Onderwijsontwerp in de context van digitale transformatie
Het (hoger) onderwijs transformeert. Maatschappij en arbeidsmarkt veranderen, flexibilisering en een leven lang ontwikkelen zijn vereist en de werkdruk en
Het was 2018. Een call for action. Digitalisering is overal, maar het hoger onderwijs is te traag. Versnellen? Ja natuurlijk. Daarom stapten we allemaal in het nationale Versnellingsplan. We moeten nu echt werk gaan maken van ICT in het onderwijs. Docenten en studenten moeten nieuwe skills ontwikkelen, flexibilisering moet een boost krijgen, we moeten leeromgevingen inrichten waarin het onderwijs en het werkveld elkaar makkelijk kunnen vinden. We doen dat samen, want dan kunnen we meer! We leerden elkaar kennen, maakten plannen, werkten handreikingen uit, ontwikkelden tools, frameworks, deden experimenten.
Het werd 2020. En het gaat nog maar over 1 ding: de C-crisis. We praten over digitalisering die een vlucht neemt. Over creativiteit en daadkracht die we niet eerder zagen in het onderwijs. Samenwerking over grenzen heen die eigenlijk niet blijken te bestaan. We werken hard om alles wat we tot voor kort in fysieke zin deden online te krijgen. Ons werk ziet er anders uit. Het leren van studenten ziet er anders uit. Het werk van professionals, als ze dat nog hebben, ziet er anders uit. De versnelling is daar. Is deze crisis de echte gamechanger? Heb jij een glazen bol?
Deze crisis overkomt ons en ons handelen wordt er door bepaald. Antropoloog Jitske Kramer ziet deze crisis als een die een collectieve cultuurshock veroorzaakt. We doorlopen allemaal vier fasen; bekijk eens deze mooie animatie.
Persoonlijk bevind ik mij geloof ik nu ergens tussen de honeymoonfase: “Het is best fijn om thuis te verblijven, de wereld voor even klein te maken en saamhorig in de actiestand schieten om studenten te blijven bedienen,” en de eerste cultuurshock: “Aaargh! Wanneer kan ik weer eens normaal de deur uit en mensen zien? Zucht…” Ik hou mij vast aan de gedachte dat in de tweede cultuurshock ruimte ontstaat voor transformatie, positieve veranderingen omdat we collectief wezenlijk anders over dingen zijn gaan denken.
Versnellen is niet genoeg. Laten we ons blijven afvragen of we het goede doen. Wat is de essentie van de ontwikkeling van jonge mensen? Waar helpen wij professionals het beste mee in hun werk? Hoe kunnen we bijdragen aan het welzijn van mensen die door de crisis uitvallen? Hoe kunnen we samen nieuwe mogelijkheden en kansen benutten?
Deel deze pagina
Het (hoger) onderwijs transformeert. Maatschappij en arbeidsmarkt veranderen, flexibilisering en een leven lang ontwikkelen zijn vereist en de werkdruk en
Aan de slag met de (door)ontwikkeling van een krachtige Learning community Hoe kan de samenwerking tussen bedrijven en onderwijsinstellingen worden
Integreer digitale competenties in profielen voor (hoger) onderwijs en werk Weet een verpleegkundige om te gaan met het elektronische dossier
Wat gebeurt er in Nederland op het gebied van leeromgevingen op het snijvlak van onderwijs en werkveld? De zone Versterken