Kwaliteitenradar Onderwijskundig ICT professional
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Elke week stellen we een ander lid van het Versnellingsplan aan je voor. Deze week: Marian Kat-de Jong, verbinder van de zone Docentprofessionalisering.
Haha! Ik was braaf als student. Ik haalde de deadlines en ik had altijd alles op orde. Maar ik was ook altijd heel enthousiast. Ik heb biologie gestudeerd in Utrecht, en ik dat vond ik echt heel erg leuk. Ik ben leergierig en ik vond biologie echt interessant.
Na mijn eerste jaar werd ik gevraagd voor het bestuur van de studievereniging van biologie, en dat vond ik ook wel heel erg leuk om te doen. Spannend, want ik moest mijn studie daar een jaar voor onderbreken. Toch heb ik dat heb ik dat gedaan, en ik hield me bezig met onder andere sponsoring. Wat bleek? Dat is niet mijn hoofdcompetentie. Maar dat geeft niets, ik heb goede vrienden gemaakt en veel geleerd over organisaties, het meekrijgen van mensen, over vernieuwen, en het organiseren van evenementen. Het heeft me vooral veel over mezelf geleerd, dat ik graag organiseer en regel en dat ik het liefst in een team werk aan een gezamenlijk doel. Na mijn bestuursjaar had ik dan ook wel ontdekt dat er meer was in het leven dan alleen studeren. Dat resulteerde in wat meer zevens en iets minder negens. Maar ik heb nog steeds mijn studie nominaal afgerond.
Ik ben er eigenlijk gewoon nooit uitgegaan! Ik heb altijd op campussen en dichtbij HO-instellingen gewerkt. Er hangt een goede vibe van jonge mensen die zich aan het ontwikkelen zijn.
Binnen mijn studie biologie heb ik gekozen voor de afstudeerrichting Science Education and Communication, dat was toen net een nieuwe masteropleiding. Ik merkte dat het onderzoekswerk dat veel medestudenten gingen doen mij niet aansprak, maar ik werd wel heel blij van over mijn vak schrijven en vertellen. Ik koos dus heel bewust voor wetenschapscommunicatie. Na mijn afstuderen ben ik als projectleider bij Stichting Techniekpromotie aan de TU Eindhoven gaan werken. Dit was toen een hele kleine, pionierende, non-profit organisatie. Daar organiseerde ik allerlei projecten in en rond het primair en voortgezet onderwijs, eerst vanuit de TU/e en later ook namens andere TU’s. Het leggen van de verbinding tussen de verschillende sectoren binnen van het onderwijs was vernieuwend en vond ik erg leuk om te doen (Ha! Zelfs toen al die verbinding!).
Na deze rol kwam ik terecht bij IVA Beleidsonderzoek en Advies aan Tilburg University, want de academica in mij wilde weten of al die activiteiten die ik organiseerde ook effectief waren. Ik hield me bezig met allerlei beleidsthema’s in PO, VO, MBO, HBO en ook WO. Uiteindelijk ben ik ruim zeven jaar geleden bij Avans beland, vanuit de gedachte: “Ik roep wel van alles over het onderwijs, maar dan moet ik dat ook eens gaan ervaren, werken in het onderwijs.” Ik startte als docent biologie en communicatie, en ook hier ging ik na verloop van tijd weer regelen en organiseren. Zo heb ik uiteindelijk de stap gemaakt naar projectleiding en programmamanagement in onderwijsinnovatie. Ik werk echt vanuit het idee: Leuk hoe we het nu doen, fijn dat het goed gaat, en hoe kan het beter?
Iemand die het Versnellingsplan kende, nam contact met me op met de vraag of ik niet wilde solliciteren voor de rol van verbinder. Toen ik de vacature las dacht ik: dit ben ik! Sinds 1 februari vervul ik die rol voor twee dagen per week, gedetacheerd vanuit Avans.
Ik krijg heel veel energie van het Versnellingsplan. Voor mij was de rol van de verbinder vanaf het begin klip-en-klaar. Ik denk omdat het zo bij mijn natuurlijke houding past: mensen en ideeën met elkaar in contact brengen, zoeken naar de beste manier om een idee te realiseren en de balans tussen uitzoeken en uitvoeren bewaren. Na het eerste overleg met alle verbinders dacht ik: ze zijn allemaal zoals ik! Geven elk idee een kans en denken: waarom niet? Heerlijk om mee samen te werken.
Vanaf de start van het Versnellingsplan heb ik effectief kunnen bijdragen. In onze grote zone werken ruim 20 instellingen samen. Nou ja, eigenlijk werken er ruim 20 ménsen samen, uit verschillende achtergronden, aan dezelfde opdracht. Dat levert discussies, maar ook vernieuwing en versnelling, in een constructieve sfeer. Ik vind het waardevol om daaraan te mogen bijdragen. Ik doe dit dus met veel plezier en ik ben blij te zien hoe ik door mijn dubbelrol bij Avans en het Versnellingsplan meerwaarde kan hebben op beide plekken.
CV
1981 geboren te Zoetermeer
1999-2005 studie Biologie met afstudeerrichting Science Education and Communication aan de Universiteit Utrecht
2012-heden werkzaam bij Avans Hogeschool in Breda
Deel deze pagina
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Als je als onderwijsprofessional aan de slag gaat met het vernieuwen van onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe
Welke competenties moeten leiders hebben om onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs te stimuleren? Leiders hebben een belangrijke functie bij
Onderwijsinnovatie met behulp van ICT heeft in het hoger onderwijs al jaren prioriteit, vanwege de impact op de kwaliteit en