Proeftuinen Evidence-informed & effectiviteit van onderwijsinnovaties
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal
Versnellingsplan | Proeftuinen voor professionalisering
Onderwijsinnovaties met ICT
Echte versnelling vindt niet in de zone plaats, maar binnen de hoger onderwijsinstellingen. Daarom ontwerpt de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten, een professionaliseringsaanbod rondom specifieke innovaties. De proeftuinen worden rond vier thema’s ontworpen: peerfeedback, online didactiek, learning analytics en formatief toetsen. Dit aanbod wordt vervolgens binnen de eigen instellingen uitgeprobeerd. Deze ‘Proeftuinen voor professionalisering’ zijn experimentele professionaliseringsactiviteiten waar docenten en ondersteuners zich ontwikkelen en werken aan specifieke onderwijsinnovaties met ICT.
Egbert Neels van de zone Docentprofessionalisering vertelt over de proeftuinen en hoe je er zelf mee aan de slag kan.
De proeftuin (digitaal) Formatief toetsen is ontwikkeld voor docenten in het hoger onderwijs (hbo/wo), die hun onderwijsvaardigheden op het gebied van formatief toetsen willen ontwikkelen. Bekijk de video en kom meer te weten over de proeftuin.
Bekijk en download hier alle onderdelen van de proeftuin Formatief Toetsen.
Bij de proeftuin Digitale Peerfeedback staat de toepassing van (digitale) peerfeedback door docenten in het hoger onderwijs centraal. In een serie van vier bijeenkomsten leren docenten hoe zij op een doordachte wijze peerfeedback binnen hun eigen onderwijs kunnen inzetten en hoe zij dit proces bij hun studenten kunnen begeleiden.
Bekijk en download hier alle onderdelen van de vier bijeenkomsten van de van de proeftuin.
Deze proeftuin is ontwikkeld rondom het inzetten van learning analytics in het hoger onderwijs. In een serie van zes bijeenkomsten worden docenten stap voor stap wegwijs gemaakt in het gebruik van studiedata binnen hun eigen onderwijs. Bekijk de animatie voor meer informatie.
Bekijk en download hier alle onderdelen van de proeftuin Learning Analytics.
Blended (of hybride) onderwijs is inmiddels gemeengoed in het hoger onderwijs. De term ‘blended’ benadrukt de combinatie van online en face-to-face activiteiten en hulpmiddelen in het onderwijs. Hoe ziet zo’n combinatie er eigenlijk uit? En hoe realiseer je binnen je eigen onderwijs een mix die zowel voor student als docent effectief, efficiënt en aantrekkelijk is? Beide vragen en bijbehorende antwoorden staan centraal in deze proeftuin.
Bekijk en download hier het werkpakket van de proeftuin blended onderwijs (vorm)geven.
AI biedt vele mogelijkheden, zo ook in het hoger onderwijs. Met deze proeftuin gaat de zone dan ook in op de vraag: Hoe zet je (als docent) Artificial Intelligence in, in je onderwijs? De proeftuin bevat een werkpakket met de werkwijze van de professionaliseringsaanpak. Daarnaast stelt de zone ook handzame documenten beschikbaar: van een mail voor werving van jedi’s tot aan de voorbereidingsmodule. Alle onderdelen van de proeftuin download je hieronder.
Wil je binnen je instelling aan de slag met open leermaterialen? De proeftuin Onderwijs met open leermaterialen is een pakket met materialen die instellingen kunnen gebruiken om zelf een docentprofessionaliseringsinitiatief rond open leermaterialen op te zetten. Met onder andere: een werkpakket, zes sessies met opdrachten en een placemat.
Bekijk en download hier het werkpakket van de proeftuin Onderwijs met open leermaterialen.
Binnen de proeftuinen Digitale peerfeedback, Blended Onderwijs, Formatief toetsen en Learning Analytics zijn placemats ontwikkeld. Deze placemat geeft je als docent een handzame basis om aan de slag te gaan met deze onderwijsinnovaties met ICT.
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal
Wil je binnen je instelling aan de slag met open leermaterialen? De proeftuin Onderwijs met open leermaterialen is een pakket
16 juni organiseerde de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten haar eerste Hackathon AI in het hoger onderwijs – met
Experimentele professionaliseringsactiviteiten Onderwijsinnovaties met ICT Echte versnelling vindt niet in de zone plaats, maar binnen de hoger onderwijsinstellingen. Daarom ontwerpt
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies