Kwaliteitenradar Onderwijskundig ICT professional
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Versnellingsplan | Hybride leeromgevingen
Welke samenwerkingsvoorwaarden zijn er voor het initiëren van hybride leeromgevingen? De zone Versterken van digitale human capital onderzoekt deze vraag.
Publiek-private samenwerkingsverbanden zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen in het hoger onderwijs. Bijvoorbeeld in hybride leeromgevingen. Dit zijn omgevingen waarin arbeidsmarkt, onderwijs en student zo geïntegreerd mogelijk samenwerken. Het uitgangspunt is het aanbod van zo realistisch mogelijke praktische uitdagingen.
Deze samenwerkingsverbanden bieden meerdere partijen voordelen:
De eerste verkenning naar hybride leeromgevingen richtte zich op randvoorwaarden om tot goede samenwerking te komen. Zoals organisatie, financiering en tips voor goede projectbegeleiding. Uit de verkenning kwam de Tool Start, connect en check: samenwerking onderwijs en bedrijfsleven. Daarnaast werkt de zone aan een learning community. Meer informatie over deze projecten vind je hieronder.
Een hybride leeromgeving opstarten: hoe doe je dat? We ontwikkelden de Tool Start, connect en check: samenwerking onderwijs en bedrijfsleven. Het geeft inzicht in welke samenwerkingsvoorwaarden er zijn bij het initiëren van zo’n omgeving. Een praktische tool, voor een betere samenwerking tussen het onderwijs en bedrijfsleven.
In de maatschappij draait het momenteel om grote vraagstukken – denk aan klimaat, zorg en energie. Om deze vraagstukken te behandelen, is het van belang dat (toekomstige) medewerkers beschikken over voldoende digitaal talent. Om hier een bijdrage aan te leveren organiseert de zone een learning community op het gebied van hybride leeromgevingen.
Binnen zo’n learning community krijg je de kans om:
Meer informatie over de learning community? Neem contact op met Amber Kornet.
Updates bijeenkomsten
Deze eerste van een serie bijeenkomsten stond in het teken van kennismaking en het in beeld brengen van de uitdagingen van de deelnemers. Amber Kornet en Lonneke Brands hebben een presentatie gegeven over het Versnellingsplan en de Zone Human Capital. Ook bespraken we de Tool Opstarten hybride leeromgevingen – onderzoek naar voorwaarden. Deze bijeenkomst werd vakkundig begeleid door Paul Groen en Jerre Lubberts van het bedrijf World of Minds.
De tweede en derde bijeenkomst stonden in het teken van het verkennen van de vraagstukken ‘Versterken van de samenwerking met het bedrijfsleven’ en ‘Verduurzamen’. De deelnemers hebben met elkaar een brede verkenning uitgevoerd met vragen zoals: Waarom is het thema belangrijk? Bij wie kan meer informatie omtrent het thema worden gevonden?
Om nog meer richting te geven aan de thema’s hielden de deelnemers een brainstormsessie over beschikbare literatuur en tools. Ook kwamen uit de sessie belangrijke inzichten met betrekking tot het thema. Vanuit deze inzichten selecteerde de zone de belangrijkste onderwerpen die volgens de deelnemers terug moeten komen in de toekomstige tool. De thema’s zijn nu geformuleerd als:
De deelnemers zullen tijdens de volgende bijeenkomsten eerste stappen zetten met het uitwerken van een tool. Deze kunnen ze in hun eigen instelling en/of organisatie inzetten om de leeromgevingen te verbeteren.
Op donderdag 11 november vond de vierde bijeenkomst van de Learning Community plaats. De doelen van deze bijeenkomst waren:
Deelnemers selecteerden per thema werkhypotheses, om richting te geven aan de keuzes die gemaakt moeten worden wanneer de prototypes worden ontwikkeld. De komende bijeenkomsten zullen de deelnemers werken aan prototypes die aansluiten bij de werkhypotheses. De volgende hypotheses zijn geformuleerd:
We komen graag in contact met experts op het gebied van deze onderwerpen. Ben of ken jij iemand die expertise heeft over deze twee onderwerpen? Stuur dan een e-mail naar Stijn Kist (s.kist@saxion.nl).
Op donderdag 9 december 2021 en 20 januari 2022 vonden de vijfde en zesde bijeenkomst van de Learning Community plaats. Deze bijeenkomsten stonden in het teken van het ontwerpen en testen van de prototypes waaraan we werken.
Bij de groep van het thema ‘Samenwerking met het werkveld’ gaat het hierbij om een tool waarmee het leren in een hybride leeromgeving zichtbaar gemaakt kan worden en de verschillende expertises optimaal benut kunnen worden.
Ontwerp
Aan de hand van de werkhypotheses (link naar werkhypothese uit bijeenkomst 4) is de functionaliteit van het prototype besproken en is het eindproces dat de tool moet gaan ondersteunen in kaart gebracht.
Testen
Twee groepen hebben bij wijze van test gereflecteerd op het prototype; de ene groep vanuit een minimum variant, waarbij het prototype het begeleid leren van een individu ondersteunt; de andere groep waarbij het prototype het leren in een hybride leeromgeving ondersteunt.
De test op beide perspectieven heeft geleid tot aanpassingen van de concepttool. De komende bijeenkomst gaan de deelnemers de concepttool bijstellen zodat deze praktisch toepasbaar wordt gemaakt.
De groep van het thema ‘Verduurzaming’ werkt aan een mogelijke tool waarin aanbevelingen worden opgenomen om een intensieve en langdurige samenwerking aan te gaan. Dit om te voorkomen dat de kennis uit een project in een hybride leeromgeving niet verloren gaat. Een mogelijke vorm is het uitbreiden van de tool Start, Connect en Check.
Ontwerp
Vanuit onze eigen ervaringen, stukken die we hebben gelezen, gesprekken die we hebben gevoerd met andere coördinatoren van hybride leeromgevingen en de exploratie van reeds beschikbare tools zijn we tot de keuze gekomen om de tool “Start, Connect & Check” aan te vullen met aanbevelingen voor verduurzaming. We hebben nog even de optie van een echte scan overwogen, maar dat zou een andere keer gedaan kunnen worden.
Testen
Om dit te kunnen testen hebben we vanuit bovenstaande een prototype ontworpen waarin aanbevelingen voor verduurzaming zijn gecategoriseerd naar de onderwerpen van de tool. Deze zullen de komende weken worden voorgelegd aan experts, collega-coördinatoren, ontwerpers en werkveld initiatieven. In de volgende bijeenkomst zullen we het prototype aanpassen op basis van de verkregen feedback.
Op donderdag 17 februari en donderdag 17 maart staan de laatste bijeenkomsten van de learning community gepland. Hierin werken we toe naar een eerste bruikbare versie of een over te dragen versie van beide tools.
Op donderdag 17 februari 2022 en 17 maart 2022 vonden de zevende en achtste bijeenkomst van de Learning Community plaats. Deze bijeenkomsten stonden in het teken van evalueren en reflecteren op de prototypes waaraan we werken.
De groep die werkt aan het thema ‘Samenwerking met het werkveld’ maakt een tool waarmee het leren in een hybride leeromgeving zichtbaar gemaakt en gewaardeerd kan worden. De tool is in de afgelopen twee bijeenkomsten uitgewerkt tot een papieren prototype, uitgewerkt in voor elke processtap die een lerende zet in het verwezenlijken van zijn leerdoel. Een willekeurig ander wordt als begeleider gekoppeld en kan het geleerde op waarde schatten.
Evalueren
In de 7e bijeenkomst zijn de wireframes besproken en is het netwerk van de deelnemers van de learning community in kaart gebracht met als doel om een omgeving te vinden waarin het papieren prototype verder wordt uitgewerkt tot een digitale tool, die kan worden toegepast in een hybride leerwerkomgeving.
Reflecteren
In de laatste bijeenkomst is gereflecteerd op het leerproces dat de deelnemers van de learning community hebben doorlopen en zijn concrete toepassingen van het prototype benoemd. Deze worden momenteel verder verkend. Op 9 juni hopen we uitsluitsel te hebben over wanneer en met wie het prototype verder kan worden uitgewerkt en getest.
De groep van het thema ‘Verduurzaming’ werkt aan een mogelijke tool waarin aanbevelingen worden opgenomen om een intensieve en langdurige samenwerking aan te gaan. Om met elkaar te bouwen aan een kennisbasis ten behoeve van maatschappelijke vraagstukken relevant voor het werkveld en de kennisinstelling, waarbij continuïteit is in het opdoen van leerervaringen voor studenten en medewerkers uit het werkveld. Het product wordt een uitbreiding op de tool Start, connect en check.
Evalueren
Voorafgaand aan bijeenkomst zeven hebben we het prototype, dat op dat moment nog bestond uit een grote tabel met aanbevelingen gecategoriseerd op de onderwerpen: maatschappelijk vraagstuk, onderwijskundig ontwerp, samenwerking, facilitaire organisatie en financiën. Deze zijn voorgelegd aan experts en mogelijke gebruikers vanuit het werkveld. We hebben daar zeer waardevolle feedback gekregen op onze inzichten tot dan toe. Een belangrijke was dat rijp en groen door elkaar stonden en dat hybride leeromgevingen die succesvol zijn in het verduurzamen van hun samenwerking een cyclisch proces doormaken. Zij reflecteren geregeld op de staat van de samenwerking en bepalen met elkaar het vervolg (the next step).
Reflecteren
Na bijeenkomst 7 hebben we wat taken verdeeld en zijn we tot een afronding van ons prototype gekomen. Het proces en de aanbevelingen zijn omgezet in een omschrijving en een plaatje. De aanbevelingen in de tabel hebben hun plaats gekregen in het. Voor de gebruiker is, middels storytelling, een omschrijving gemaakt van hoe de tool gebruikt kan worden. De vervolgstap zal zijn om de tool Start, Connect en Check daadwerkelijk te gaan verrijken met deze producten. We zullen daar op 9 juni een stand van zaken van kunnen geven.
Vooruitblik
Op donderdag 9 juni vindt de afsluitende bijeenkomst plaats waarin we elkaar voor het eerst fysiek gaan ontmoeten. Dit zal naast een feestelijke afsluiting ook een doorkijkje geven naar het vervolg op beide prototypes.
Oproep
Op 16 maart hebben we de voorlopige producten aan de Zone Human Capital gepresenteerd en gesproken over opvolging. Hier vind je de presentatie. Mocht je geïnteresseerd zijn in één van beide prototypes neem dan contact op met Bram Loog (Samenwerking werkveld) of Amber Kornet (Verduurzamen van hybride leeromgevingen).
Bram Loog: b.loog@windesheim.nl
Amber Kornet: a.kornet@saxion.nl
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
De werkgroep Toetsen op afstand ontwikkelden samen met onderzoekers van de HAN een digitale versie van een gesprekstool om de
Wil je binnen je instelling, faculteit of opleiding een visie ontwikkelen op (digitaal) toetsen? Deze visietool van de werkgroep Toetsen
Aan de slag met de (door)ontwikkeling van een krachtige Learning community Hoe kan de samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen worden
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies