Toetsweb gesprekstool
De werkgroep Toetsen op afstand ontwikkelden samen met onderzoekers van de HAN een digitale versie van een gesprekstool om de
Het afgelopen jaar – met coronapandemie en online onderwijs – leidde tot veel vraagstukken rondom Toetsen op afstand. Denk aan kwesties rondom online proctoring, organisatie van toetsen en het werken aan alternatieven voor reguliere toetsen. Reden om de Werkgroep Toetsen op Afstand in het leven te roepen. Sinds afgelopen najaar ben ik samen met Annette Peet (SURF) en Marjoleine Dobbelaer (HAN) de werkgroep gestart. In deze werkgroep werken we nauw samen met de Special Interest Group Digitaal toetsen en het landelijke netwerk Toetsbekwaamheid. Een van de onderwerpen waar we meteen in zijn gedoken is Online proctoring.
Het vraagstuk online proctoring behandelen we vanuit verschillende perspectieven. Zo is er binnen de instellingen een groot aantal stakeholders betrokken bij het vaagstuk: van studenten tot examencommissies, van inkoop tot ict-functionarissen, van privacy- en securityexperts tot docenten en opleidingsmanagers, en ga zo maar door. Het is belangrijk deze verschillende perspectieven mee te nemen in de afwegingen bij het inzetten van online proctoring.
Op de SURF Onderwijsdagen in december besprak ik met Wiebe Plenter (hoofd inkoop, Universiteit Leiden) vanuit verschillende perspectieven de uitdagingen en toekomst- mogelijkheden van online proctoring. Wiebe benadrukt het belang van verbinding. Bijvoordeeld door, via SURF,samen op te trekken richting leveranciers. Hij pleit ervoor om hierbij nadrukkelijk de verbinding te leggen met inhoudelijke experts, zoals de SIG Digitaal toetsen.
Op de Onderwijsdagen hebben we een mooie aftrap kunnen maken, maar het was door de beperkte tijd niet mogelijk om ver de diepte in te duiken. Vandaar dat we aansluitend, in samenwerking met de SIG Digitaal toetsen, in de week daaropvolgend een webinar over de toekomst van online proctoring hebben georganiseerd. Daar gingen we in op de verschillende scenarios waarin online proctoring in de toekomst ingezet zou kunnen worden. Het volledige webinar kun je hiernaast bekijken. Met als tip de afspeelsnelheid te verhogen, zodat je niet werkelijk een uur hoeft te besteden.
Voor onze bijdrage aan het NRO symposium in januari schreven we een essayover plaats en tijd onafhankelijk toetsen., In het kader van die bijdrage is nu ook een video beschikbaar over de dillema’s binnen dit onderwerp. Wat is er nodig om werkelijk plaats en tijd onafhankelijk te toetsen? En welke uitdagingen liggen daar nog?
Voor onze bijdrage aan het NRO symposium in januari schreven we een essayover plaats en tijd onafhankelijk toetsen., In het kader van die bijdrage is nu ook een video beschikbaar over de dillema’s binnen dit onderwerp. Wat is er nodig om werkelijk plaats en tijd onafhankelijk te toetsen? En welke uitdagingen liggen daar nog?
Kortom, we hebben niet stil gezeten. Maar er is nog veel te doen. Wat boven op onze agenda staat is het maken van een waardenkader omtrent online proctoring. Maar ook het opstellen van een visie over de toekomst van toetsing in het hoger onderwijs. Wil je op de hoogte blijven? Stuur dan een mail naar Annette Peet, dan zetten we je op onze mailing lijst. Ook kun je volger worden van onze SURF community; je krijgt dan automatisch updates als we een nieuw artikel posten. En ben je benieuwd naar onze planning? Bekijk hier de tijdlijn van onze Roadmap.
Deel deze pagina
De werkgroep Toetsen op afstand ontwikkelden samen met onderzoekers van de HAN een digitale versie van een gesprekstool om de
Wil je binnen je instelling, faculteit of opleiding een visie ontwikkelen op (digitaal) toetsen? Deze visietool van de werkgroep Toetsen
Programmatisch toetsen is ‘hot’. Maar wat is het nou eigenlijk precies? Hoe implementeer je het en wat komt daarbij kijken?
Hoe ziet digitaal toetsen en beoordelen in het onderwijs er in 2027 uit? De werkgroep Toetsen op afstand schetst in