Goede voorbeelden onderwijsinnovaties met ict
Als je als onderwijsprofessional aan de slag gaat met het vernieuwen van onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe
Elke week stellen we een ander Versnellingsplanlid aan je voor. Deze week: Esther van der Stappen, hoofddocent Digitale Innovatie in het Onderwijs aan de Hogeschool Utrecht en lid van de zone Evidence-informed.
Ik heb Informatica in aan de Rijksuniversiteit Groningen gestudeerd. Van de 120 eerstejaars waren er vijf vrouwen. Al snel vielen er twee af, dus er bleven weinig vrouwelijke studiegenoten over. Ik was heel leergierig en haalde graag goede cijfers. En ik ben ook wel breed geïnteresseerd, zo heb ik ook een aantal vakken bij Natuurkunde gevolgd. Tijdens mijn studie ontdekte ik dat ik oplossingen vinden met behulp van ICT heel erg leuk vind. Het analytische, conceptuele en onderzoeksmatige denken dat ik daar geleerd heb, komt mij in mijn carrière nog zeer regelmatig van pas.
Naast mijn studie heb ik altijd veel gesport, en vooral veel gesquasht. Daarnaast zat ik in de redactie van het faculteitsblad. Het communiceren over onderzoek vond ik toen al heel erg leuk. Als bijbaan was ik student-assistent. Daarin hielp ik bij practica, tentamens, en het opzetten van wiskundepractica voor informatici. Daar kwam de affiniteit met onderwijs dus al naar voren.
Kennisoverdracht en het onderwijs vind ik heel erg leuk. Als student-assistent vond ik het erg leuk eerstejaars te begeleiden. Als je het kwartje bij een student ziet vallen, dat vind ik zo mooi! Programmeren kan heel frustrerend zijn. Studenten worden dan ongemerkt bekwaam en als ze dat doorhebben, is dat heel mooi om te zien. Ik geef nu weliswaar geen lessen programmeren meer, maar ik heb daar goede herinneringen aan.
Na mijn studie in Groningen ben ik promotieonderzoek gaan doen aan de Universiteit Utrecht. Daar zat ook een onderwijstaak bij, waaronder werkcolleges en corrigeerwerk. Het onderzoek dat ik deed –over geometrische algoritmen voor zichtbaarheid in 3D-omgevingen– was erg theoretisch. Na mijn promotie kon ik bij de Hogeschool Utrecht praktischer aan de slag.
Ik werk al sinds 2008 bij de HU en ik werk hier met veel plezier. Dat komt onder andere omdat ik veel verschillende dingen heb gedaan. Ik begon als docent, werd later lid van de curriculumcommissie en in 2014 hoofddocent. Toen ging ik ook weer onderzoek doen, eerst als lid van een projectgroep, later als trekker van een onderzoekslijn, en nu heb ik een onderzoeksgroep onder mijn hoede. Ook binnen de opleiding HBO-ICT kreeg ik bredere taken. Daardoor kan ik door blijven groeien en sta ik niet stil.
Voor het Versnellingsplan ben ik intern gevraagd. De HU wilde graag meedoen aan de zone Evidence-informed omdat we het idee hadden dat we daar al veel aan doen, goed bezig zijn maar ook graag van anderen instellingen willen leren. Dingen als: Hoe kun je bepaalde dingen ook anders aanpakken? Wat kunnen we verbeteren? Het onderzoek dat ik nu doe gaat over een heel ander gebied daar waar ik op gepromoveerd ben. Nu doe ik onderzoek naar digitale innovaties in het (hoger) onderwijs. En toen de HU zei: we gaan wat met die zone doen, kwamen ze dus bij mij terecht.
We zijn een hele kleine zone en het fijne daaraan is dat je iedereen snel kent. Maar je bent ook kwetsbaar als je maar met een aantal instellingen bent. Als iemand (tijdelijk) afwezig is, is de groep direct erg klein. De eerste sessies met de zone waren nodig om allemaal dezelfde taal te leren spreken binnen het thema evidence-informed. Als je praktijk en onderzoek wilt verbinden, dan heb je een brug te slaan. En soms gaat dat gewoon over de taal die je spreekt. Neem bijvoorbeeld evidence-based versus evidence-informed. Je bent als onderzoeker ook gewoon heel kritisch, en we zijn een groep onderzoekers bij elkaar. Dat leidt geregeld tot goede discussies. Dan lijkt het misschien alsof of je niet zo opschiet, maar dat is toch niet waar. Het is juist heel waardevol om zo met elkaar in discussie te gaan, omdat je elkaar moet leren begrijpen voor je verdere stappen kunt zetten. Dat inzicht hebben we ook nodig voor de volgende acties in ons plan, als we onderzoek en de onderwijspraktijk willen verbinden spelen soortgelijke zaken.
Voor de zomer hebben we een mooie mijlpaal bereikt met een werkconferentie. Daar zijn enthousiaste reacties op gekomen en we hebben veel input opgehaald met de group concept mapping tool van de Open Universiteit die we nu verder kunnen gaan analyseren. Dan blijkt dat je als zone toch al veel bereikt hebt in korte tijd!
CV
1980 geboren in Dirksland (ZH)
1998 tot 2003 Informatica gestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen
2003 tot 2008 Promotie Informatica aan de Universiteit Utrecht
Sinds 2008 werkzaam bij Hogeschool Utrecht
Deel deze pagina
Als je als onderwijsprofessional aan de slag gaat met het vernieuwen van onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe
Hoe evidence-informed innoveren de kans op succesvolle onderwijsinnovaties vergroot Energietransitie, klimaat, digitalisering, diversiteit en inclusie. Zomaar een greep uit de
Wil je aan de slag met innovatie binnen je instelling? De zone Evidence-informed onderwijsinnovatie met ICT en de werkgroep Digitaal
Deze placemat geeft docenten en management in het hoger onderwijs de ingredienten, bereidingswijze en serveertips om evidence-informed onderwijsinnovatie toe te