Bouwstenen voor flexibel onderwijs
Wil jij aan de slag met flexibilisering van het onderwijs? En daadwerkelijk flexibel onderwijs ontwikkelen binnen je instelling? Deze publicatie
Elke week stellen we een ander Versnellingsplanlid aan je voor. Deze week: Deze week: Menno de Vos, Programmamanager Digital Transformation bij de Hotelschool Den Haag en lid van de zone Flexibilisering.
Als student vond ik een heleboel dingen leuk die niet altijd met studeren te maken hadden. Ik heb na mijn eerste jaar netjes mijn propedeuse gehaald. Toen woonde ik nog thuis. Daarna ben ik op kamers gaan wonen en lid geworden van SSR Leiden. Mijn leven vulde zich toen met feestjes, games en veel werken. Om te duiken was ik ook vaak in het buitenland. Ik was dus geen student die netjes en snel de studie heeft afgerond.
Ik studeerde Onderwijskunde in Leiden, en ik vond dat heel erg theoretisch. Stiekem ben ik een halve ICT-er, en de studie had bijna geen ICT-component destijds. Toch ben ik zelf tijdens mijn studie aan de slag gegaan met ICT in het onderwijs. Voor mijn afstuderen ben ik een e-learning project gestart met leerlingen van groep 8 en de eerste klas van de middelbare school; daarin heb ik gekeken naar hun klikgedrag binnen hun digitale leeromgeving (blackboardstatistieken), in relatie tot diverse prestatie indicatoren. Eigenlijk studiedata dus. Ik vond het destijds mooi om die verbanden te zien, maar ik heb me de relevantie daarvan pas achteraf beseft. Dit was in 2005, ver voordat learning analytics groot werd. Toen ik zag hoe populair learning analytics in 2010 en 2011 werd, dacht ik: ik had er eigenlijk mee door moeten gaan.
Na 9,5 jaar heb ik mijn studie afgerond. De druk van het terugbetalen van financiering als je niet binnen 10 jaar afstudeerde, was een goede motivatie. De dag dat ik mijn diploma kreeg, is ook mijn dochter Aimee geboren. Toen ik ’s ochtends mijn scriptie stond te verdedigen, kreeg ik een telefoontje dat ik eigenlijk naar het ziekenhuis moest komen…. Just-in-time.
Waarom werk je in het onderwijs?
Een maand na mijn afstuderen ben ik begonnen bij een onderwijsadviesbureau dat voor een nationaal project 1 miljoen euro had gekregen om een elektronische leeromgeving te ontwikkelen. Die omgeving hebben we toen helemaal vernieuwd en herbouwd. Ik was destijds ook coördinator didactische vaardigheden en zo leerde ik mensen bij Breda University of Applied Sciences (destijds NHTV) kennen. Ik ben daar aan de slag gegaan als docent, onderwijskundige en als projectteamlid van het SURF-project OASE, een project op het gebied van weblectures.
Bij BUAS was destijds weinig kennis op het gebied van ICT in het onderwijs. Daardoor kon ik in mijn rol veel waarde toevoegen. Ik begon bij een academie met het maken van kennisclips voor studenten. Dit is uitgegroeid naar een volwaardige AV-studio. Binnen BUas heb ik het ExpertiseCentrum (e)Learning Innovations (ECLI) opgezet, dat instellings-breed alle onderwijsinnovaties met ICT ondersteunde.
Het voordeel van het onderwijs vind ik de dynamische omgeving. Er gebeurt een hoop. Docenten zijn altijd bezig met hun onderwijs goed te verzorgen, maar die docenten hebben niet per se veel kennis over hoe ze ICT en digitale middelen goed kunnen inzetten. Men formuleert veel mooie doelen in beleid en strategie, maar die moet je wel kunnen vormgeven en implementeren. Daarin probeer ik dan een brugfunctie te vervullen doordat ik beide talen spreek.
Hoe ben je bij het Versnellingsplan terecht gekomen?
Vanuit mijn rol als programmamanager bij BUAS was ik ook contactpersoon voor SURF en dan verneem je veel van wat er speelt. Toen het Versnellingsplan opkwam heb ik mijn instelling met het College dit besproken. We hebben gekeken naar welke zones we wilde deelnemen. Dat was voor BUAS de zone Studiedata en de zone Flexibilisering. Ik zie flexibilisering als de grootste uitdaging als het gaat om modules en zo studenten meer keus te kunnen bieden in hun eigen studieroute. Dat is niet voor iedereen, maar er zijn zeker studeren die de behoefte hebben en er mee bezig zijn. Het biedt ze de mogelijkheid een interessanter studieloopbaan te ontwerpen. Die overtuiging komt bij mij deels doordat ik denk dat ik zelf graag buiten de faculteit waar ik studeerde had gekeken. Dat ging niet, en ik denk dat als dat wel mogelijk was geweest, ik sneller mijn studie had afgerond. Dan was er meer motivatie geweest.
Na 10 jaar bij BUAS te hebben gewerkt, ben ik sinds juni 2019 werkzaam bij de Hotelschool Den Haag, als Programmamanager Digital Transformation. Gelukkig kon ik, ook namens mijn nieuwe werkgever, in de zone Flexibilisering blijven.
In de zone moest er in het begin nog wel gezocht worden. Waar gaat de zone zich op focussen? Wat zien we voor onszelf als uitdaging? Je zit nu dat het vorm krijgt. In werkgroepen richten we ons op de didactische aspecten van flexibilisering, de examenreglementen en microcredentials, of edubadges. Je ziet dat het aanvoerders Paul en Ulrike al heel goed gelukt is om het thema hoog op de agenda te krijgen. Zonder Versnellingsplan was dat nooit gelukt. De discussie omtrent flexibilisering is onder mensen op hoge posities in een versnelling geraakt, en dat is natuurlijk precies de bedoeling.
CV
1980 geboren in Rotterdam
1999 tot 2008 Studie Onderwijskunde aan de Universiteit Leiden
Sinds juni 2019 werkzaam bij de Hotelschool Den Haag
Deel deze pagina
Wil jij aan de slag met flexibilisering van het onderwijs? En daadwerkelijk flexibel onderwijs ontwikkelen binnen je instelling? Deze publicatie
Wil je van opleidingsroutes naar studentroutes? Speel dan samen met je collega’s Samen Versnellen, een spel ontwikkeld door de zone
Flexibilisering is een veelbesproken onderwerp in het hoger onderwijs. Maar wat zijn de behoeftes van de student als het gaat
Steeds meer onderwijs is flexibel en gepersonaliseerd. Dat zorgt voor uitdagingen rondom sociale binding van studenten onderling, met de opleiding