Proeftuinen Evidence-informed & effectiviteit van onderwijsinnovaties
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal
Versnellingsplan | Proeftuinen voor professionalisering | Proeftuin Blended onderwijs (vorm)geven
Blended (of hybride) onderwijs is inmiddels gemeengoed in het hoger onderwijs. Voor veel instellingen staat deze term voor hedendaags onderwijs waar studenten actief, betrokken en betekenisvol (leren) leren. De term ‘blended’ benadrukt de combinatie van online en onsite activiteiten en hulpmiddelen in het onderwijs. Hoe ziet zo’n combinatie er eigenlijk uit? En hoe realiseer je binnen je eigen onderwijs een mix die zowel voor student als docent effectief, efficiënt en aantrekkelijk is? Beide vragen en bijbehorende antwoorden staan centraal in deze proeftuin van de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten.
Deze proeftuin is een professionele leergemeenschap (PLG) waarbinnen aandacht wordt besteed aan het ontwerp, de ontwikkeling, de implementatie en de evaluatie van (vernieuwd) blended onderwijs.
Dit gebeurt aan de hand van verschillende fases en bijeenkomsten: een startbijeenkomst (Fase 0), een analysefase (Fase 1), een ontwerp- en ontwikkelfase (Fase 2) en tot slot een uitvoering en evaluatiefase (Fase 3). Docenten en onderwijsontwerpers maken gezamenlijke keuzes over hun professionalisering met betrekking tot dit thema. Het werkpakket biedt een rijke verzameling bronnen en materialen om iedere fase in deze PLG vorm te geven.
In de video hiernaast leggen we je in nog geen drie minuten uit wat de proeftuin inhoudt. Wil je aan de slag met de proeftuin, download dan het werkpakket hieronder.
Heb je interesse in het inzetten van deze proeftuin binnen jouw instelling? Of heb je vragen over de inhoud en/of het gebruik van het werkpakket? Neem gerust contact met ons op via docentprofessionalisering@versnellingsplan.nl.
Deel deze pagina
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal
Wil je binnen je instelling aan de slag met open leermaterialen? De proeftuin Onderwijs met open leermaterialen is een pakket
16 juni organiseerde de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten haar eerste Hackathon AI in het hoger onderwijs – met
Experimentele professionaliseringsactiviteiten Onderwijsinnovaties met ICT Echte versnelling vindt niet in de zone plaats, maar binnen de hoger onderwijsinstellingen. Daarom ontwerpt
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies