Column

Digitale transformatie

Column

Door Ron Augustus

Ron Augustus is sinds september j.l. Chief Innovation Officer en lid van de Raad van Bestuur van SURF én lid van het Koersteam van het Versnellingsplan. Ron schreef voor de december-editie van de nieuwsbrief deze column.

We zullen het jaar 2020 allemaal niet snel vergeten. Hoewel er door COVID-19 een sprong is gemaakt in het gebruik van informatietechnologie, weten we nu ook hoe essentieel persoonlijk contact in het hoger onderwijs is en blijft. En hoe belangrijk een knuffel, of het gemis daarvan, kan zijn. Het hoger onderwijs heeft, mede dankzij het Versnellingsplan, een flinke stap vooruit gemaakt in de toepassing van digitale hulpmiddelen. Je zou wel kunnen zeggen dat het nog gaat om het toepassen van nieuwe technologie op reeds bestaande pedagogiek. De volgende uitdaging is het toepassen ervan in de kern van de transformatie van het hoger onderwijs.

Generatie Alfa

Na negen maanden online onderwijs is het duidelijk dat digitalisering ook na de coronacrisis een grotere rol zal spelen in het onderwijs. Maar dat is niet de enige reden om een visie te hebben op digitale transformatie. Ook de verwachtingen van een nieuwe generatie studenten spelen een rol. Generatie alfa kinderen, geboren vanaf 2010, stromen over een aantal jaar de poort binnen. De iPad is in 2010 geïntroduceerd en veel alfa kinderen zijn met een iPad in plaats van een fopspeen door hun ouders opgevoed. Ze hebben een voorkeur voor video en glas boven audio en papier. Ze maken als peuter al TikToks die binnen een minuut wereldwijd te bekijken zijn. Zij zijn gewend om hun persoonlijke informatie altijd en overal beschikbaar te hebben; ook van het onderwijs zullen zij die keuzevrijheid en flexibiliteit verwachten.

Was generatie X de generatie van de walkman, generatie Y die van de iPod en de huidige studentengeneratie Z van Spotify, de nieuwe generatie alfa is van sprekende speakers met verborgen digitale assistenten. Hoewel de rol in “Bildung” en leren samenwerken in het hoger onderwijs hierdoor nog sterker wordt, geeft het wel aan dat onderwijsinnovatie een nieuwe fase ingaat. Veel organisaties, die al een prima 2030 visiedocument hadden, zijn dat momenteel aan het herschrijven.

Onderwijsinnovatie

Dit is een wereldwijde ontwikkeling, net als COVID-19 dat is. Als Nederland hebben we een uitstekende uitgangspositie. Is er een ander land ter wereld dat zich al zo lang heeft georganiseerd als het gaat om onderwijsinnovatie als Nederland, inclusief Versnellingsplan? Ik denk het niet. Het nieuwe SURF wil hier graag samen met jullie aan bijdragen. Niet omdat technologie het doel is, maar de inzet van die technologie kan juist de menselijke maat te beschermen en het onderwijs echt te verbeteren. Ik wens jullie een gezond, gelukkig en innoverend 2021 toe.

 

Headerfoto door Ross Findon via Unsplash

Deel deze pagina