Onder de motorkap: Onderzoek naar EdTech testbeds in Europa
Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. Studenten hebben behoefte aan afwisselend onderwijs dat aansluit op hun eigen belevingswereld. Terwijl docenten
Elke week stellen we een ander Versnellingsplanlid aan je voor. Deze week: Jasmijn Jacobs-Wijn, projectmanager Digitale leeromgeving bij SURF en verbinder van de zone EdTech.
Dat ligt eraan welke studie je neemt! Ik heb twee reguliere studies gedaan: Sportmarketing en -management (afstudeervariant van Commerciële economie) aan de HES, en een premaster en master Bestuurskunde aan de VU. Hoe je studeert verschilde voor mij ook erg of je op het hbo of aan de universiteit studeert. Ik vond studeren wel altijd heel erg leuk. Op de universiteit heb ik een goede vriendengroep opgebouwd en mijn man ontmoet, dus dat is mooie bijvangst!
Ik ben ook altijd een betrokken student geweest. Zo zat ik op het hbo in de opleidingscommissie van mijn opleiding, waar studenten actief werden betrokken. Ik heb als student echt m’n best gedaan en het maximale uit mijn studietijd gehaald. Tijdens de HES moest ik veel projecten doen en clinics organiseren met een externe spreker en een beperkt budget. Ik vind het leuk om iets dat onmogelijk lijkt wel mogelijk te maken en buiten de gebaande paden te werken. Zo deed ik een minor Internationalisering in Europa waarbij je onderzoek moest doen in een Engelstalig land in Europa. Ik vond dat te beperkt en dacht: Waarom alleen Europa? Toen ben ik een week naar Amerika gegaan, en heb op de terugweg een tussenstop gemaakt op Curaçao, want daar had ik stagegelopen.
In de transitie van hbo naar wo, ondervond ik best een cultuurshock. Zo zei een docent in mijn eerste week op de universiteit: “We schrijven hier geen papers in de ik-vorm, en we zitten niet op school maar gaan naar de universiteit.” Van dat soort uitspraken word ik recalcitrant. Maar ik merkte ondanks dat, wel direct dat ik de juiste opleiding had gekozen. Ik vind bestuurskunde, de theorieën rond ethiek en integriteit heel erg interessant. Ik ben afgestudeerd op het onderwerp leiderschap, specifiek de dynamiek van besturen. Leiderschap is iets ongrijpbaars maar manifesteert zich dagelijks, en overal. Ik vind het heel interessant om dat te observeren.
Het klinkt misschien een beetje groots gedacht, maar ik draag graag bij aan een beter Nederland. Voor mij persoonlijk begint dit in het hoger onderwijs. Ik vind het hoger onderwijs bijzonder omdat daar onderwijs en werken samenkomen. Die grens van studeren en werken zal natuurlijk steeds meer vervagen door Leven Lang Ontwikkelen.
Ik vind het onderwijs een mooie sector omdat de mensen werken die daar werken bewust voor de sector hebben gekozen. Mensen die hun eigen waarde aan het onderwijs en de maatschappij willen toevoegen.
Als bestuurskundige ben je heel breed opgeleid, je kunt van alles worden. Vroeger was ik altijd jaloers op mensen die precies wisten wat ze willen doen of worden. Ik heb daar langer over gedaan, maar de jaren dat ik als adviseur heb gewerkt, hebben me geholpen te ontdekken wat ik echt leuk vind. Als adviseur bij een adviesbureau neem je steeds kijkjes in verschillende keukens. Werken in het hoger onderwijs heeft me altijd heel veel energie en plezier gegeven. En als je dan, zoals ik, iets wilt doen met ICT en innovatie in hoger onderwijs, dan kom je al snel bij SURF uit.
Ik ben gevraagd voor de rol van Verbinder. Vanwege mijn expertise en kennis op het gebied van EdTech. Vanuit het SURF-project Digitale leeromgeving hebben we veel contact met leveranciers en kijken we naar de ontwikkelingen in de markt. We spreken instellingen over hun relatie met hun leveranciers, hoe ze naar die relatie kijken, waar ze tegenaan lopen. En daar zit heel veel overlap met wat EdTech als zone probeert te doen, dus voor mij zitten daar veel aanknopingspunten.
CV
1987 geboren in Huizen
Van 2004 tot 2008 gestudeerd aan de HES en VU 2009-2011, daarna in 2013 nog een Associate Master IT-strategie en Informatiemanagement
Sinds 2019 werkzaam bij SURF
Deel deze pagina
Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. Studenten hebben behoefte aan afwisselend onderwijs dat aansluit op hun eigen belevingswereld. Terwijl docenten
A social imaginary for the public value of humanity in education Publieke waarden is bij veel hoger onderwijs instellingen een
De werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie heeft een maturity model gemaakt voor onderwijsinnovatie met EdTech. Het model is in eerste instantie
Hoe ervaren instellingen het gebruik van EdTech oplossingen in het onderwijs? Hoe beoordelen ze de nieuwe techologieën? Hebben ze te