Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Elke week stellen we een ander Versnellingsplanlid aan je voor. Deze week: Josephine Verstappen, beleidsadviseur bij de VSNU en lid van het Programmateam.
Het interessante is dat ik als scholier 5,5 jaar lang ervan overtuigd was dat ik politicologie wilde studeren, maar toen ik de eerste open dag meeliep op de universiteit dacht ik: “Dit is helemaal niet wat ik wil studeren!” Dat was erg laat, maar met dank aan goede loopbaanbegeleiding en gesprekken met de decaan, ben ik goed terecht gekomen. Mijn decaan zei dat ik eens bij onderwijskunde moest gaan kijken. Dat heb ik toen gedaan, en daarvan wist ik: “Dit is het.” Dat gevoel heb ik ook mijn hele studie vastgehouden.
Geloof het of niet, ik heb geen enkel vak met tegenzin gevold. Toen ik begon, waren we een kleine groep van 40 eerstejaars studenten. Dat gaf een goede saamhorigheid. En, na mijn studie Onderwijskunde ben ik toch nog politicologie gaan doen! Het mooie daaraan was dat ik aan twee universiteiten heb kunnen studeren, de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. De mogelijkheid om twee universiteiten te zien en de variatie daarvan vond ik heel leuk om mee te krijgen.
Naast dat ik mijn studie dus erg leuk vond, heb ik ook optimaal genoten van het studentenleven. “Je studententijd is de mooiste tijd van je leven,” ik snap heel goed waar dat vandaan komt. Ik dook graag met vrienden de kroeg in en was met veel plezier bij feestjes. Naast het regelmatige borrelen heb ik twee bestuursjaren gedaan, een bij de LSVb en een bij de Faculteitsvereniging. Ook ben ik actief geweest in de medezeggenschap.
Omdat ik er heilig in geloof dat onderwijs mensen bij elkaar kan brengen. Onderwijs is een centrale spin in het web, iedereen volgt namelijk onderwijs. Het mooie van onderwijs is ook dat het bij 4 begint en je leven lang door kan gaan. Je kunt je leven lang jezelf blijven ontwikkelen. De mogelijkheden om jezelf te ontwikkelen, nieuwe ervaringen op te doen, te leren en andere mensen te ontmoeten, maken dat ik graag in het onderwijs werk. Ik draag graag bij aan het optimaliseren van onderwijs om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de behoeften van studenten, docenten en bestuurders.
Dat ik in het hoger onderwijs werk, is zo gegroeid. Toen ik Onderwijskunde ging studeren wilde ik directeur worden van de perfecte middelbare school. Dat leek me een mooie uitdaging. Maar gedurende mijn studie is mijn interesse in het hoger onderwijs gegroeid. Dat komt natuurlijk deels door het feit dat ik daar het meeste mee in aanraking kwam op dat moment. Het mooie van universiteiten vind ik de combinatie van onderwijs en onderzoek.
Hmmm, das een goede vraag! Toen ik solliciteerde bij de VSNU was dat specifiek voor beleidsadviseur met portefeuille Versnellingsplan. Ik was geïnteresseerd in de vacature omdat ik merkte bij mijn werk aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, dat ik het werken aan onderwijsinnovatie het leukste vond. Dit kwam voor een deel door enthousiaste collega’s in die baan. Persoonlijk vind ik vooral het gevoel van pionieren in dit programma heel mooi aan het Versnellingsplan. Het vernieuwende en het innovatieaspect trekken mij heel erg.
We zijn nu bijna een jaar bezig en ik zie twee hele mooie dingen. Het eerste is de hoeveelheid mensen die zich betrokken voelen bij het programma en hard werken aan het realiseren van hun plannen. Daar krijg ik veel positieve energie van. Meer dan 100 mensen over 39 hoger onderwijsinstellingen in Nederland zijn bereid hier tijd en energie in te steken. Dat vind ik mooi om te zien. Het tweede waar ik heel erg naar uitkijk is het zien van de resultaten. We hebben de planmatige fase achter de rug, en we zien nu steeds meer concrete resultaten uit de teams naar voren komen. Dat vind ik heel erg leuk om te zien.
CV
1991 geboren in Hoorn
2009 – 2014 studie Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht en de Universiteit van Amsterdam
2014 – 2015 studie Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam
Sinds 2019 werkzaam bij de VSNU
Deel deze pagina
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
In het Versnellingsplan werkten we aan de kansen die digitalisering biedt voor het hoger onderwijs. Onder andere door pilots, onderzoeken
VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze
Hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen een efficiënter en toegankelijker systeem ontwikkelen voor digitale en open leermaterialen waarbij onderwijsinstellingen de regie hebben?