Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Versnellingsplan | Flora Lighthouse
Hoe kom je er als student achter wat de meest efficiente manier is om te studeren?
Artificial Intelligence (AI) staat steeds vaker op de agenda in het onderwijs. Wat zijn de kansen en wat zijn de risico’s? De zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten is samen met de Radboud Universiteit het Flora Lighthouse project gestart. Dit project heeft als doel een AI toepassing te ontwikkelen die betekenisvol ingezet kan worden in het leerproces van studenten in het hoger onderwijs om inzicht te geven in hun eigen leergedrag.
Flora Lighthouse
Het Flora Lighthouse project dient ter inspiratie over hoe AI-gestuurde onderwijsinnovaties het leren van de student kan ondersteunen. Het project bouwt voort op het FloRa onderzoeksproject, waarbij onderzoekers een algoritme hebben ontwikkeld en gevalideerd. Dit algoritme detecteert persoonlijke SRL-activiteiten (self regulated learning) tijdens het schrijven van een essay door gebruik te maken van het Detect, Diagnose, Act framework*. Het visualiseren van eigen processen kan studenten meer bewust maken van – en geeft inzicht in – hun eigen leerproces. Dit helpt bij het reflecteren op hun eigen leerproces en, indien nodig, hun leerstrategie aan te passen.
Studentendashboard
Door de ontwikkeling van een studentendashboard krijgen studenten inzicht in hun eigen leergedrag ter ondersteuning van het zelfregulerend leren. Het studentendashboard is een digitale leeromgeving waarin zelfregulerend gedrag gedetecteerd (detect) kan worden aan de hand van logdata. Deze data wordt door het algoritme vertaald naar handige inzichten over het zelfregulerend leren (diagnose) van de student en wordt vervolgens ingezet voor pedagogisch didactisch handelen (act) door het te visualiseren in het studentendashboard.
Doorontwikkeling
Studenten, docenten en experts uit het hoger onderwijs worden nauw betrokken bij de ontwikkeling en doorontwikkeling van het dashboard. Zo kan er een goede vertaling gemaakt worden naar de praktijk.
Samenwerking
Het Flora Lighthouse project is een samenwerking tussen de zone Studiedata van het Versnellingsplan en Radboud Universiteit. Het dashboard word getest door vijf universiteiten en hogescholen.
* Bron: Molenaar, I. (2022). Towards hybrid human‐AI learning technologies. European Journal of Education, 57(4), 632–645. https://doi.org/10.1111/ejed.12527
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Hoe evidence-informed innoveren de kans op succesvolle onderwijsinnovaties vergroot Energietransitie, klimaat, digitalisering, diversiteit en inclusie. Zomaar een greep uit de
Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet
VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies