Proeftuinen Evidence-informed & effectiviteit van onderwijsinnovaties
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal
Versnellingsplan | Proeftuinen voor professionalisering | Proeftuin (Digitaal) Formatief Toetsen
De zone Professionaliseren en faciliteren van docenten heeft in samenwerking met de Universiteit Twente de proeftuin (Digitaal) Formatief Toetsen ontwikkeld. Deze proeftuin is gericht op docenten in het hoger onderwijs die het proces van formatieve evaluatie in hun onderwijs willen integreren. In verschillende bijeenkomsten leren docenten hoe zij:
In deze proeftuin evalueren docenten het gebruik van formatieve toetsing op basis van video-opnames van zichzelf en elkaar. Hierdoor is er ruimte voor reflectie en het uitwisselen van ervaringen.
Formatieve toetsing (ook wel formatieve evaluatie genoemd) kan worden gedefinieerd als het uitlokken, interpreteren en gebruiken van bewijsmateriaal over het leren van een student door docenten, studenten of hun leeftijdsgenoten, om beslissingen te nemen over de volgende stappen in het lesgeven en leren. Dit proces krijgt recentelijk veel aandacht in het (hoger) onderwijs, vanwege het potentieel om van studenten de leerresultaten te verbeteren en de leerprocessen te begeleiden. Verschillende factoren zijn belangrijk voor een succesvolle implementatie van formatieve beoordeling, zoals: een positieve houding en de benodigde kennis en vaardigheden bij docenten, actieve betrokkenheid van studenten, en facilitering vanuit de onderwijsinstelling.
In deze animatie vind je de stappen in de cyclus van formatief toetsen samengevat. Gebruik de animatie met de placemat om je formatieve assessments op te zetten.
Wil je meer weten over de collectie placemats en de proeftuinen waar ze deel van uitmaken? Bekijk dan video van Egbert, waarin hij uitlegt hoe de proeftuinen van de zone werken en hoe jij ermee aan de slag kunt.
De Placemat Formatief Toetsen geeft je als docent een handzame basis voor het ontwerp van (digitale) formatieve toetsing. Echte versnelling vindt namelijk niet in een zone plaats, maar binnen de instellingen. Daarom ontwerpen we als zone Docentprofessionalisering zelf een professionaliseringsaanbod rondom onderwijsinnovaties, en proberen we dat binnen onze eigen instellingen uit. Daar kunnen anderen dan weer van profiteren.
De placemats zijn onderdeel van de ‘Proeftuinen voor Professionalisering’ van de zone. In deze proeftuinen proberen instellingen professionaliseringsaanpakken uit en volgt deze met onderzoek. De proeftuinen worden rond vier thema’s ontworpen: peerfeedback, online didactiek, learning analytics en formatief toetsen.
Wil je je nog meer verdiepen in dit onderwerp? Neem dan ook eens een kijkje op de volgende websites:
Deel deze pagina
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal
Wil je binnen je instelling aan de slag met open leermaterialen? De proeftuin Onderwijs met open leermaterialen is een pakket
16 juni organiseerde de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten haar eerste Hackathon AI in het hoger onderwijs – met
Experimentele professionaliseringsactiviteiten Onderwijsinnovaties met ICT Echte versnelling vindt niet in de zone plaats, maar binnen de hoger onderwijsinstellingen. Daarom ontwerpt
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies