Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Versnellingsplan | Quickscan Gebruik open leermaterialen
Werken met open leermaterialen heeft meer impact op een instelling dan alleen op docenten en het onderwijsproces. Heeft jouw instelling al een visie op het werken met open leermaterialen? Bespreken jullie het in de evaluatiegesprekken met medewerkers? Om te bepalen in hoeverre adoptie van werken met open leermaterialen al gevorderd is én welke vervolgstappen je met jouw instelling het beste kan zetten, heeft de zone Naar digitale (open) leermaterialen een quickscan ontwikkeld.
Ontdek met behulp van deze quickscan waar je organisatie staat op het gebied van het gebruik van open leermaterialen.
Welkom! Met behulp van deze quickscan kun je van de mate volwassenheid bepalen waarin met open leermaterialen wordt gewerkt. De zone ‘Naar digitale (open) leermaterialen’ heeft deze quickscan is ontwikkeld om vast te stellen in welke mate Open Educational Practices al plaatsvinden en wat de beste vervolgstappen zijn om het gebruik hiervan te vergroten. De term ‘Open Educational Practices’ wordt gebruikt voor het werken met open leermaterialen:
Open Educational Practices zijn praktijken die de productie, het gebruik en het hergebruik van kwalitatief hoogwaardige open leermaterialen ondersteunen om innovatieve pedagogische modellen te stimuleren.
Deze quickscan bestaat uit 20 meerkeuzevragen, ingedeeld naar vijf organisatieaspecten, zie hier rechts. De antwoorden geven een beeld van de huidige mate van volwassenheid in de adoptie van Open Educational Practices voor elk van deze vijf aspecten. Op basis hiervan worden mogelijke vervolgactiviteiten benoemd.
Deze quickscan kan worden uitgevoerd in verschillende organisatiestructuren, zoals instellingen, faculteiten, afdelingen of academies.
Er zijn al gegevens ingevoerd. Wil je doorgaan met het invullen van de quickscan?
In welke mate neemt de instellingsvisie op onderwijs Open Educational Practices in acht?
In welke mate overweegt jouw instelling de rol van Open Educational Practices in de instelling?
In welke mate is er beleid om Open Educational Practices in de instelling te ondersteunen?
In welke mate werkt jouw instelling samen met externe partners om Open Educational Practices te ondersteunen?
Erkent en waardeert jouw organisatie mensen die succesvol gebruikmaken van Open Educational Practices?
In welke mate zijn Open Educational Practices onderdeel van het curriculum, de vakken en de opleidingen?
In welke mate worden medewerkers ondersteund in hun professionele ontwikkeling op het gebied van Open Educational Practices?
In welke mate werkt jouw instelling of community samen met studenten om Open Educational Practices te ondersteunen?
Welke communicatiekanalen worden ontwikkeld of gebruikt om Open Educational Practices in de organisatie te stimuleren?
In welke mate is er een organisatiestructuur om Open Educational Practices te ondersteunen?
In welke mate wordt er intern samengewerkt binnen jouw instelling?
In welke mate is er innovatieondersteuning voor Open Educational Practices?
Is er een specifiek actieplan voor de implementatie van Open Educational Practices?
In welke mate worden initiatieven voor Open Educational Practices en de impact ervan geëvalueerd?
Zijn er aanwijzingen of indicatoren die duiden opeen verschuiving in de cultuur of praktijk?
In welke mate worden individuele medewerkers erkend en gewaardeerd voor de ontwikkeling van hun mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices?
Informatietechnologie beschrijft de ICT-infrastructuur en -middelen die nodig zijn om Open Educational Practices effectief te implementeren.
In welke mate beschikt jouw instelling over de infrastructuur en middelen om Open Educational Practices te ondersteunen?
In welke mate wordt de impact van Open Educational Practices regelmatig geëvalueerd en leidt deze evaluatie tot aanpassingen in de infrastructuur en middelen die Open Educational Practices ondersteunen?
In welke mate is er technische- en serviceondersteuning beschikbaar voor Open Educational Practices?
In welke mate stimuleert een technisch implementatieteam medewerkers om over te stappen naar Open Educational Practices als een alternatief voor hun huidige onderwijsmethoden?
Visieontwikkeling
Investeer in een afdelingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in het ondersteunen van bestaande leer- en onderwijspraktijken. Benadruk bijvoorbeeld de activiteiten van jouw pioniers en stem hun werk af op de onderwijsvisie van de afdeling. Gebruik dit om het management duidelijk te maken dat investeren in Open Educational Practices essentieel is.
Visie-implementatie
Formaliseer een afdelingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in het ondersteunen van bestaande leer- en onderwijspraktijken. Je kunt managementteams en andere belanghebbenden actief betrekken om de implementatie op afdelings-/faculteitsniveau voor te bereiden. Deel goede praktijken binnen de afdeling/faculteit.
Beleid
Investeer in beleid dat Open Educational Practices ondersteunt in de afdelingen. Organiseer bijvoorbeeld vergaderingen met afdelings-/faculteitsmanagement, docenten en studenten. Vraag hen om bij te dragen aan een uniform beleid waar zij het mee eens zijn.
Externe samenwerkingen
Initieer externe samenwerkingen op het gebied van Open Educational Practices met andere afdelingen/faculteiten binnen de organisatie. Schrijf bijvoorbeeld gezamenlijke voorstellen voor subsidieaanvragen met andere afdelingen/faculteiten binnen de organisatie.
Visieontwikkeling
Investeer in een instellingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Verzamel bijvoorbeeld alle initiatieven op faculteits-/afdelingsniveau en breng deze onder de aandacht van het onderwijsmanagement. Gebruik dit om hen ervan te overtuigen dat een revisie van het onderwijsbeleid nodig is en begin een instellingsbreed programma voor Open Educational Practices.
Visie-implementatie
Formaliseer een instellingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Je kunt het instellingsmanagement laten zien dat de implementatie van Open Educational Practices essentieel is. Deel goede praktijken binnen de instelling.
Beleid
Investeer in beleid dat Open Educational Practices ondersteunt op alle niveaus binnen de instelling. Organiseer bijvoorbeeld vergaderingen met het management, docenten, studenten en supportcentra. Vraag hen om bij te dragen aan een uniform beleid waar zij het mee eens zijn. Presenteer dit beleidsvoorstel aan het bestuur om instellingsbrede steun voor het beleid te krijgen.
Externe samenwerkingen
Investeer in langdurige externe samenwerkingen op het gebied van Open Educational Practices met andere afdelingen/faculteiten binnen de organisatie. Formuleer bijvoorbeeld een gedeelde visie over Open Educational Practices of breng uitwisselingen tot stand tussen opleidingen die bij verschillende afdelingen binnen de instelling worden gegeven met het oog op Open Educational Practices. Zorg dat deze opleidingen samenwerken in de ontwikkeling van Open Educational Practices voor hun gedeelde kennisdomein.
Visieontwikkeling
Investeer in een instellingsoverstijgende, proactieve visie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Je kunt in samenwerking met (strategische) allianties een gedeelde visie ontwikkelen.
Visie-implementatie
Formaliseer een instellingsoverstijgende, proactieve visie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Je kunt de visie implementeren in een instellingsoverstijgende community. Deel praktijkvoorbeelden binnen deze community.
Beleid
Investeer in de afstemming van beleid dat Open Educational Practices binnen meerdere instellingen ondersteunt. Dit kan bijvoorbeeld door een gedeeld beleid op te stellen binnen een strategische alliantie of nationale community.
Externe samenwerkingen
Investeer in langdurige externe samenwerkingen met (strategische) allianties op het gebied van Open Educational Practices en geef samen de toekomst van Open Educational Practices vorm. Je kunt een gedeelde (nationale) visie op Open Educational Practices ontwikkelen.
Visieontwikkeling
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Visie-implementatie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Beleid
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Externe samenwerkingen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Visieontwikkeling
Investeer in een afdelingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in het ondersteunen van bestaande leer- en onderwijspraktijken. Benadruk bijvoorbeeld de activiteiten van jouw pioniers en stem hun werk af op de onderwijsvisie van de afdeling. Gebruik dit om het management duidelijk te maken dat investeren in Open Educational Practices essentieel is.
Visie-implementatie
Formaliseer een afdelingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in het ondersteunen van bestaande leer- en onderwijspraktijken. Je kunt managementteams en andere belanghebbenden actief betrekken om de implementatie op afdelings-/faculteitsniveau voor te bereiden. Deel goede praktijken binnen de afdeling/faculteit.
Beleid
Investeer in beleid dat Open Educational Practices ondersteunt in de afdelingen. Organiseer bijvoorbeeld vergaderingen met afdelings-/faculteitsmanagement, docenten en studenten. Vraag hen om bij te dragen aan een uniform beleid waar zij het mee eens zijn.
Externe samenwerkingen
Initieer externe samenwerkingen op het gebied van Open Educational Practices met andere afdelingen/faculteiten binnen de organisatie. Schrijf bijvoorbeeld gezamenlijke voorstellen voor subsidieaanvragen met andere afdelingen/faculteiten binnen de organisatie.
Visieontwikkeling
Investeer in een instellingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Verzamel bijvoorbeeld alle initiatieven op faculteits-/afdelingsniveau en breng deze onder de aandacht van het onderwijsmanagement. Gebruik dit om hen ervan te overtuigen dat een revisie van het onderwijsbeleid nodig is en begin een instellingsbreed programma voor Open Educational Practices.
Visie-implementatie
Formaliseer een instellingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Je kunt het instellingsmanagement laten zien dat de implementatie van Open Educational Practices essentieel is. Deel goede praktijken binnen de instelling.
Beleid
Investeer in beleid dat Open Educational Practices ondersteunt op alle niveaus binnen de instelling. Organiseer bijvoorbeeld vergaderingen met het management, docenten, studenten en supportcentra. Vraag hen om bij te dragen aan een uniform beleid waar zij het mee eens zijn. Presenteer dit beleidsvoorstel aan het bestuur om instellingsbrede steun voor het beleid te krijgen.
Externe samenwerkingen
Investeer in langdurige externe samenwerkingen op het gebied van Open Educational Practices met andere afdelingen/faculteiten binnen de organisatie. Formuleer bijvoorbeeld een gedeelde visie over Open Educational Practices of breng uitwisselingen tot stand tussen opleidingen die bij verschillende afdelingen binnen de instelling worden gegeven met het oog op Open Educational Practices. Zorg dat deze opleidingen samenwerken in de ontwikkeling van Open Educational Practices voor hun gedeelde kennisdomein.
Visieontwikkeling
Investeer in een instellingsoverstijgende, proactieve visie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Je kunt in samenwerking met (strategische) allianties een gedeelde visie ontwikkelen.
Visie-implementatie
Formaliseer een instellingsoverstijgende, proactieve visie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Je kunt de visie implementeren in een instellingsoverstijgende community. Deel praktijkvoorbeelden binnen deze community.
Beleid
Investeer in de afstemming van beleid dat Open Educational Practices binnen meerdere instellingen ondersteunt. Dit kan bijvoorbeeld door een gedeeld beleid op te stellen binnen een strategische alliantie of nationale community.
Externe samenwerkingen
Investeer in langdurige externe samenwerkingen met (strategische) allianties op het gebied van Open Educational Practices en geef samen de toekomst van Open Educational Practices vorm. Je kunt een gedeelde (nationale) visie op Open Educational Practices ontwikkelen.
Visieontwikkeling
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Visie-implementatie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Beleid
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Externe samenwerkingen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Visieontwikkeling
Investeer in een afdelingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in het ondersteunen van bestaande leer- en onderwijspraktijken. Benadruk bijvoorbeeld de activiteiten van jouw pioniers en stem hun werk af op de onderwijsvisie van de afdeling. Gebruik dit om het management duidelijk te maken dat investeren in Open Educational Practices essentieel is.
Visie-implementatie
Formaliseer een afdelingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in het ondersteunen van bestaande leer- en onderwijspraktijken. Je kunt managementteams en andere belanghebbenden actief betrekken om de implementatie op afdelings-/faculteitsniveau voor te bereiden. Deel goede praktijken binnen de afdeling/faculteit.
Beleid
Investeer in beleid dat Open Educational Practices ondersteunt in de afdelingen. Organiseer bijvoorbeeld vergaderingen met afdelings-/faculteitsmanagement, docenten en studenten. Vraag hen om bij te dragen aan een uniform beleid waar zij het mee eens zijn.
Externe samenwerkingen
Initieer externe samenwerkingen op het gebied van Open Educational Practices met andere afdelingen/faculteiten binnen de organisatie. Schrijf bijvoorbeeld gezamenlijke voorstellen voor subsidieaanvragen met andere afdelingen/faculteiten binnen de organisatie.
Visieontwikkeling
Investeer in een instellingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Verzamel bijvoorbeeld alle initiatieven op faculteits-/afdelingsniveau en breng deze onder de aandacht van het onderwijsmanagement. Gebruik dit om hen ervan te overtuigen dat een revisie van het onderwijsbeleid nodig is en begin een instellingsbreed programma voor Open Educational Practices.
Visie-implementatie
Formaliseer een instellingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Je kunt het instellingsmanagement laten zien dat de implementatie van Open Educational Practices essentieel is. Deel goede praktijken binnen de instelling.
Beleid
Investeer in beleid dat Open Educational Practices ondersteunt op alle niveaus binnen de instelling. Organiseer bijvoorbeeld vergaderingen met het management, docenten, studenten en supportcentra. Vraag hen om bij te dragen aan een uniform beleid waar zij het mee eens zijn. Presenteer dit beleidsvoorstel aan het bestuur om instellingsbrede steun voor het beleid te krijgen.
Externe samenwerkingen
Investeer in langdurige externe samenwerkingen op het gebied van Open Educational Practices met andere afdelingen/faculteiten binnen de organisatie. Formuleer bijvoorbeeld een gedeelde visie over Open Educational Practices of breng uitwisselingen tot stand tussen opleidingen die bij verschillende afdelingen binnen de instelling worden gegeven met het oog op Open Educational Practices. Zorg dat deze opleidingen samenwerken in de ontwikkeling van Open Educational Practices voor hun gedeelde kennisdomein.
Visieontwikkeling
Investeer in een instellingsoverstijgende, proactieve visie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Je kunt in samenwerking met (strategische) allianties een gedeelde visie ontwikkelen.
Visie-implementatie
Formaliseer een instellingsoverstijgende, proactieve visie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Je kunt de visie implementeren in een instellingsoverstijgende community. Deel praktijkvoorbeelden binnen deze community.
Beleid
Investeer in de afstemming van beleid dat Open Educational Practices binnen meerdere instellingen ondersteunt. Dit kan bijvoorbeeld door een gedeeld beleid op te stellen binnen een strategische alliantie of nationale community.
Externe samenwerkingen
Investeer in langdurige externe samenwerkingen met (strategische) allianties op het gebied van Open Educational Practices en geef samen de toekomst van Open Educational Practices vorm. Je kunt een gedeelde (nationale) visie op Open Educational Practices ontwikkelen.
Visieontwikkeling
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Visie-implementatie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Beleid
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Externe samenwerkingen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Visieontwikkeling
Investeer in een afdelingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in het ondersteunen van bestaande leer- en onderwijspraktijken. Benadruk bijvoorbeeld de activiteiten van jouw pioniers en stem hun werk af op de onderwijsvisie van de afdeling. Gebruik dit om het management duidelijk te maken dat investeren in Open Educational Practices essentieel is.
Visie-implementatie
Formaliseer een afdelingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in het ondersteunen van bestaande leer- en onderwijspraktijken. Je kunt managementteams en andere belanghebbenden actief betrekken om de implementatie op afdelings-/faculteitsniveau voor te bereiden. Deel goede praktijken binnen de afdeling/faculteit.
Beleid
Investeer in beleid dat Open Educational Practices ondersteunt in de afdelingen. Organiseer bijvoorbeeld vergaderingen met afdelings-/faculteitsmanagement, docenten en studenten. Vraag hen om bij te dragen aan een uniform beleid waar zij het mee eens zijn.
Externe samenwerkingen
Initieer externe samenwerkingen op het gebied van Open Educational Practices met andere afdelingen/faculteiten binnen de organisatie. Schrijf bijvoorbeeld gezamenlijke voorstellen voor subsidieaanvragen met andere afdelingen/faculteiten binnen de organisatie.
Visieontwikkeling
Investeer in een instellingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Verzamel bijvoorbeeld alle initiatieven op faculteits-/afdelingsniveau en breng deze onder de aandacht van het onderwijsmanagement. Gebruik dit om hen ervan te overtuigen dat een revisie van het onderwijsbeleid nodig is en begin een instellingsbreed programma voor Open Educational Practices.
Visie-implementatie
Formaliseer een instellingsvisie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Je kunt het instellingsmanagement laten zien dat de implementatie van Open Educational Practices essentieel is. Deel goede praktijken binnen de instelling.
Beleid
Investeer in beleid dat Open Educational Practices ondersteunt op alle niveaus binnen de instelling. Organiseer bijvoorbeeld vergaderingen met het management, docenten, studenten en supportcentra. Vraag hen om bij te dragen aan een uniform beleid waar zij het mee eens zijn. Presenteer dit beleidsvoorstel aan het bestuur om instellingsbrede steun voor het beleid te krijgen.
Externe samenwerkingen
Investeer in langdurige externe samenwerkingen op het gebied van Open Educational Practices met andere afdelingen/faculteiten binnen de organisatie. Formuleer bijvoorbeeld een gedeelde visie over Open Educational Practices of breng uitwisselingen tot stand tussen opleidingen die bij verschillende afdelingen binnen de instelling worden gegeven met het oog op Open Educational Practices. Zorg dat deze opleidingen samenwerken in de ontwikkeling van Open Educational Practices voor hun gedeelde kennisdomein.
Visieontwikkeling
Investeer in een instellingsoverstijgende, proactieve visie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Je kunt in samenwerking met (strategische) allianties een gedeelde visie ontwikkelen.
Visie-implementatie
Formaliseer een instellingsoverstijgende, proactieve visie voor de rol van Open Educational Practices in de ondersteuning van bestaande cultuur-, beleids-, leer- en onderwijspraktijken. Je kunt de visie implementeren in een instellingsoverstijgende community. Deel praktijkvoorbeelden binnen deze community.
Beleid
Investeer in de afstemming van beleid dat Open Educational Practices binnen meerdere instellingen ondersteunt. Dit kan bijvoorbeeld door een gedeeld beleid op te stellen binnen een strategische alliantie of nationale community.
Externe samenwerkingen
Investeer in langdurige externe samenwerkingen met (strategische) allianties op het gebied van Open Educational Practices en geef samen de toekomst van Open Educational Practices vorm. Je kunt een gedeelde (nationale) visie op Open Educational Practices ontwikkelen.
Visieontwikkeling
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Visie-implementatie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Beleid
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Externe samenwerkingen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Stimulansen
Creëer stimulansen om Open Educational Practices te gebruiken op faculteits-/afdelingsniveau. Een faculteit of afdeling kan een intern stimuleringsfonds opzetten voor personeel om innovatieve ideeën voor Open Educational Practices te financieren. Faculteiten en afdelingen kunnen de praktijkvoorbeelden binnen de faculteit delen en anderen aanmoedigen om de goede voorbeelden te volgen.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Implementeer Open Educational Practices in bepaalde delen van het curriculum. Je kunt beginnen met het personeel van de afdeling/faculteit dat interesse heeft getoond in Open Educational Practices. Ook kun je overwegen om Open Educational Practices te verwerken in vervolgvakken (bijvoorbeeld wiskunde 1, 2 en 3).
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Investeer in professionele ontwikkeling door trainingen over de ontwikkeling van de juiste mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices te faciliteren. Ontwikkel bijvoorbeeld workshops of webinars die door ondersteunend personeel binnen de faculteit of afdeling kunnen worden gegeven.
Samenwerking met studenten
Investeer in samenwerkingen met studenten om Open Educational Practices in het curriculum van sommige vakken toe te passen. Je kunt studenten vragen om open leermaterialen te maken of om open leermaterialen te vinden en te evalueren die ze kunnen gebruiken als aanvulling op hun studie.
Stimulansen
Creëer stimulansen om Open Educational Practices te gebruiken op instellingsniveau. Instellingen kunnen het gebruik van Open Educational Practices verwerken in de evaluatiecyclus van hun personeelsontwik-kelingsprogramma’s. De instelling kan onderwijsinnovatie-programma’s ontwikkelen die Open Educational Practices omvatten.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Ontwikkel het curriculum van opleidingen door Open Educational Practices te verwerken in de volledige opleiding. Bepaal welke specifieke competenties studenten moeten ontwikkelen door de Open Educational Practices en maak deze onderdeel van het curriculum.
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Investeer in professionele ontwikkeling door trainingen over de ontwikkeling van de juiste mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices in de BKO-opleiding te faciliteren. Je kunt Open Educational Practices een formeel onderdeel van de BKO-opleiding maken zodat nieuwe docenten de juiste vaardigheden ontwikkelen.
Samenwerking met studenten
Investeer in samenwerkingen met studenten om Open Educational Practices in het curriculum van alle vakken toe te passen. Je kunt studenten een actieve rol geven in de ontwikkeling van een op open onderwijs gebaseerd curriculum, bijvoorbeeld door middel van peer feedback, peer assessment of oudere studenten die jongere studenten coachen.
Stimulansen
Creëer stimulansen om Open Educational Practices te gebruiken op instellingsoverstijgend niveau, zoals een (nationale) prijs voor de beste Open Educational Practices. Of ontwikkel evaluatiecriteria voor het succesvol invoeren van Open Educational Practices die op nationaal of internationaal niveau worden erkend.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Ontwikkel het curriculum van alle opleidingen door Open Educational Practices toe te voegen. Je kunt overwegen om Open Educational Practices in het curriculum van elke opleiding te verwerken. Benader andere vergelijkbare programma’s van andere instellingen om de Open Educational Practices binnen verschillende instellingen in te voeren.
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Investeer in professionele ontwikkeling door trainingen (die ook door andere onderwijsinstellingen worden erkend of die gezamenlijk zijn ontwikkeld, bijv. met andere onderwijsinstellingen of experts van speciale belangengroepen) over de ontwikkeling van de juiste mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices in de BKO-opleiding te faciliteren. Ontwikkel een nationale aanpak voor de opleiding van docenten op het gebied van Open Educational Practices.
Samenwerking met studenten
Investeer in samenwerkingen met studenten op een (intern) nationaal niveau. Je kunt samenwerken met nationale studentenorganisaties op het gebied van Open Educational Practices als onderdeel van een strategische alliantie en gebruikmaken van hun input op andere vlakken zoals beleid, visie en infrastructuur.
Stimulansen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Samenwerking met studenten
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Stimulansen
Creëer stimulansen om Open Educational Practices te gebruiken op faculteits-/afdelingsniveau. Een faculteit of afdeling kan een intern stimuleringsfonds opzetten voor personeel om innovatieve ideeën voor Open Educational Practices te financieren. Faculteiten en afdelingen kunnen de praktijkvoorbeelden binnen de faculteit delen en anderen aanmoedigen om de goede voorbeelden te volgen.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Implementeer Open Educational Practices in bepaalde delen van het curriculum. Je kunt beginnen met het personeel van de afdeling/faculteit dat interesse heeft getoond in Open Educational Practices. Ook kun je overwegen om Open Educational Practices te verwerken in vervolgvakken (bijvoorbeeld wiskunde 1, 2 en 3).
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Investeer in professionele ontwikkeling door trainingen over de ontwikkeling van de juiste mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices te faciliteren. Ontwikkel bijvoorbeeld workshops of webinars die door ondersteunend personeel binnen de faculteit of afdeling kunnen worden gegeven.
Samenwerking met studenten
Investeer in samenwerkingen met studenten om Open Educational Practices in het curriculum van sommige vakken toe te passen. Je kunt studenten vragen om open leermaterialen te maken of om open leermaterialen te vinden en te evalueren die ze kunnen gebruiken als aanvulling op hun studie.
Stimulansen
Creëer stimulansen om Open Educational Practices te gebruiken op instellingsniveau. Instellingen kunnen het gebruik van Open Educational Practices verwerken in de evaluatiecyclus van hun personeelsontwik-kelingsprogramma’s. De instelling kan onderwijsinnovatie-programma’s ontwikkelen die Open Educational Practices omvatten.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Ontwikkel het curriculum van opleidingen door Open Educational Practices te verwerken in de volledige opleiding. Bepaal welke specifieke competenties studenten moeten ontwikkelen door de Open Educational Practices en maak deze onderdeel van het curriculum.
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Investeer in professionele ontwikkeling door trainingen over de ontwikkeling van de juiste mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices in de BKO-opleiding te faciliteren. Je kunt Open Educational Practices een formeel onderdeel van de BKO-opleiding maken zodat nieuwe docenten de juiste vaardigheden ontwikkelen.
Samenwerking met studenten
Investeer in samenwerkingen met studenten om Open Educational Practices in het curriculum van alle vakken toe te passen. Je kunt studenten een actieve rol geven in de ontwikkeling van een op open onderwijs gebaseerd curriculum, bijvoorbeeld door middel van peer feedback, peer assessment of oudere studenten die jongere studenten coachen.
Stimulansen
Creëer stimulansen om Open Educational Practices te gebruiken op instellingsoverstijgend niveau, zoals een (nationale) prijs voor de beste Open Educational Practices. Of ontwikkel evaluatiecriteria voor het succesvol invoeren van Open Educational Practices die op nationaal of internationaal niveau worden erkend.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Ontwikkel het curriculum van alle opleidingen door Open Educational Practices toe te voegen. Je kunt overwegen om Open Educational Practices in het curriculum van elke opleiding te verwerken. Benader andere vergelijkbare programma’s van andere instellingen om de Open Educational Practices binnen verschillende instellingen in te voeren.
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Investeer in professionele ontwikkeling door trainingen (die ook door andere onderwijsinstellingen worden erkend of die gezamenlijk zijn ontwikkeld, bijv. met andere onderwijsinstellingen of experts van speciale belangengroepen) over de ontwikkeling van de juiste mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices in de BKO-opleiding te faciliteren. Ontwikkel een nationale aanpak voor de opleiding van docenten op het gebied van Open Educational Practices.
Samenwerking met studenten
Investeer in samenwerkingen met studenten op een (intern) nationaal niveau. Je kunt samenwerken met nationale studentenorganisaties op het gebied van Open Educational Practices als onderdeel van een strategische alliantie en gebruikmaken van hun input op andere vlakken zoals beleid, visie en infrastructuur.
Stimulansen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Samenwerking met studenten
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Stimulansen
Creëer stimulansen om Open Educational Practices te gebruiken op faculteits-/afdelingsniveau. Een faculteit of afdeling kan een intern stimuleringsfonds opzetten voor personeel om innovatieve ideeën voor Open Educational Practices te financieren. Faculteiten en afdelingen kunnen de praktijkvoorbeelden binnen de faculteit delen en anderen aanmoedigen om de goede voorbeelden te volgen.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Implementeer Open Educational Practices in bepaalde delen van het curriculum. Je kunt beginnen met het personeel van de afdeling/faculteit dat interesse heeft getoond in Open Educational Practices. Ook kun je overwegen om Open Educational Practices te verwerken in vervolgvakken (bijvoorbeeld wiskunde 1, 2 en 3).
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Investeer in professionele ontwikkeling door trainingen over de ontwikkeling van de juiste mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices te faciliteren. Ontwikkel bijvoorbeeld workshops of webinars die door ondersteunend personeel binnen de faculteit of afdeling kunnen worden gegeven.
Samenwerking met studenten
Investeer in samenwerkingen met studenten om Open Educational Practices in het curriculum van sommige vakken toe te passen. Je kunt studenten vragen om open leermaterialen te maken of om open leermaterialen te vinden en te evalueren die ze kunnen gebruiken als aanvulling op hun studie.
Stimulansen
Creëer stimulansen om Open Educational Practices te gebruiken op instellingsniveau. Instellingen kunnen het gebruik van Open Educational Practices verwerken in de evaluatiecyclus van hun personeelsontwik-kelingsprogramma’s. De instelling kan onderwijsinnovatie-programma’s ontwikkelen die Open Educational Practices omvatten.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Ontwikkel het curriculum van opleidingen door Open Educational Practices te verwerken in de volledige opleiding. Bepaal welke specifieke competenties studenten moeten ontwikkelen door de Open Educational Practices en maak deze onderdeel van het curriculum.
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Investeer in professionele ontwikkeling door trainingen over de ontwikkeling van de juiste mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices in de BKO-opleiding te faciliteren. Je kunt Open Educational Practices een formeel onderdeel van de BKO-opleiding maken zodat nieuwe docenten de juiste vaardigheden ontwikkelen.
Samenwerking met studenten
Investeer in samenwerkingen met studenten om Open Educational Practices in het curriculum van alle vakken toe te passen. Je kunt studenten een actieve rol geven in de ontwikkeling van een op open onderwijs gebaseerd curriculum, bijvoorbeeld door middel van peer feedback, peer assessment of oudere studenten die jongere studenten coachen.
Stimulansen
Creëer stimulansen om Open Educational Practices te gebruiken op instellingsoverstijgend niveau, zoals een (nationale) prijs voor de beste Open Educational Practices. Of ontwikkel evaluatiecriteria voor het succesvol invoeren van Open Educational Practices die op nationaal of internationaal niveau worden erkend.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Ontwikkel het curriculum van alle opleidingen door Open Educational Practices toe te voegen. Je kunt overwegen om Open Educational Practices in het curriculum van elke opleiding te verwerken. Benader andere vergelijkbare programma’s van andere instellingen om de Open Educational Practices binnen verschillende instellingen in te voeren.
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Investeer in professionele ontwikkeling door trainingen (die ook door andere onderwijsinstellingen worden erkend of die gezamenlijk zijn ontwikkeld, bijv. met andere onderwijsinstellingen of experts van speciale belangengroepen) over de ontwikkeling van de juiste mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices in de BKO-opleiding te faciliteren. Ontwikkel een nationale aanpak voor de opleiding van docenten op het gebied van Open Educational Practices.
Samenwerking met studenten
Investeer in samenwerkingen met studenten op een (intern) nationaal niveau. Je kunt samenwerken met nationale studentenorganisaties op het gebied van Open Educational Practices als onderdeel van een strategische alliantie en gebruikmaken van hun input op andere vlakken zoals beleid, visie en infrastructuur.
Stimulansen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Samenwerking met studenten
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Stimulansen
Creëer stimulansen om Open Educational Practices te gebruiken op faculteits-/afdelingsniveau. Een faculteit of afdeling kan een intern stimuleringsfonds opzetten voor personeel om innovatieve ideeën voor Open Educational Practices te financieren. Faculteiten en afdelingen kunnen de praktijkvoorbeelden binnen de faculteit delen en anderen aanmoedigen om de goede voorbeelden te volgen.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Implementeer Open Educational Practices in bepaalde delen van het curriculum. Je kunt beginnen met het personeel van de afdeling/faculteit dat interesse heeft getoond in Open Educational Practices. Ook kun je overwegen om Open Educational Practices te verwerken in vervolgvakken (bijvoorbeeld wiskunde 1, 2 en 3).
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Investeer in professionele ontwikkeling door trainingen over de ontwikkeling van de juiste mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices te faciliteren. Ontwikkel bijvoorbeeld workshops of webinars die door ondersteunend personeel binnen de faculteit of afdeling kunnen worden gegeven.
Samenwerking met studenten
Investeer in samenwerkingen met studenten om Open Educational Practices in het curriculum van sommige vakken toe te passen. Je kunt studenten vragen om open leermaterialen te maken of om open leermaterialen te vinden en te evalueren die ze kunnen gebruiken als aanvulling op hun studie.
Stimulansen
Creëer stimulansen om Open Educational Practices te gebruiken op instellingsniveau. Instellingen kunnen het gebruik van Open Educational Practices verwerken in de evaluatiecyclus van hun personeelsontwik-kelingsprogramma’s. De instelling kan onderwijsinnovatie-programma’s ontwikkelen die Open Educational Practices omvatten.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Ontwikkel het curriculum van opleidingen door Open Educational Practices te verwerken in de volledige opleiding. Bepaal welke specifieke competenties studenten moeten ontwikkelen door de Open Educational Practices en maak deze onderdeel van het curriculum.
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Investeer in professionele ontwikkeling door trainingen over de ontwikkeling van de juiste mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices in de BKO-opleiding te faciliteren. Je kunt Open Educational Practices een formeel onderdeel van de BKO-opleiding maken zodat nieuwe docenten de juiste vaardigheden ontwikkelen.
Samenwerking met studenten
Investeer in samenwerkingen met studenten om Open Educational Practices in het curriculum van alle vakken toe te passen. Je kunt studenten een actieve rol geven in de ontwikkeling van een op open onderwijs gebaseerd curriculum, bijvoorbeeld door middel van peer feedback, peer assessment of oudere studenten die jongere studenten coachen.
Stimulansen
Creëer stimulansen om Open Educational Practices te gebruiken op instellingsoverstijgend niveau, zoals een (nationale) prijs voor de beste Open Educational Practices. Of ontwikkel evaluatiecriteria voor het succesvol invoeren van Open Educational Practices die op nationaal of internationaal niveau worden erkend.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Ontwikkel het curriculum van alle opleidingen door Open Educational Practices toe te voegen. Je kunt overwegen om Open Educational Practices in het curriculum van elke opleiding te verwerken. Benader andere vergelijkbare programma’s van andere instellingen om de Open Educational Practices binnen verschillende instellingen in te voeren.
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Investeer in professionele ontwikkeling door trainingen (die ook door andere onderwijsinstellingen worden erkend of die gezamenlijk zijn ontwikkeld, bijv. met andere onderwijsinstellingen of experts van speciale belangengroepen) over de ontwikkeling van de juiste mindset, vaardigheden en middelen op het gebied van Open Educational Practices in de BKO-opleiding te faciliteren. Ontwikkel een nationale aanpak voor de opleiding van docenten op het gebied van Open Educational Practices.
Samenwerking met studenten
Investeer in samenwerkingen met studenten op een (intern) nationaal niveau. Je kunt samenwerken met nationale studentenorganisaties op het gebied van Open Educational Practices als onderdeel van een strategische alliantie en gebruikmaken van hun input op andere vlakken zoals beleid, visie en infrastructuur.
Stimulansen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Professionele ontwikkeling Open Educational Practices, BKO
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Samenwerking met studenten
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Communicatie
Organiseer formele communicatie op afdelingsniveau. Benoem de open onderwijsactiviteiten zo nu en dan tijdens vergaderingen of in nieuwsbrieven en op mededelingenborden.
Organisatiestructuur
Investeer in de structuur die Open Educational Practices ondersteunt binnen de faculteit/afdeling. Wijs een projectleider aan die de verantwoordelijkheid heeft over het creëren en (technisch en informatief) ondersteunen van zo’n structuur.
Interne samenwerkingen
Stimuleer interne samenwerkingen. Je kunt een informele groep van open onderwijsambassadeurs samenstellen.
Innovatieondersteuning
Bied innovatieondersteuning op administratief niveau. Geef docenten bijvoorbeeld toegang tot materialen (boeken/papers) en ondersteun bij de voorbereiding van financiering.
Communicatie
Organiseer formele communicatie op instellingsniveau. Benoem open onderwijsinitiatieven bijvoorbeeld (als terugkerend item) in de nieuwsbrief van de organisatie. Of deel kennis over Open Educational Practices op een congres of personeelsdag.
Organisatiestructuur
Investeer in de structuur die Open Educational Practices ondersteunt. Je kunt op duurzame wijze middelen vrijmaken voor Open Educational Practices en centrale personeelsleden verantwoordelijkheden geven om de processen die Open Educational Practices ondersteunen te implementeren.
Interne samenwerkingen
Stimuleer, steun en onderhoud interne samenwerkingen. Je kunt een formele groep van multidisciplinaire open onderwijsambassadeurs samenstellen.
Innovatieondersteuning
Bied innovatieondersteuning op administratief en adviserend niveau. Geef docenten bijvoorbeeld proactief informatie in de vorm van richtlijnen voor het gebruik van Open Educational Practices: materiaal nalezen, budgetten opstellen en experts vragen naar feedback over materiaal.
Communicatie
Organiseer formele communicatie op instellingsoverstijgend niveau. Start bijvoorbeeld een nationale/internationale nieuwsbrief over innovatie in open onderwijs of meld je hiervoor aan. Je kunt jouw kennis over Open Educational Practices ook delen op een (inter)nationaal congres.
Organisatiestructuur
Investeer in een instellingsoverstijgende structuur met een sterk leidinggevend team of multidisciplinaire taskforce om Open Educational Practices te ondersteunen. Begin door jouw aanpak met andere instellingen te delen. Of gebruik een gedeelde structuur of gedeeld systeem, zoals SURF Edusources, om Open Educational Practices verder te bevorderen.
Interne samenwerkingen
Interne samenwerkingen zijn onderdeel van de instelling. Je kunt externe samenwerkingen proactief identificeren en opbouwen. Of begeleid andere instellingen in het samenstellen van formele groepen van multidisciplinaire open onderwijsambassadeurs via strategische allianties.
Innovatieondersteuning
Bied innovatieondersteuning op instellingsoverstijgend niveau door samenwerkingen te stimuleren binnen een strategische alliantie of community. Zo benut je innovatie waar iedereen van profiteert. Identificeer bronnen van financiering en de voorbereiding van voorstellen voor implementatieprojecten.
Communicatie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Organisatiestructuur
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Interne samenwerkingen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Innovatieondersteuning
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Communicatie
Organiseer formele communicatie op afdelingsniveau. Benoem de open onderwijsactiviteiten zo nu en dan tijdens vergaderingen of in nieuwsbrieven en op mededelingenborden.
Organisatiestructuur
Investeer in de structuur die Open Educational Practices ondersteunt binnen de faculteit/afdeling. Wijs een projectleider aan die de verantwoordelijkheid heeft over het creëren en (technisch en informatief) ondersteunen van zo’n structuur.
Interne samenwerkingen
Stimuleer interne samenwerkingen. Je kunt een informele groep van open onderwijsambassadeurs samenstellen.
Innovatieondersteuning
Bied innovatieondersteuning op administratief niveau. Geef docenten bijvoorbeeld toegang tot materialen (boeken/papers) en ondersteun bij de voorbereiding van financiering.
Communicatie
Organiseer formele communicatie op instellingsniveau. Benoem open onderwijsinitiatieven bijvoorbeeld (als terugkerend item) in de nieuwsbrief van de organisatie. Of deel kennis over Open Educational Practices op een congres of personeelsdag.
Organisatiestructuur
Investeer in de structuur die Open Educational Practices ondersteunt. Je kunt op duurzame wijze middelen vrijmaken voor Open Educational Practices en centrale personeelsleden verantwoordelijkheden geven om de processen die Open Educational Practices ondersteunen te implementeren.
Interne samenwerkingen
Stimuleer, steun en onderhoud interne samenwerkingen. Je kunt een formele groep van multidisciplinaire open onderwijsambassadeurs samenstellen.
Innovatieondersteuning
Bied innovatieondersteuning op administratief en adviserend niveau. Geef docenten bijvoorbeeld proactief informatie in de vorm van richtlijnen voor het gebruik van Open Educational Practices: materiaal nalezen, budgetten opstellen en experts vragen naar feedback over materiaal.
Communicatie
Organiseer formele communicatie op instellingsoverstijgend niveau. Start bijvoorbeeld een nationale/internationale nieuwsbrief over innovatie in open onderwijs of meld je hiervoor aan. Je kunt jouw kennis over Open Educational Practices ook delen op een (inter)nationaal congres.
Organisatiestructuur
Investeer in een instellingsoverstijgende structuur met een sterk leidinggevend team of multidisciplinaire taskforce om Open Educational Practices te ondersteunen. Begin door jouw aanpak met andere instellingen te delen. Of gebruik een gedeelde structuur of gedeeld systeem, zoals SURF Edusources, om Open Educational Practices verder te bevorderen.
Interne samenwerkingen
Interne samenwerkingen zijn onderdeel van de instelling. Je kunt externe samenwerkingen proactief identificeren en opbouwen. Of begeleid andere instellingen in het samenstellen van formele groepen van multidisciplinaire open onderwijsambassadeurs via strategische allianties.
Innovatieondersteuning
Bied innovatieondersteuning op instellingsoverstijgend niveau door samenwerkingen te stimuleren binnen een strategische alliantie of community. Zo benut je innovatie waar iedereen van profiteert. Identificeer bronnen van financiering en de voorbereiding van voorstellen voor implementatieprojecten.
Communicatie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Organisatiestructuur
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Interne samenwerkingen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Innovatieondersteuning
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Communicatie
Organiseer formele communicatie op afdelingsniveau. Benoem de open onderwijsactiviteiten zo nu en dan tijdens vergaderingen of in nieuwsbrieven en op mededelingenborden.
Organisatiestructuur
Investeer in de structuur die Open Educational Practices ondersteunt binnen de faculteit/afdeling. Wijs een projectleider aan die de verantwoordelijkheid heeft over het creëren en (technisch en informatief) ondersteunen van zo’n structuur.
Interne samenwerkingen
Stimuleer interne samenwerkingen. Je kunt een informele groep van open onderwijsambassadeurs samenstellen.
Innovatieondersteuning
Bied innovatieondersteuning op administratief niveau. Geef docenten bijvoorbeeld toegang tot materialen (boeken/papers) en ondersteun bij de voorbereiding van financiering.
Communicatie
Organiseer formele communicatie op instellingsniveau. Benoem open onderwijsinitiatieven bijvoorbeeld (als terugkerend item) in de nieuwsbrief van de organisatie. Of deel kennis over Open Educational Practices op een congres of personeelsdag.
Organisatiestructuur
Investeer in de structuur die Open Educational Practices ondersteunt. Je kunt op duurzame wijze middelen vrijmaken voor Open Educational Practices en centrale personeelsleden verantwoordelijkheden geven om de processen die Open Educational Practices ondersteunen te implementeren.
Interne samenwerkingen
Stimuleer, steun en onderhoud interne samenwerkingen. Je kunt een formele groep van multidisciplinaire open onderwijsambassadeurs samenstellen.
Innovatieondersteuning
Bied innovatieondersteuning op administratief en adviserend niveau. Geef docenten bijvoorbeeld proactief informatie in de vorm van richtlijnen voor het gebruik van Open Educational Practices: materiaal nalezen, budgetten opstellen en experts vragen naar feedback over materiaal.
Communicatie
Organiseer formele communicatie op instellingsoverstijgend niveau. Start bijvoorbeeld een nationale/internationale nieuwsbrief over innovatie in open onderwijs of meld je hiervoor aan. Je kunt jouw kennis over Open Educational Practices ook delen op een (inter)nationaal congres.
Organisatiestructuur
Investeer in een instellingsoverstijgende structuur met een sterk leidinggevend team of multidisciplinaire taskforce om Open Educational Practices te ondersteunen. Begin door jouw aanpak met andere instellingen te delen. Of gebruik een gedeelde structuur of gedeeld systeem, zoals SURF Edusources, om Open Educational Practices verder te bevorderen.
Interne samenwerkingen
Interne samenwerkingen zijn onderdeel van de instelling. Je kunt externe samenwerkingen proactief identificeren en opbouwen. Of begeleid andere instellingen in het samenstellen van formele groepen van multidisciplinaire open onderwijsambassadeurs via strategische allianties.
Innovatieondersteuning
Bied innovatieondersteuning op instellingsoverstijgend niveau door samenwerkingen te stimuleren binnen een strategische alliantie of community. Zo benut je innovatie waar iedereen van profiteert. Identificeer bronnen van financiering en de voorbereiding van voorstellen voor implementatieprojecten.
Communicatie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Organisatiestructuur
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Interne samenwerkingen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Innovatieondersteuning
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Communicatie
Organiseer formele communicatie op afdelingsniveau. Benoem de open onderwijsactiviteiten zo nu en dan tijdens vergaderingen of in nieuwsbrieven en op mededelingenborden.
Organisatiestructuur
Investeer in de structuur die Open Educational Practices ondersteunt binnen de faculteit/afdeling. Wijs een projectleider aan die de verantwoordelijkheid heeft over het creëren en (technisch en informatief) ondersteunen van zo’n structuur.
Interne samenwerkingen
Stimuleer interne samenwerkingen. Je kunt een informele groep van open onderwijsambassadeurs samenstellen.
Innovatieondersteuning
Bied innovatieondersteuning op administratief niveau. Geef docenten bijvoorbeeld toegang tot materialen (boeken/papers) en ondersteun bij de voorbereiding van financiering.
Communicatie
Organiseer formele communicatie op instellingsniveau. Benoem open onderwijsinitiatieven bijvoorbeeld (als terugkerend item) in de nieuwsbrief van de organisatie. Of deel kennis over Open Educational Practices op een congres of personeelsdag.
Organisatiestructuur
Investeer in de structuur die Open Educational Practices ondersteunt. Je kunt op duurzame wijze middelen vrijmaken voor Open Educational Practices en centrale personeelsleden verantwoordelijkheden geven om de processen die Open Educational Practices ondersteunen te implementeren.
Interne samenwerkingen
Stimuleer, steun en onderhoud interne samenwerkingen. Je kunt een formele groep van multidisciplinaire open onderwijsambassadeurs samenstellen.
Innovatieondersteuning
Bied innovatieondersteuning op administratief en adviserend niveau. Geef docenten bijvoorbeeld proactief informatie in de vorm van richtlijnen voor het gebruik van Open Educational Practices: materiaal nalezen, budgetten opstellen en experts vragen naar feedback over materiaal.
Communicatie
Organiseer formele communicatie op instellingsoverstijgend niveau. Start bijvoorbeeld een nationale/internationale nieuwsbrief over innovatie in open onderwijs of meld je hiervoor aan. Je kunt jouw kennis over Open Educational Practices ook delen op een (inter)nationaal congres.
Organisatiestructuur
Investeer in een instellingsoverstijgende structuur met een sterk leidinggevend team of multidisciplinaire taskforce om Open Educational Practices te ondersteunen. Begin door jouw aanpak met andere instellingen te delen. Of gebruik een gedeelde structuur of gedeeld systeem, zoals SURF Edusources, om Open Educational Practices verder te bevorderen.
Interne samenwerkingen
Interne samenwerkingen zijn onderdeel van de instelling. Je kunt externe samenwerkingen proactief identificeren en opbouwen. Of begeleid andere instellingen in het samenstellen van formele groepen van multidisciplinaire open onderwijsambassadeurs via strategische allianties.
Innovatieondersteuning
Bied innovatieondersteuning op instellingsoverstijgend niveau door samenwerkingen te stimuleren binnen een strategische alliantie of community. Zo benut je innovatie waar iedereen van profiteert. Identificeer bronnen van financiering en de voorbereiding van voorstellen voor implementatieprojecten.
Communicatie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Organisatiestructuur
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Interne samenwerkingen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Innovatieondersteuning
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Instellingsvisie
Er zijn actieplannen voor Open Educational Practices op pioniersniveau. Je kunt beginnen door op te schrijven hoe je wilt dat collega’s omgaan of werken met open leermaterialen en hoe je dit project wilt uitbreiden. Communiceer dit en stel doelen.
Evaluatie
Evaluatie van Open Educational Practices vindt top-down of ad hoc plaats, aanvragen voor interne financiering worden gebruikt als indicator. Overweeg om concrete en kwantitatieve indicatoren vast te stellen zodat je feedback kunt verzamelen van het effect van jouw Open Educational Practices.
Verandermanagement
Vraag interne projectfinanciering aan om de implementatie van Open Educational Practices op afdelings-/faculteitsniveau te ondersteunen. Je kunt beginnen door personeel aan te wijzen die verantwoordelijk is voor deze taak of een interne subsidieregeling op te zetten.
Evaluatie van medewerkers
Start de evaluatie van medewerkers met een focus op de ontwikkeling van Open Educational Practices top-down of ad hoc. Betrek hierbij alleen een kleine groep medewerkers van de faculteit/afdeling. Bespreek op informele wijze hoe het werken met open leermaterialen gaat en of individuele of groepsdoelen kunnen worden gesteld.
Instellingsvisie
Er zijn actieplannen voor Open Educational Practices op afdelingsniveau. Zet op papier wat je wilt bereiken met open leermaterialen in de instelling (samenwerking, steun, implementatie in lessen, publicaties) en hoe andere teams hierbij betrokken kunnen worden.
Evaluatie
Overweeg om indicatoren van goede Open Educational Practices toe te voegen als een instrument om personeelsprestaties te evalueren. Betrek de belanghebbenden bij de discussie over wat een representatieve manier is om personeelsprestaties op het gebied van Open Educational Practices te evalueren.
Verandermanagement
Vraag externe projectfinanciering aan om de implementatie van Open Educational Practices op instellingsniveau te ondersteunen. Je kunt beginnen door externe subsidieregelingen (regionaal of nationaal) te onderzoeken.
Evaluatie van medewerkers
Start de evaluatie van medewerkers m.b.t. de ontwikkeling van Open Educational Practices in jaarlijkse evaluaties met alle belanghebbenden van de instelling. Gebruik deze evaluaties om gaten in de praktijk en het beleid te identificeren en begin met vervolgactiviteiten om deze gaten aan te pakken. Je kunt de toegevoegde waarde van open leermaterialen formeel evalueren en individuele of groepsdoelen stellen tijdens een jaarlijks functioneringsgesprek.
Instellingsvisie
Er zijn actieplannen voor Open Educational Practices op instellingsniveau. Deel jouw visie met andere instellingen en gebruik dit als basis voor formele samenwerking met andere onderwijsinstellingen op het gebied van Open Educational Practices.
Evaluatie
Stel een evaluatiemethode voor over de impact van Open Educational Practices die kan worden gebruikt op nationaal niveau.
Verandermanagement
Vraag externe projectfinanciering aan om de implementatie van Open Educational Practices op instellingsoverstijgend niveau te ondersteunen. U kunt beginnen door externe subsidieregelingen (regionaal, nationaal of internationaal, bijv. van de Europese Commissie) te onderzoeken.
Evaluatie van medewerkers
Start de evaluatie van de ontwikkeling van medewerkers op het gebied van Open Educational Practices in jaarlijkse evaluaties met alle belanghebbenden van de instelling, waarbij regionale, nationale en internationale ontwikkelingen worden meegenomen. Gebruik deze evaluaties om gaten in de praktijk en het beleid te identificeren en begin met vervolgactiviteiten om deze gaten aan te pakken.
Je kunt de evaluatie van medewerkers op het gebied van Open Educational Practices toevoegen aan de BKO-standaard.
Instellingsvisie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Evaluatie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Verandermanagement
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Evaluatie van medewerkers
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Instellingsvisie
Er zijn actieplannen voor Open Educational Practices op pioniersniveau. Je kunt beginnen door op te schrijven hoe je wilt dat collega’s omgaan of werken met open leermaterialen en hoe je dit project wilt uitbreiden. Communiceer dit en stel doelen.
Evaluatie
Evaluatie van Open Educational Practices vindt top-down of ad hoc plaats, aanvragen voor interne financiering worden gebruikt als indicator. Overweeg om concrete en kwantitatieve indicatoren vast te stellen zodat je feedback kunt verzamelen van het effect van jouw Open Educational Practices.
Verandermanagement
Vraag interne projectfinanciering aan om de implementatie van Open Educational Practices op afdelings-/faculteitsniveau te ondersteunen. Je kunt beginnen door personeel aan te wijzen die verantwoordelijk is voor deze taak of een interne subsidieregeling op te zetten.
Evaluatie van medewerkers
Start de evaluatie van medewerkers met een focus op de ontwikkeling van Open Educational Practices top-down of ad hoc. Betrek hierbij alleen een kleine groep medewerkers van de faculteit/afdeling. Bespreek op informele wijze hoe het werken met open leermaterialen gaat en of individuele of groepsdoelen kunnen worden gesteld.
Instellingsvisie
Er zijn actieplannen voor Open Educational Practices op afdelingsniveau. Zet op papier wat je wilt bereiken met open leermaterialen in de instelling (samenwerking, steun, implementatie in lessen, publicaties) en hoe andere teams hierbij betrokken kunnen worden.
Evaluatie
Overweeg om indicatoren van goede Open Educational Practices toe te voegen als een instrument om personeelsprestaties te evalueren. Betrek de belanghebbenden bij de discussie over wat een representatieve manier is om personeelsprestaties op het gebied van Open Educational Practices te evalueren.
Verandermanagement
Vraag externe projectfinanciering aan om de implementatie van Open Educational Practices op instellingsniveau te ondersteunen. Je kunt beginnen door externe subsidieregelingen (regionaal of nationaal) te onderzoeken.
Evaluatie van medewerkers
Start de evaluatie van medewerkers m.b.t. de ontwikkeling van Open Educational Practices in jaarlijkse evaluaties met alle belanghebbenden van de instelling. Gebruik deze evaluaties om gaten in de praktijk en het beleid te identificeren en begin met vervolgactiviteiten om deze gaten aan te pakken. Je kunt de toegevoegde waarde van open leermaterialen formeel evalueren en individuele of groepsdoelen stellen tijdens een jaarlijks functioneringsgesprek.
Instellingsvisie
Er zijn actieplannen voor Open Educational Practices op instellingsniveau. Deel jouw visie met andere instellingen en gebruik dit als basis voor formele samenwerking met andere onderwijsinstellingen op het gebied van Open Educational Practices.
Evaluatie
Stel een evaluatiemethode voor over de impact van Open Educational Practices die kan worden gebruikt op nationaal niveau.
Verandermanagement
Vraag externe projectfinanciering aan om de implementatie van Open Educational Practices op instellingsoverstijgend niveau te ondersteunen. U kunt beginnen door externe subsidieregelingen (regionaal, nationaal of internationaal, bijv. van de Europese Commissie) te onderzoeken.
Evaluatie van medewerkers
Start de evaluatie van de ontwikkeling van medewerkers op het gebied van Open Educational Practices in jaarlijkse evaluaties met alle belanghebbenden van de instelling, waarbij regionale, nationale en internationale ontwikkelingen worden meegenomen. Gebruik deze evaluaties om gaten in de praktijk en het beleid te identificeren en begin met vervolgactiviteiten om deze gaten aan te pakken.
Je kunt de evaluatie van medewerkers op het gebied van Open Educational Practices toevoegen aan de BKO-standaard.
Instellingsvisie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Evaluatie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Verandermanagement
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Evaluatie van medewerkers
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Instellingsvisie
Er zijn actieplannen voor Open Educational Practices op pioniersniveau. Je kunt beginnen door op te schrijven hoe je wilt dat collega’s omgaan of werken met open leermaterialen en hoe je dit project wilt uitbreiden. Communiceer dit en stel doelen.
Evaluatie
Evaluatie van Open Educational Practices vindt top-down of ad hoc plaats, aanvragen voor interne financiering worden gebruikt als indicator. Overweeg om concrete en kwantitatieve indicatoren vast te stellen zodat je feedback kunt verzamelen van het effect van jouw Open Educational Practices.
Verandermanagement
Vraag interne projectfinanciering aan om de implementatie van Open Educational Practices op afdelings-/faculteitsniveau te ondersteunen. Je kunt beginnen door personeel aan te wijzen die verantwoordelijk is voor deze taak of een interne subsidieregeling op te zetten.
Evaluatie van medewerkers
Start de evaluatie van medewerkers met een focus op de ontwikkeling van Open Educational Practices top-down of ad hoc. Betrek hierbij alleen een kleine groep medewerkers van de faculteit/afdeling. Bespreek op informele wijze hoe het werken met open leermaterialen gaat en of individuele of groepsdoelen kunnen worden gesteld.
Instellingsvisie
Er zijn actieplannen voor Open Educational Practices op afdelingsniveau. Zet op papier wat je wilt bereiken met open leermaterialen in de instelling (samenwerking, steun, implementatie in lessen, publicaties) en hoe andere teams hierbij betrokken kunnen worden.
Evaluatie
Overweeg om indicatoren van goede Open Educational Practices toe te voegen als een instrument om personeelsprestaties te evalueren. Betrek de belanghebbenden bij de discussie over wat een representatieve manier is om personeelsprestaties op het gebied van Open Educational Practices te evalueren.
Verandermanagement
Vraag externe projectfinanciering aan om de implementatie van Open Educational Practices op instellingsniveau te ondersteunen. Je kunt beginnen door externe subsidieregelingen (regionaal of nationaal) te onderzoeken.
Evaluatie van medewerkers
Start de evaluatie van medewerkers m.b.t. de ontwikkeling van Open Educational Practices in jaarlijkse evaluaties met alle belanghebbenden van de instelling. Gebruik deze evaluaties om gaten in de praktijk en het beleid te identificeren en begin met vervolgactiviteiten om deze gaten aan te pakken. Je kunt de toegevoegde waarde van open leermaterialen formeel evalueren en individuele of groepsdoelen stellen tijdens een jaarlijks functioneringsgesprek.
Instellingsvisie
Er zijn actieplannen voor Open Educational Practices op instellingsniveau. Deel jouw visie met andere instellingen en gebruik dit als basis voor formele samenwerking met andere onderwijsinstellingen op het gebied van Open Educational Practices.
Evaluatie
Stel een evaluatiemethode voor over de impact van Open Educational Practices die kan worden gebruikt op nationaal niveau.
Verandermanagement
Vraag externe projectfinanciering aan om de implementatie van Open Educational Practices op instellingsoverstijgend niveau te ondersteunen. U kunt beginnen door externe subsidieregelingen (regionaal, nationaal of internationaal, bijv. van de Europese Commissie) te onderzoeken.
Evaluatie van medewerkers
Start de evaluatie van de ontwikkeling van medewerkers op het gebied van Open Educational Practices in jaarlijkse evaluaties met alle belanghebbenden van de instelling, waarbij regionale, nationale en internationale ontwikkelingen worden meegenomen. Gebruik deze evaluaties om gaten in de praktijk en het beleid te identificeren en begin met vervolgactiviteiten om deze gaten aan te pakken.
Je kunt de evaluatie van medewerkers op het gebied van Open Educational Practices toevoegen aan de BKO-standaard.
Instellingsvisie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Evaluatie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Verandermanagement
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Evaluatie van medewerkers
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Instellingsvisie
Er zijn actieplannen voor Open Educational Practices op pioniersniveau. Je kunt beginnen door op te schrijven hoe je wilt dat collega’s omgaan of werken met open leermaterialen en hoe je dit project wilt uitbreiden. Communiceer dit en stel doelen.
Evaluatie
Evaluatie van Open Educational Practices vindt top-down of ad hoc plaats, aanvragen voor interne financiering worden gebruikt als indicator. Overweeg om concrete en kwantitatieve indicatoren vast te stellen zodat je feedback kunt verzamelen van het effect van jouw Open Educational Practices.
Verandermanagement
Vraag interne projectfinanciering aan om de implementatie van Open Educational Practices op afdelings-/faculteitsniveau te ondersteunen. Je kunt beginnen door personeel aan te wijzen die verantwoordelijk is voor deze taak of een interne subsidieregeling op te zetten.
Evaluatie van medewerkers
Start de evaluatie van medewerkers met een focus op de ontwikkeling van Open Educational Practices top-down of ad hoc. Betrek hierbij alleen een kleine groep medewerkers van de faculteit/afdeling. Bespreek op informele wijze hoe het werken met open leermaterialen gaat en of individuele of groepsdoelen kunnen worden gesteld.
Instellingsvisie
Er zijn actieplannen voor Open Educational Practices op afdelingsniveau. Zet op papier wat je wilt bereiken met open leermaterialen in de instelling (samenwerking, steun, implementatie in lessen, publicaties) en hoe andere teams hierbij betrokken kunnen worden.
Evaluatie
Overweeg om indicatoren van goede Open Educational Practices toe te voegen als een instrument om personeelsprestaties te evalueren. Betrek de belanghebbenden bij de discussie over wat een representatieve manier is om personeelsprestaties op het gebied van Open Educational Practices te evalueren.
Verandermanagement
Vraag externe projectfinanciering aan om de implementatie van Open Educational Practices op instellingsniveau te ondersteunen. Je kunt beginnen door externe subsidieregelingen (regionaal of nationaal) te onderzoeken.
Evaluatie van medewerkers
Start de evaluatie van medewerkers m.b.t. de ontwikkeling van Open Educational Practices in jaarlijkse evaluaties met alle belanghebbenden van de instelling. Gebruik deze evaluaties om gaten in de praktijk en het beleid te identificeren en begin met vervolgactiviteiten om deze gaten aan te pakken. Je kunt de toegevoegde waarde van open leermaterialen formeel evalueren en individuele of groepsdoelen stellen tijdens een jaarlijks functioneringsgesprek.
Instellingsvisie
Er zijn actieplannen voor Open Educational Practices op instellingsniveau. Deel jouw visie met andere instellingen en gebruik dit als basis voor formele samenwerking met andere onderwijsinstellingen op het gebied van Open Educational Practices.
Evaluatie
Stel een evaluatiemethode voor over de impact van Open Educational Practices die kan worden gebruikt op nationaal niveau.
Verandermanagement
Vraag externe projectfinanciering aan om de implementatie van Open Educational Practices op instellingsoverstijgend niveau te ondersteunen. U kunt beginnen door externe subsidieregelingen (regionaal, nationaal of internationaal, bijv. van de Europese Commissie) te onderzoeken.
Evaluatie van medewerkers
Start de evaluatie van de ontwikkeling van medewerkers op het gebied van Open Educational Practices in jaarlijkse evaluaties met alle belanghebbenden van de instelling, waarbij regionale, nationale en internationale ontwikkelingen worden meegenomen. Gebruik deze evaluaties om gaten in de praktijk en het beleid te identificeren en begin met vervolgactiviteiten om deze gaten aan te pakken.
Je kunt de evaluatie van medewerkers op het gebied van Open Educational Practices toevoegen aan de BKO-standaard.
Instellingsvisie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Evaluatie
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Verandermanagement
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Evaluatie van medewerkers
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Infrastructuur en middelen
Verbeter toegang tot infrastructuur. Onderzoek welke toegangsbarrières docenten en studenten ervaren. Open leermaterialen zijn beschikbaar en toegankelijk voor docenten, personeel en studenten. Technische en serviceondersteuning zijn reactief.
Finetuning
Evalueer de prestatie en impact van de implementatie van Open Educational Practices regelmatig op ten minste faculteits-/afdelingsniveau. Pas activiteiten aan en verbeter ze op basis van deze evaluaties.
Technische en serviceondersteuning
Zorg voor technische en serviceondersteuning voor docenten. Installeer een technische helpdesk voor technische problemen. Overweeg het ITIL-model om technische ondersteuning te organiseren.
Implementatieteams
Stimuleer alternatieve Open Educational Practices met een implementatieteam op ten minste afdelingsniveau. Ga binnen de instelling op zoek naar goede praktijken bij andere afdelingen.
Infrastructuur en middelen
Zorg ervoor dat instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars centraal beschikbaar zijn om docenten te ondersteunen in het ontwikkelen van Open Educational Practices. Deel goede praktijken en voorbeelden van Open Educational Practices binnen de instelling.
Finetuning
Evalueer de prestatie en impact van de implementatie van Open Educational Practices regelmatig op ten minste instellingsniveau. Pas activiteiten aan en verbeter ze op basis van deze evaluaties.
Technische en serviceondersteuning
Zorg voor meer technische en serviceondersteuning voor docenten dan alleen een technische helpdesk. Instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars zijn centraal beschikbaar om docenten te ondersteunen in hun Open Educational Practices. Overweeg het ITIL-model om technische ondersteuning te organiseren.
Implementatieteams
Stimuleer alternatieve Open Educational Practices met een implementatieteam op instellingsniveau. Zoek naar goede praktijken bij andere afdelingen en deel deze binnen de instelling.
Infrastructuur en middelen
Zorg ervoor dat instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars voor meerdere instellingen beschikbaar zijn om docenten te ondersteunen in het ontwikkelen van Open Educational Practices. Deel middelen voor open onderwijs met andere instellingen. Overweeg samenwerking met een nationale community en wissel goede praktijken uit.
Finetuning
Evalueer de prestatie en impact van de implementatie van Open Educational Practices regelmatig op instellingsoverstijgend niveau. Pas activiteiten aan en verbeter ze op basis van deze evaluaties. Deel meetmethoden met andere instellingen.
Technische en serviceondersteuning
Organiseer de technische en serviceondersteuning voor docenten, instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars door de beschikbare middelen op instellingsoverstijgend niveau te gebruiken. Overweeg samenwerking met ondersteunend personeel van andere instellingen. Deel goede praktijken.
Implementatieteams
Stimuleer alternatieve Open Educational Practices met een implementatieteam binnen verschillende instellingen. Overweeg samenwerking met implementatieteams van andere instellingen. Deel goede praktijken in richtlijnen.
Infrastructuur en middelen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Finetuning
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Technische en serviceondersteuning
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Implementatieteams
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Infrastructuur en middelen
Verbeter toegang tot infrastructuur. Onderzoek welke toegangsbarrières docenten en studenten ervaren. Open leermaterialen zijn beschikbaar en toegankelijk voor docenten, personeel en studenten. Technische en serviceondersteuning zijn reactief.
Finetuning
Evalueer de prestatie en impact van de implementatie van Open Educational Practices regelmatig op ten minste faculteits-/afdelingsniveau. Pas activiteiten aan en verbeter ze op basis van deze evaluaties.
Technische en serviceondersteuning
Zorg voor technische en serviceondersteuning voor docenten. Installeer een technische helpdesk voor technische problemen. Overweeg het ITIL-model om technische ondersteuning te organiseren.
Implementatieteams
Stimuleer alternatieve Open Educational Practices met een implementatieteam op ten minste afdelingsniveau. Ga binnen de instelling op zoek naar goede praktijken bij andere afdelingen.
Infrastructuur en middelen
Zorg ervoor dat instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars centraal beschikbaar zijn om docenten te ondersteunen in het ontwikkelen van Open Educational Practices. Deel goede praktijken en voorbeelden van Open Educational Practices binnen de instelling.
Finetuning
Evalueer de prestatie en impact van de implementatie van Open Educational Practices regelmatig op ten minste instellingsniveau. Pas activiteiten aan en verbeter ze op basis van deze evaluaties.
Technische en serviceondersteuning
Zorg voor meer technische en serviceondersteuning voor docenten dan alleen een technische helpdesk. Instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars zijn centraal beschikbaar om docenten te ondersteunen in hun Open Educational Practices. Overweeg het ITIL-model om technische ondersteuning te organiseren.
Implementatieteams
Stimuleer alternatieve Open Educational Practices met een implementatieteam op instellingsniveau. Zoek naar goede praktijken bij andere afdelingen en deel deze binnen de instelling.
Infrastructuur en middelen
Zorg ervoor dat instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars voor meerdere instellingen beschikbaar zijn om docenten te ondersteunen in het ontwikkelen van Open Educational Practices. Deel middelen voor open onderwijs met andere instellingen. Overweeg samenwerking met een nationale community en wissel goede praktijken uit.
Finetuning
Evalueer de prestatie en impact van de implementatie van Open Educational Practices regelmatig op instellingsoverstijgend niveau. Pas activiteiten aan en verbeter ze op basis van deze evaluaties. Deel meetmethoden met andere instellingen.
Technische en serviceondersteuning
Organiseer de technische en serviceondersteuning voor docenten, instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars door de beschikbare middelen op instellingsoverstijgend niveau te gebruiken. Overweeg samenwerking met ondersteunend personeel van andere instellingen. Deel goede praktijken.
Implementatieteams
Stimuleer alternatieve Open Educational Practices met een implementatieteam binnen verschillende instellingen. Overweeg samenwerking met implementatieteams van andere instellingen. Deel goede praktijken in richtlijnen.
Infrastructuur en middelen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Finetuning
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Technische en serviceondersteuning
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Implementatieteams
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Infrastructuur en middelen
Verbeter toegang tot infrastructuur. Onderzoek welke toegangsbarrières docenten en studenten ervaren. Open leermaterialen zijn beschikbaar en toegankelijk voor docenten, personeel en studenten. Technische en serviceondersteuning zijn reactief.
Finetuning
Evalueer de prestatie en impact van de implementatie van Open Educational Practices regelmatig op ten minste faculteits-/afdelingsniveau. Pas activiteiten aan en verbeter ze op basis van deze evaluaties.
Technische en serviceondersteuning
Zorg voor technische en serviceondersteuning voor docenten. Installeer een technische helpdesk voor technische problemen. Overweeg het ITIL-model om technische ondersteuning te organiseren.
Implementatieteams
Stimuleer alternatieve Open Educational Practices met een implementatieteam op ten minste afdelingsniveau. Ga binnen de instelling op zoek naar goede praktijken bij andere afdelingen.
Infrastructuur en middelen
Zorg ervoor dat instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars centraal beschikbaar zijn om docenten te ondersteunen in het ontwikkelen van Open Educational Practices. Deel goede praktijken en voorbeelden van Open Educational Practices binnen de instelling.
Finetuning
Evalueer de prestatie en impact van de implementatie van Open Educational Practices regelmatig op ten minste instellingsniveau. Pas activiteiten aan en verbeter ze op basis van deze evaluaties.
Technische en serviceondersteuning
Zorg voor meer technische en serviceondersteuning voor docenten dan alleen een technische helpdesk. Instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars zijn centraal beschikbaar om docenten te ondersteunen in hun Open Educational Practices. Overweeg het ITIL-model om technische ondersteuning te organiseren.
Implementatieteams
Stimuleer alternatieve Open Educational Practices met een implementatieteam op instellingsniveau. Zoek naar goede praktijken bij andere afdelingen en deel deze binnen de instelling.
Infrastructuur en middelen
Zorg ervoor dat instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars voor meerdere instellingen beschikbaar zijn om docenten te ondersteunen in het ontwikkelen van Open Educational Practices. Deel middelen voor open onderwijs met andere instellingen. Overweeg samenwerking met een nationale community en wissel goede praktijken uit.
Finetuning
Evalueer de prestatie en impact van de implementatie van Open Educational Practices regelmatig op instellingsoverstijgend niveau. Pas activiteiten aan en verbeter ze op basis van deze evaluaties. Deel meetmethoden met andere instellingen.
Technische en serviceondersteuning
Organiseer de technische en serviceondersteuning voor docenten, instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars door de beschikbare middelen op instellingsoverstijgend niveau te gebruiken. Overweeg samenwerking met ondersteunend personeel van andere instellingen. Deel goede praktijken.
Implementatieteams
Stimuleer alternatieve Open Educational Practices met een implementatieteam binnen verschillende instellingen. Overweeg samenwerking met implementatieteams van andere instellingen. Deel goede praktijken in richtlijnen.
Infrastructuur en middelen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Finetuning
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Technische en serviceondersteuning
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Implementatieteams
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Infrastructuur en middelen
Verbeter toegang tot infrastructuur. Onderzoek welke toegangsbarrières docenten en studenten ervaren. Open leermaterialen zijn beschikbaar en toegankelijk voor docenten, personeel en studenten. Technische en serviceondersteuning zijn reactief.
Finetuning
Evalueer de prestatie en impact van de implementatie van Open Educational Practices regelmatig op ten minste faculteits-/afdelingsniveau. Pas activiteiten aan en verbeter ze op basis van deze evaluaties.
Technische en serviceondersteuning
Zorg voor technische en serviceondersteuning voor docenten. Installeer een technische helpdesk voor technische problemen. Overweeg het ITIL-model om technische ondersteuning te organiseren.
Implementatieteams
Stimuleer alternatieve Open Educational Practices met een implementatieteam op ten minste afdelingsniveau. Ga binnen de instelling op zoek naar goede praktijken bij andere afdelingen.
Infrastructuur en middelen
Zorg ervoor dat instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars centraal beschikbaar zijn om docenten te ondersteunen in het ontwikkelen van Open Educational Practices. Deel goede praktijken en voorbeelden van Open Educational Practices binnen de instelling.
Finetuning
Evalueer de prestatie en impact van de implementatie van Open Educational Practices regelmatig op ten minste instellingsniveau. Pas activiteiten aan en verbeter ze op basis van deze evaluaties.
Technische en serviceondersteuning
Zorg voor meer technische en serviceondersteuning voor docenten dan alleen een technische helpdesk. Instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars zijn centraal beschikbaar om docenten te ondersteunen in hun Open Educational Practices. Overweeg het ITIL-model om technische ondersteuning te organiseren.
Implementatieteams
Stimuleer alternatieve Open Educational Practices met een implementatieteam op instellingsniveau. Zoek naar goede praktijken bij andere afdelingen en deel deze binnen de instelling.
Infrastructuur en middelen
Zorg ervoor dat instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars voor meerdere instellingen beschikbaar zijn om docenten te ondersteunen in het ontwikkelen van Open Educational Practices. Deel middelen voor open onderwijs met andere instellingen. Overweeg samenwerking met een nationale community en wissel goede praktijken uit.
Finetuning
Evalueer de prestatie en impact van de implementatie van Open Educational Practices regelmatig op instellingsoverstijgend niveau. Pas activiteiten aan en verbeter ze op basis van deze evaluaties. Deel meetmethoden met andere instellingen.
Technische en serviceondersteuning
Organiseer de technische en serviceondersteuning voor docenten, instructionele ontwerpers en multimediaontwikkelaars door de beschikbare middelen op instellingsoverstijgend niveau te gebruiken. Overweeg samenwerking met ondersteunend personeel van andere instellingen. Deel goede praktijken.
Implementatieteams
Stimuleer alternatieve Open Educational Practices met een implementatieteam binnen verschillende instellingen. Overweeg samenwerking met implementatieteams van andere instellingen. Deel goede praktijken in richtlijnen.
Infrastructuur en middelen
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Finetuning
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Technische en serviceondersteuning
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Implementatieteams
Op dit onderwerp ben je op het hoogste volwassenheidsniveau.
Deze quickscan is ontwikkeld op basis van de Institutional Self-Assessment Tool for OEP Initiatives (https://oepimpact.opened.ca/isat/) van British Columbia Campus (BCcampus). De onderbouwing van die tool is beschreven in:
Morgan, T., Childs, E., Hendricks, C., Harrison, M., DeVries, I., & Jhangiani, R. (2021). How Are We Doing with Open Education Practice Initiatives? Applying an Institutional Self-Assessment Tool in Five Higher Education Institutions. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 22(4), 125-140. https://doi.org/10.19173/irrodl.v22i4.5745
Deze quickscan is tot stand gekomen met medewerking van de volgende personen:
Zone digitale (open) leermaterialen, (2022, Mei 9). Quickscan Gebruik open leermaterialen. Zone digitale (open) leermaterialen, Utrecht: Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. https://www.versnellingsplan.nl/Kennisbank/quickscan/
Deze quickscan is een werk in uitvoering en je inbreng is meer dan welkom! Heb je een suggestie of zie je tools/documenten die niet mogen ontbreken, stuur dan een e-mail naar leermaterialen@versnellingsplan.nl. We zullen je suggestie meenemen bij de update!
Deze quickscan is ontwikkeld op basis van de Institutional Self-Assessment Tool for OEP Initiatives (https://oepimpact.opened.ca/isat/) van British Columbia Campus (BCcampus). De onderbouwing van die tool is beschreven in:
Morgan, T., Childs, E., Hendricks, C., Harrison, M., DeVries, I., & Jhangiani, R. (2021). How Are We Doing with Open Education Practice Initiatives? Applying an Institutional Self-Assessment Tool in Five Higher Education Institutions. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 22(4), 125-140. https://doi.org/10.19173/irrodl.v22i4.5745
Deze quickscan is tot stand gekomen met medewerking van de volgende personen:
Zone digitale (open) leermaterialen, (2022, Mei 9). Quickscan GEbruik open leermaterialen. Zone digitale (open) leermaterialen, Utrecht: Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT. https://www.versnellingsplan.nl/Kennisbank/quickscan/
Vul de quickscan in, dit kost ongeveer 10-15 minuten. Met behulp van het beantwoorden van 20 meerkeuzevragen krijg je een beeld van de huidige mate van volwassenheid in adoptie van werken met open leermaterialen op vijf organisatie-aspecten en tevens suggesties voor vervolgactiviteiten.
Met behulp van de resultaten ga je vervolgens met je collega’s in gesprek.
De quickscan geeft inzicht in de mate van adoptie van werken met open leermaterialen. Voor werken met open leermaterialen is de term Open Educational Practices (afgekort tot OEP) gehanteerd:
Open Educational Practices worden gedefinieerd als praktijken die de productie, het gebruik en het hergebruik van hoogwaardige open leermaterialen ondersteunen om innovatieve pedagogische en didactische modellen te bevorderen.
Aan de hand van de integratie in strategie, bestuur en beleid, de beschikbare organisatorische en technische ondersteuning en het stimuleren van innovatie en professionele ontwikkeling, wordt de volwassenheid van Open Educational Practices bepaald. De quickscan kun je invullen op instellingsniveau, maar is ook bruikbaar vanuit het perspectief van (bijvoorbeeld) faculteiten, vakgroepen of academies.
Deze quickscan is ontwikkeld vanuit een bestaand instrument: de Institutional Self-Assessment Tool (ISAT) van British Columbia Campus. Daaraan hebben we vragen toegevoegd om de tool geschikt te maken voor de Nederlandse context en meer focus aan te brengen op Informatie Technologie, en het erkennen en waarderen van personeelsontwikkeling.
De organisatie-aspecten en bijbehorende thema’s die in de scan worden geadresseerd zijn als volgt:
Visieontwikkeling, Visie-implementatie, Beleid, Externe samenwerkingen
Stimulansen, Curriculum-/vak-/opleidingsontwikkeling, Professionele ontwikkeling Open Educational Practices (BKO), Samenwerking met studenten
Communicatie, Organisatiestructuur, Interne samenwerkingen, Innovatieondersteuning
Instellingsvisie, Evaluatie, Verandermanagement, Personeelsevaluatie
Infrastructuur en middelen, Finetuning, Technische en serviceondersteuning, Implementatieteams
Na het invullen kun je de resultaten bekijken en vervolgens de optionele vragen invullen voor meer inspiratie. Vergeet niet het rapport tussentijds of aan het einde te downloaden!
Referentie: Institutional Self-Assessment Tool (ISAT) van British Colombia Campus: Morgan, T., Childs, E., Hendricks, C., Harrison, M., DeVries, I., & Jhangiani, R. (2021). How Are We Doing with Open Education Practice Initiatives? Applying an Institutional Self-Assessment Tool in Five Higher Education Institutions. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 22(4), 125-140.
De quickscan blijft in ontwikkeling. Mocht je tools of documenten vinden die niet mogen ontbreken, dan kun je deze sturen naar leermaterialen@versnellingsplan.nl. Ook voor vragen kun je hier terecht.
Deel deze pagina
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Hoe evidence-informed innoveren de kans op succesvolle onderwijsinnovaties vergroot Energietransitie, klimaat, digitalisering, diversiteit en inclusie. Zomaar een greep uit de
Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet
VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies