele kenmerken voorgesteld voor gebruik van een dergelijk regionaal datacenter. En die zijn als volgt:
Tijdens de sessie en het vervolggesprek kwamen al mooie voorbeelden ter sprake van analyses die wat dieper reiken dan alleen marktgegevens. Zo is er Matchcare, een loopbaanoriëntatiebureau uit Nieuwegein die hun arbeidsmarktanalyse uitgebreid heeft met vakvaardigheden en talenten. Zo kunnen ook prognoses op ‘skills’ gemaakt worden. En dan is er ook CentERdata als voorbeeld. Zij verrichten het “Arbeidsmarktonderzoek ICT met topsectoren“. CentERdata is onder andere betrokken bij de data-analyse waarbij Berenschot zich richt op de kwalitatieve analyse. Het gaat in deze rapporten met name over logische loopbaantrajecten als werkenden van baan veranderen.
De uitdaging van de komende tijd is het koppelen van dergelijke gegevens aan het inhoudelijke onderwijs binnen de onderwijsinstituten zelf.
In de ideale situatie van sommige partners worden demografie en vraag-aanbod cijfers dus uitgebreid met een inhoudsanalyse op vacatureniveau. Zo kunnen opleidingen inhoudelijke verschuivingen op de arbeidsmarkt sneller in beeld krijgen en hier qua onderwijsinhoud op inspelen. In dit stuk zijn tot dusver drie suggesties genoemd:
In het kader van onderwijsinnovatie met ICT een mooi route om de aansluiting op de arbeidsmarkt zelf ook digitaal te benaderen!
Ben je door dit verslag geïnspireerd geraakt of wil je verder praten? Neem contact op met David Otten, lid Zone Aansluiting arbeidsmarkt verbeteren
Foto door Markus Spiske op Unsplash
Deel deze pagina
Het (hoger) onderwijs transformeert. Maatschappij en arbeidsmarkt veranderen, flexibilisering en een leven lang ontwikkelen zijn vereist en de werkdruk en
Aan de slag met de (door)ontwikkeling van een krachtige Learning community Hoe kan de samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen worden
Integreer digitale competenties in profielen voor (hoger) onderwijs en werk Weet een verpleegkundige om te gaan met het elektronische dossier
Wat gebeurt er in Nederland op het gebied van leeromgevingen op het snijvlak van onderwijs en werkveld? De zone Versterken