Nieuws

Dag I van de SURF Onderwijsdagen 2019

5 november 2019 Versnellingsplan
Dag I van de SURF Onderwijsdagen

Verslag van de dag

De eerste dag van de SURF Onderwijsdagen begon voor de teams van het Versnellingsplan met flink veel aanloop bij de kleurrijke stand.

Samenscholen of verslonden worden?

Christien Bok van SURFnet deed de keynote van deze ochtend. In het onderwijs is volgens Christien samenwerking voor standaardisering hard nodig, iets dat ook het Versnellingsplan voorstaat. “We moeten geen afspraken maken over inhoud, maar over ondersteuning.” Dat illustreerde ze aan de hand van zeecontainers. De maat van de zeecontainer werd in de jaren ’50 van de vorige eeuw wereldwijd gestandaardiseerd. De inhoud van zeecontainers verschilt, maar de verpakking is hetzelfde. Daardoor kon het transport versnellen en groeien. En dat is precies wat we voor het onderwijs ook willen. Versnelling door standaardisering en samenwerking.

Wacky Learning Space

Na de opening waren alle aanvoerders en verbinders in de Wacky Learning Space om in gesprek te gaan met bezoekers. De startups van het EdTech Validation Lab stonden op het Startupplein naast de Wacky Learning Space. Daar vind je ze ook morgen weer!

Parallelsessies

Alle zones hebben vandaag een verdiepingssessie georganiseerd. Hierin hebben de aanvoerders met verbinders en zoneleden verteld waar zij momenteel mee bezig zijn.

Zo hebben voor de zone EdTech, alle startups die meedoen aan het EdTech Validation Lab, hun product gepitcht.  Heb je deze sessie gemist? Dan kun je morgen nog kennis maken met de startups op het Startupplein, naast het DemoLab.

Voor de zone Aansluiting arbeidsmarkt presenteerde Lonneke Brands en Franz Barkhuijsen hun werk en werkpaketten. Aan de hand van stellingen hebben ze met het publiek gediscussieerd over de verhouding tussen onderwijs en arbeidsmarkt. In hoeverre moeten instellingen zich aanpassen aan de wensen van de arbeidsmarkt?

Aanvoerder Theo Bakker van de zone Studiedata lichtte in zijn sessie kort toe op welke manier de zone modellen heeft ontwikkeld om beter gebruik te maken van studiedata in hoger onderwijsinstellingen. Hierbij focuste hij zich vooral op de vraag hoe je alle lagen van een instelling meekrijgt. Vervolgens waren er vier concrete voorbeelden uit vier hoger onderwijsinstellingen. Deze voorbeelden kun je terug lezen in de folder van de zone die je kunt afhalen bij de stand van het Versnellingsplan.

Bij de verdiepingssessie van de zone Docentprofessionalisering ging het publiek, na een korte inleiding van aanvoerders Ronald Spruit en Kim Schildkamp, letterlijk (!) bouwen aan docentprofessionalisering. Daarnaast heeft de zone vandaag hun goede voorbeelden van onderwijsinnovatie met ICT gepresenteerd. Drie voorbeelden van instellingen die meedoen aan het Versnellingsplan vind je hier!

De zone Flexibilisering koos voor een originele invulling van hun verdiepingssessie, door hun studentroutes met deelnemers letterlijk te lopen. Zoals ze zelf zeiden: “Deelname aan deze sessie is flexibel.”

Fleur Prinsen en Bea Edlinger van de zone Evidence-informed presenteerden de focus van de zone: Hoe geef je evidence-informed onderwijsinnovatie in je instelling vorm? Aanvoerder Fleur Prinsen stelde dat er eigenlijk op elke hoger onderwijsinstelling een lab moet zijn voor onderwijsinnovatie met ICT waar op een evidence-informed manier  gewerkt wordt aan vormgeven van onderwijs.

In de sessie van de zone Leermaterialen werd aandacht besteed aan de de toekomstvisie #hoeleerjij, die vandaag gelanceerd is. Je vindt de toekomstvisie, op beeld en op papier, bij de stand van het Versnellingsplan. Deze toekomstvisie wordt uitgebeeld door kunstwerken van studenten van de Design Academy.

Afsluiting

Eric Slaats verzorgde de afsluiting van de dag. Hierin vertelde hij over hoe bij Fontys kunnen studenten hun eigen ICT-opleiding vorm geven. Op basis van de eindcompetenties bepalen studenten hun leermaterialen, de vorm van hun onderwijs en de toetsing van hun kennis en kunde. Door nauwe begeleiding vanuit docenten, kan het eindniveau van de competenties van studenten voldoende geborgd worden. Studenten werken aan concrete opdrachten vanuit het werkveld. Aan het eind van de afsluiting, kregen studenten het woord om de vragen van het publiek te beantwoorden.

Meer weten?

Heb je vragen over het Versnellingsplan? Kom dan langs bij de stand of zoek iemand met een blauwe sticker. Je kunt bij de stand kennis maken met de mensen van het programmateam en de versnellingsteams. Als je wilt weten waar elke zone mee bezig is, kun je flyers, folders en placemats bekijken en meenemen.

Verder kun je op de achterwand van de stand je stem uitbrengen op een van de vragen die de aanvoerders aan bezoekers van de SURF Onderwijsdagen stellen. Je vindt bij de stand ook onze Versnellingplan-game, supergave bagagelabels, en ouderwetse schoolkrijtjes voor de lekkere trek. 

Deze pagina delen