Cursiefje

Mångata

13 februari 2020 Versnellingsplan
Cursiefje

Mångata

Mijn liefde voor Scandinavië is groot. Ik hou van de talen, de prachtige landschappen, de rust, de duistere series, de bescheidenheid van de mensen, het design en de egalitaire beginselen van de samenleving. Daarnaast kan ik slecht tegen hoge temperaturen, dus kan ik het klimaat ook wel waarderen. Terwijl de eerste klimaatvluchtelingen Noorwegen bereiken, houd ik mijn hart vast voor de temperaturen die mij deze zomer in Nederland weer te wachten staan…

Maar goed, ik dwaal af. Ik houd dus van Scandinavië en in onderwijsland ben ik  niet de enige. In de onderwijskunde zijn het vaak Scandinavische praktijken die dienen als lichtend voorbeeld. Zo leidt integratie van leerlingen in dezelfde klassen tot hun 16e tot betere resultaten dan differentiatie; oftewel het indelen van leerlingen op jonge leeftijd in verschillende niveaus, zoals we in Nederland gewend zijn. Daarnaast krijgen de leerlingen in Scandinavië veel vrijheid om hun eigen onderwijs vorm te geven en zelf keuzes te maken. Denk bijvoorbeeld aan de Zweedse ‘Kunskapsskolan’, waarvan er ook enkele tientallen in Nederland te vinden zijn. Maar ook als het gaat om hoger onderwijs scoren de Scandinavische universiteiten en hogescholen steevast hoog in de internationale ranglijstjes.

In het Versnellingsplan werken we natuurlijk aan het verbeteren van de kwaliteit van het Nederlandse hoger onderwijs. Hiervoor worden veel overleggen georganiseerd en soms heb je daarbij behoefte om er een nieuwe draai aan te geven. Zo hoorde ik laatst iemand zeggen dat hij ‘mångata’-sessies wilde organiseren, geïnspireerd op het Zweedse woord ‘mångata’. Hoewel de meneer in kwestie er een zeer interessante uitspraak op na hield (met een enigszins Engels tintje), trok het uit Zweden afkomstige woord natuurlijk mijn aandacht.

Mångata is een samenvoeging van ‘måne’, dat ‘maan’ betekent, en ‘gata’, dat straat of weg betekent. Wellicht kun je raden wat een mångata is? Het is de reflectie van de maan op het water, die ’s nachts als het ware een weg vormt naar de maan.

Dit sprak blijkbaar tot de verbeelding, want de zo genoemde ‘mångata’-sessies richten zich op het uitstippelen van een strategie. Ik ben natuurlijk heel benieuwd wat deze sessies zullen brengen voor het Versnellingsplan en Nederlandse hoger onderwijs. In ieder geval ben ik blij om te zien dat de ambities groot zijn. På väg till månen!

Deze pagina delen