Kwaliteitenradar Onderwijskundig ICT professional
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Versnellingsplan | Toolkit bouwstenen effectieve docentprofessionalisering
Wil je als instelling effectieve docentprofessionalisering op het gebied van onderwijsinnovatie met ICT inrichten en evalueren? Gebruik dan de Toolkit bouwstenen effectieve docentprofessionalisering, ontwikkeld door de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten. De toolkit is gebaseerd op het Bouwstenenrapport 2.0 dat door praktijkonderzoek en literatuurstudie tot stand is gekomen. Er is zowel een online als fysieke variant van de toolkit. Met beide varianten zijn verschillende werkvormen mogelijk.
Alle onderdelen van de toolkit worden hieronder uitgelicht, inclusief de downloads en online publicaties.
Foto door Julie Molliver via Unsplash.
In het Bouwstenenrapport 2.0 staan alle bouwstenen voor effectieve docentprofessionalisering op basis van literatuuronderzoek.
De handreiking bevat hulpvragen en voorbeelden bij elke bouwsteen uit het bouwstenenrapport. De hulpvragen zijn bedoeld om bouwstenen te selecteren bij een professionaliseringsactiviteit, zoals een workshop, module of cursus. Ook kunnen ze gebruikt worden bij het vormgeven van een professionaliseringsactiviteit.
Met de kaartenset (onder 4, werkvorm I) of in de online omgeving (onder 5, werkvorm II) doorloop je de fases uit het Handboek Professionele ontwikkeling rond onderwijsinnovatie met ICT. Deze fases zijn gebaseerd op de ontwerpmethodiek van Educational Research Design:
De kaartenset bestaat uit kaarten met definities van en stellingen rondom de bouwstenen. Deze gebruik je als kennismaking met de bouwstenen en als hulpmiddel om een gesprek in gang te zetten over docentprofessionalisering met ICT binnen je eigen organisatie. Hierbij kun je reflecteren op je huidige of toekomstige activiteiten, maar ook op thema’s. Daarnaast is het mogelijk de kaarten te gebruiken ter ondersteuning van de ontwerpmethodiek voor onderwijsinnovatie met ICT (3). Via de onderstaande link download je de kaartenset. Deze kun je zelf printen.
De powerpoints zijn onderdeel van een werkvorm die helpt bij de ontwerpmethodiek (3), bestaande uit de drie fases Analyse en exploratie, Ontwerp en ontwikkeling, en Evaluatie en reflectie. Voor elk van deze fases is een werkvorm beschikbaar. Per werkvorm vind je een sjabloon om als facilitator in te zetten. Daarnaast is een algemeen sjabloon beschikbaar voor de kennismaking met de bouwstenen en doelgroepen.
De sjablonen kun je hier downloaden:
Online event
Donderdag 4 maart lanceerde zone Docentprofessionalisering de Toolkit Bouwstenen voor effectieve docentprofessionalisering. Tijdens het online event was te horen en te zien waar de toolkit voor dient en hoe je ermee aan de slag kunt. Bekijk hiernaast de video. Of zie voor meer informatie de presentaties:
Deel deze pagina
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
De werkgroep Toetsen op afstand ontwikkelden samen met onderzoekers van de HAN een digitale versie van een gesprekstool om de
Wil je binnen je instelling, faculteit of opleiding een visie ontwikkelen op (digitaal) toetsen? Deze visietool van de werkgroep Toetsen
Aan de slag met de (door)ontwikkeling van een krachtige Learning community Hoe kan de samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen worden
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees hier over onze Coookies