Profiel

De mensen van het Versnellingsplan: Johanna de Groot

17 maart 2020 Versnellingsplan
Profiel

Johanna de Groot

Elke week stellen we een ander Versnellingsplanlid aan je voor. Deze week: Deze week: Johanna de Groot, Programmamanager van het Versnellingsplan en Strategisch projectmanager bij SURF.

Wat voor student was je vroeger?

Een modelstudent! Ja. Ik was echt een modelstudent vroeger. Dat komt waarschijnlijk doordat ik een stapelaar ben. Ik heb eerst de mavo gedaan, toen een jaar havo en uiteindelijk vwo. Ik was ook echt een eerste-generatie student en had dus geen idee wat me te wachten stond toen ik ging studeren. Dus toen ben ik maar heel hard gaan studeren. Ik heb nooit een herkansing gedaan, en ben netjes cum laude afgestudeerd. Studeren was ook echt mijn project. Ik vond het reuze spannend en interessant. Ik was nieuwsgierig en wilde alles weten. Eigenlijk had ik dus van alles kunnen studeren aan de natuurwetenschappelijke kant, dat het biologie is geworden is bijna toeval. Máár, ik zat bij Biologie wel echt op mijn plek, ik matchte goed met mijn medestudenten.

Naast dat ik een hele serieuze student was, heb ik ook andere dingen gedaan hoor! Ik heb in de opleidingscommissie van de studie Biologie gezeten, en ik was actief bij de volleybalvereniging. Ik heb een leuke studententijd gehad.

Waarom werk je in het onderwijs?

Ik ben na mijn studie Biologie eerst nog gepromoveerd. Daarna heb ik een tijd als onderzoeker gewerkt. Ik deed onderzoek naar de effecten van stress op het immuunsysteem en naar gedragsproblemen bij huisdieren. Heel interessant, en best ingewikkeld om te onderzoeken. Maar het bestaan als onderzoeker vond ik toch te eenzaam worden. Als onderzoeker moet je echt gedreven worden door je eigen nieuwsgierigheid en daar breng je bepaalde offers voor. Ik vond het vooral interessant om in teamverband aan bepaalde projecten te werken. Eigenlijk vond ik dat uiteindelijk belangrijker dan wat er uit het onderzoek kwam. Toen ben ik tot de conclusie gekomen: ik moet me meer gaan verdiepen in hoe je dingen organiseert op een goede manier en hoe je daar gezamenlijk verder in komt.

Toen heb ik de overstap gemaakt naar onderwijsontwikkeling en –organisatie. Dat was echt een carrièreswitch. En die is me bevallen! Ik was al een aantal jaren postdoc geweest, maar als je zo’n switch maakt, ben je terug bij af. Je onderzoekservaring wordt niet verzilverd en je begint eigenlijk weer bij nul. Dat betekende ook een stap terug in salaris. Vanaf die switch ben ik weer geleidelijk ervaring gaan opbouwen en doorgegroeid. Het heeft een aantal jaren geduurd voordat ik weer op hetzelfde niveau zat. Maar dat vond ik niet erg, die verandering van carrière was gedreven doordat ik wilde bijdragen aan gezamenlijk aan iets concreets werkten. Dat vond ik in het onderwijs.

Ik heb het onderwijs altijd interessant gevonden. In die zin is het misschien jammer dat ik me dat niet eerder heb gerealiseerd. Ik vond het als student heel leuk om onderdeel te zijn van de opleidingscommissie Biologie, om mee te denken over onderwijs en notities te schrijven over wat verstandig zou zijn om te doen. Dus achteraf gezien was het wel logisch dat ik in die richting verder zou gaan. De mogelijkheid om de zijstap te maken ontstond voor mij toen ik in Wageningen werkte, daar kon ik aan de slag met curriculumvernieuwing. Ik ben daarna trouwens al snel bij de VU aan de slag gegaan, omdat ik Amsterdam woonde en niet meer gebonden was aan een specifiek vakgebied zoals ik als onderzoeker was.

Ik vind hoger onderwijs een hele zinvolle bezigheid. Ik vind echt dat goed onderwijs iets heel moois is. Maar tegelijkertijd is het iets ingewikkelds. In goed onderwijs zit heel veel passie van mensen en er moet ook veel georganiseerd worden om te zorgen dat onderwijs goed in elkaar zit. Daar wil ik graag aan bijdragen, vooral aan de vernieuwende kant. Ik ben altijd wel opzoek naar wat beter georganiseerd kan worden en ik ga graag aan de slag met kansen of knelpunten die ik zie. Liefst krijg ik samen met anderen echt iets concreet voor elkaar.

Hoe ben je bij het Versnellingsplan terecht gekomen?

Het Versnellingsplan ontstond toen ik bij VSNU werkte. Het begon specifiek tijdens een studiereis van SURF naar Boston. Ik was zelf niet mee met die reis, maar de bestuurders die mee waren, kwamen terug met ambitie om samen meer te gaan doen met onderwijsinnovatie en technologie. Anka Mulder is daar als eerste mee aan de slag gegaan om die ambitie op papier te zeten. Binnen de VSNU kreeg ik toen de taak dit project verder te brengen. Ik heb dat toen opgepakt samen met Christien Bok, die vanuit SURF de studiereis georganiseerd had, en met Aldert Jonkman van de Vereniging Hogescholen. Bestuurders waren vanaf het begin zeer betrokken bij de planvorming, en hebben dit samen met ons uitgebouwd tot het Versnellingsplan.

Ik vind het een heel mooi programma en een fantastische mogelijkheid op een andere manier dan hoe het vaak gaat, samen met zoveel mogelijk mensen van verschillende instellingen, bestuurders en andere partijen en betrokkenen, te proberen het onderwijs verder te verbeteren. Dat we daarbij veel ruimte laten aan de experts van de instellingen om te bepalen wat er nu precies moet gebeuren om echt verder te komen, om echt te versnellen, is voor mij heel belangrijk. Deze manier van werken past heel erg bij mijn drijfveer om in deze sector te gaan werken. Het is me in die zin op het lijf geschreven.

Ik ben heel tevreden met hoe het nu gaat. Er zit veel energie in het programma en er is veel betrokkenheid bij deelnemers en bestuurders. Er zijn ook dingen waarvan ik denk: “Dit kunnen we beter doen en daar moeten we aandacht aan besteden,” maar de ruimte is er ook om dat soort dingen met elkaar op te pakken en om steeds te reflecteren op hoe het gaat en aanpassingen te doen.  Ik vind het bijzonder om te zien hoeveel mensen zich onderdeel van dit project voelen en aan de slag zijn in de zones en hun eigen instellingen om hier concreet invulling aan te geven. In die zin is het heel groot geworden vanaf het eerste idee. Ik denk dat het een mooi resultaat is dat we zoveel expertise en initiatieven op het gebied van onderwijsinnovatie bij elkaar brengen. Dat leidt tot veel inspiratie en tot mooie nieuwe initiatieven en resultaten.

CV

1972 geboren in Veenwouden

1991 tot 1996 Biologie gestudeerd aan de RUG, promotie van 1996 tot 2001

Sinds 2018 werkzaam bij SURF en programmamanager van het Versnellingsplan

-

Deel deze pagina