Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Versnellingsplan | Startup in Residence EdTech
Startup in Residence EdTech is een programma voor onderwijsinstellingen die met innovatieve organisaties willen samenwerken aan uitdagingen binnen het onderwijs, waarbij educatieve technologie een mogelijke oplossing biedt. Het programma biedt begeleiding voor de startups en onderwijsinstellingen en vergemakkelijkt hiermee de samenwerking.
Wil je meer informatie over het programma en de huidige stand van zaken? Kijk dan hier.
Startup in Residence (SiR) is een bewezen manier om publieke organisaties te verbinden met innovatieve bedrijven, waaronder startups. Naast de ambitie om samenwerking te stimuleren, beoogt het programma uitdagingen waar het onderwijs voor staat aan te pakken en innovatieve oplossingen hiervoor te ontwikkelen. De focus ligt bij dit programma op toepassingen van EdTech in het hoger onderwijs.
Het doel van het programma is om als onderwijsinstellingen meer vraaggestuurd en vanuit co-creatie samen te werken met innovatieve bedrijven die EdTech oplossingen ontwikkelen. Daarnaast is het doel om met instellingen te investeren in startups met de beste innovatieve ideeën, zodat hun prototypes ontwikkeld kunnen worden tot succesvolle producten die het onderwijs verbeteren. De instelling werkt in de pilot actief mee aan het aanscherpen en finaliseren van de oplossing. Is de pilot succesvol en willen beide partijen verder? Dan heeft de onderwijsinstelling de mogelijkheid om als ‘launching customer’ op te treden.
EdTech betreft alle technologie, zowel hard- als software, die ontwikkeld is voor de verbetering van onderwijsprocessen en logistieke vraagstukken binnen een onderwijsinstelling.
Dit programma is geschikt voor onderwijsinstellingen in het onderwijs die graag willen samenwerken met (kleine), innovatieve bedrijven. Door de opzet van het programma wordt dit op een laagdrempelige manier gefaciliteerd.
Waarom meedoen?
De doorlooptijd van het programma is ongeveer één jaar, waarbij de eerste vier maanden voorbereiding zijn, zes maanden looptijd en twee maanden evaluatie.
Daarnaast dient de instelling toegang te verlenen tot relevante data en contacten om de innovatieve startup te assisteren. Verder is men onderdeel van het mentor- en trainingsprogramma. Er wordt verwacht dat de instelling hierbij nauw samenwerkt met de startup om het programma tot een succes te maken, middels experimenteren, testen en evalueren.
Het Startup in Residence programma is geschikt voor innovatieve startups die het een uitdaging vinden om samen met instellingen in het hoger onderwijs een innovatie oplossing te zoeken voor een ‘challenge’. Het is een unieke kans om samen te werken met een instelling en het hoger onderwijs te innoveren. Gedurende de looptijd van het programma krijgen zowel startups als instellingen ondersteuning en extra kennis en ervaring aangeboden om hun product of dienst verder te ontwikkelen.
Allereerst worden er door het programmateam vraagstukken verzameld bij onderwijsinstellingen. De instellingen werken deze vraagstukken samen met het programmateam uit tot concrete challenges. Met deze ‘challengehouders’ wordt een zogenaamd SiR-contract getekend.
Vervolgens gaat het projectteam aan de slag met het tenderproces op basis van de challengeomschrijving. Wanneer deze akkoord is zal deze gepubliceerd worden en is het tijd om zoveel mogelijk startups te bereiken voor eventuele oplossingen. Na een wettelijk vastgelegde periode waarin men zich kan inschrijven als bedrijf, is het tijd om een selectie te maken van geschikte oplossingen. Dit proces verloopt ook op een gestructureerde, vooraf vastgelegde manier. Is er een geschikte samenwerkingspartner gevonden? Dan kan er gestart worden met het co-creatie proces tussen de onderwijsinstelling en startup. Gedurende de incubatiefase wordt er door beide partijen een mentor- en trainingsprogramma gevolgd, gericht op specifieke thema’s die tijdens een dergelijk proces relevant zijn.
Deelnemende instellingen: de sleutel van het programma ligt bij de deelnemende hogescholen en universiteiten die een challenge inbrengen. De eerste versie van SiR EdTech is bedoeld om duidelijk te krijgen of deze aanpak door deelnemende instellingen wordt gezien als een verrijking
Programmateam Startup in Residence EdTech: Het programmateam helpt de instellingen met het formuleren van challenges waar de startups zich voor aan kunnen melden. Dit gaat om een gerichte uitdaging, met daarbij een aantal criteria waar een voorstel op beoordeeld gaat worden. Daarnaast is het programmateam verantwoordelijk voor het werven van startups en mentoren, het trainingsprogramma voor de instellingen en startups vormgeven en vervolgens uitvoeren van het daadwerkelijke programma, incl het opzetten en begeleiden van de beoogde pilots.
De eerste editie van Startup in Residence EdTech is mogelijk gemaakt door de werkgroep EdTech van het Versnellingspan.
SURF: SURF ondersteunt bij het opzetten en begeleiden om zo alle noodzakelijke randvoorwaarden te bewaken. Dit betreft o.a. het inkoopproces coördineren en de juiste mensen binnen SURF aansturen.
Wat voor resultaten hebben andere Startup in Residence-programma’s behaald?
Startup in Residence is een bewezen methodiek, ontwikkeld door de Gemeente Amsterdam, die al bij meerdere organisaties uit de publieke sector een succes is gebleken. Zo heeft het programma bij de Gemeente Amsterdam[1] tussen 2015-2018 geleid tot een selectie van 34 startups en hen beloond met deelname aan het zogenaamde incubatieprogramma. Van deze groep was er met 16 van deze organisaties een daadwerkelijke samenwerking tot stand gekomen in verschillende vormen van publiek-private samenwerkingen. De werkgroep EdTech wil deze beweging ook binnen het onderwijslandschap realiseren, zodat ook binnen deze sector dergelijke samenwerkingen groeien. Hiervoor worden de basisfacetten van het programma gebruikt, dezelfde stappen doorlopen, en toegespitst op potentiële samenwerkingen voor het hoger onderwijs.
[1] https://startupinresidence.com/amsterdam/media/sites/2/2019/06/Startup_In_Residence_Report_NL.pdf
Op 4 april 2023 is de tweede editie van Startup in Residence EdTech live gegaan. Benieuwd naar de challenge of wil je meer informatie? Kijk dan hier.
Tijdens de eerste editie zijn er drie startups succesvol gaan piloten. In deze terugblik lees je meer over de pilotfase en de verschillende challenges.
Heb je een uitdaging binnen je onderwijsinstelling waarbij EdTech mogelijk een oplossing kan bieden en wil je meer weten over de mogelijkheden? Kijk voor meer informatie in de onderstaande flyer en neem contact op met de programmacoördinatoren Caro Jongert en Lot Westerveld via caro.jongert@surf.nl of liselotte.westerveld@surf.nl.
Meer informatie vind je ook in onderstaande flyer.
Tijdlijn tweede editie SiR Edtech
Bekijk hier de tijdlijn voor het indienen van een challenge.
Heb je vragen over het programma Startup in Residence? Neem dan contact op met de werkgroep via edtech@versnellingsplan.nl.
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Het (hoger) onderwijs transformeert. Maatschappij en arbeidsmarkt veranderen, flexibilisering en een leven lang ontwikkelen zijn vereist en de werkdruk en
Als je als onderwijsprofessional aan de slag gaat met het vernieuwen van onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies