Kwaliteitenradar Onderwijskundig ICT professional
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Versnellingsplan | Modellen studiedata
Binnen de zone Studiedata gebruiken we een aantal modellen om het veilig en betrouwbaar benutten van studiedata te duiden.
Studiedata van onderwijsinstellingen kan worden verzameld, verrijkt, gevisualiseerd en geanalyseerd op nieuwe manieren. Daardoor ontstaat nieuw begrip van de studenten en kan het beleid beter worden toegesneden op hun – uiteenlopende – achtergronden en behoeften. Ook kunnen zo trends zichtbaar worden en ontstaat zicht op de toekomst. Op grond van de wetenschappelijke inzichten (K. Mayles, OU UK) is het Data Science Wiel ontwikkeld (zie model 1). Het is inmiddels een bruikbaar instrument gebleken om de verschillende aspecten van het gebruik van studiedata te duiden.
Het wiel toont van binnen naar buiten en met de klok mee: wat de hoofdactiviteiten zijn, welke onderliggende activiteiten van belang zijn, welke capaciteiten er in een onderwijsorganisatie nodig zijn, en welke kernwaarden voorop staan. Bij een nieuw project beginnen we niet bij nul: er is al veel bestaand onderzoeksmateriaal dat aanwezig is vanuit het onderwijs of eerder beleid (oranje). Die gegevens vormen de basis voor stap 1 (paars): het verzamelen van beschikbare data. In stap 2 (blauw) analyseren we die gegevens, om in stap 3 (oranje) het onderwijs of beleid bij te sturen waar dat nodig en zinvol is.
De verzameling, analyse en verspreiding van data sorteert meer effect als verschillende randvoorwaarden in de bedrijfsvoering goed ontwikkeld zijn: strategische keuzes, mens & cultuur, inrichting van processen, de governance en IT.
Het Analytics model van Gartner laat zien dat de ontwikkeling van analytics een aantal stappen doorloopt.
Met de laatste stap bereik je waarschijnlijk het meeste, maar die is wel moeilijker om te bereiken. Je moet er meer analyses voor plegen en meer collega’s en studenten in je organisatie meekrijgen. Ook moet je in het kader van de AVG meer organiseren, omdat je een student op basis van data gerichte adviezen gaat geven. Het model laat ook zien dat de analyses uit de eerste stappen de basis vormen om de volgende toepassingen goed uit te kunnen voeren.
Deel deze pagina
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
De werkgroep Toetsen op afstand ontwikkelden samen met onderzoekers van de HAN een digitale versie van een gesprekstool om de
Wil je binnen je instelling, faculteit of opleiding een visie ontwikkelen op (digitaal) toetsen? Deze visietool van de werkgroep Toetsen
Aan de slag met de (door)ontwikkeling van een krachtige Learning community Hoe kan de samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen worden
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies