Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Versnellingsplan | Proeftuinen Evidence-informed & effectiviteit van onderwijsinnovaties
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden hebben samen gewerkt aan de ontwikkeling van twee proeftuinen die je daarbij ondersteunen.
Beide proeftuinen overlappen in kennis en zijn aanvullend op elkaar, het zijn op elkaar volgende fasen in onderwijsinnovatie en ontwikkeling. Het werkpakket is een verzameling van onder andere: een handleiding, bijeenkomsten, voorbeelden en disseminatietips.
Spel
Naast de proeftuinen is er ook een spel ontwikkeld om je te ondersteunen bij het ontwikkelen van evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT. Goed onderwijs ontwikkelen en het effect meten is ingewikkeld en vraagt veel van onderwijsontwikkelaars. Door het spelen van dit spel kom je erachter waarom het belangrijk is om gebruik te maken van evidentie (bewijsstukken) bij de ontwikkeling van onderwijsinnovatie om bias (eigen voorkeur) te voorkomen.
Download het volledige werkpakket van de proeftuinen en het bijbehorende spel hieronder.
De eerste proeftuin bestaat uit drie sessies waarin je werkt aan het vormgeven van onderwijsinnovatie binnen je eigen instelling. Er wordt aandacht besteed aan oriëntatie op de verbeterwens, data-analyse, beantwoorden van de hypothese(n) en het opstellen van een evidence-informed verbeterplan. Tot slot pas je de innovatie toe in de praktijk.
De tweede proeftuin bestaat uit twee sessies, waarin je kritisch kijkt naar de effectiviteit van de onderwijsinnovatie. Deze proeftuin kan zowel aanvullend op de eerste proeftuin als losstaand worden gebruikt. Tijdens deze proeftuin staat monitoring en (oriëntatie op) de evaluatie centraal. Daarnaast bespreek je de resultaten en deel je de uitkomsten binnen je instelling.
Voor wie?
De doelgroep voor deze proeftuinen is breed. Onderwijsadviseurs, docentopleiders en kwaliteitszorgmedewerkers kunnen gebruik maken van de proeftuinen maar ook voor docenten zijn beide proeftuinen waardevol.
De bijeenkomsten van beide proeftuinen kunnen tweewekelijks plaatsvinden. De tijd tussen beide trajecten worden bepaald aan de hand van de planning van de onderwijsinnovaties.
Beide proeftuinen bestaan uit een kant-en-klaar programma dat je in staat stelt om samen met je collega’s de eerste stappen te maken op het gebied van innovatie. Het bijbehorende spel geeft je inzicht in het belang van evidence-informed innoveren in het onderwijs met ict.
Werkpakket deel één bestaat uit een korte inleiding en een instructie om aan de slag te gaan met beide proeftuinen
In deel twee van het werkpakket vind je een voorbereidingsmodule met een aantal voorbeelden, ‘Modelling examples’, van onderwijsinnovatie.
Speel het spel ‘Hoe kan het toch dat deze studenten een onvoldoende halen?’ en kom erachter waarom het belangrijk is om gebruik te maken van evidentie (bewijsstukken) bij het ontwikkelen van onderwijsinnovaties met ICT. Hieronder vind je de spelinstructie.
Deel deze pagina
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Hoe evidence-informed innoveren de kans op succesvolle onderwijsinnovaties vergroot Energietransitie, klimaat, digitalisering, diversiteit en inclusie. Zomaar een greep uit de
Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet
VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies