Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
In november vorig jaar kwamen we voor het eerst met alle deelnemers van het Versnellingsplan samen. 24-uur, of eigenlijk twee dagen. Twee dagen kennismaken, gedachten, kennis en ideeën uitwisselen, verbinding leggen, de samenwerking opzoeken. Het werd een groot succes en iedereen keek –en kijkt – reikhalzend uit naar de 24-uurssessie van dit jaar. Maar oktober was nog zo ver weg, dus we wilden elkaar nog treffen in mei, om het contact te behouden en van elkaar te kunnen blijven leren. Maar COVID-19 had andere plannen. En dus deden we onze Voorjaarsbijeenkomst online.
Het tweede gedeelte van de bijeenkomst bestond uit een presentatie van broers Luuk en Erik Ex. In collegejaar 2017-2018 reden zij in het busje van hun moeder van Finland naar Singapore, om in verschillende landen van het onderwijs te leren. Wat bracht hen hiertoe? En wat hebben ze meegemaakt? Dat vertelden ze ons vanuit Eriks huiskamer, netjes op anderhalve meter afstand van elkaar, voor de webcam. Niet makkelijk voor ze, presenteren zonder publiek. Luuk is journalist en werkzaam bij De Balie, waar hij de reactie van het publiek altijd direct meekrijgt. Erik is docent geschiedenis en staat voor de klas op het Cygnus Gymnasium.
Tijdens de presentatie vertelde Erik dat zijn baan als docent geschiedenis in het hoger onderwijs de aanleiding was voor de Onderwijsreis die hij samen met zijn broer maakte. Acht jaar lang stond hij voor de klas en vroeg zich af: ‘Hoe kan ik nou het beste lesgeven?’ Hij was ervan overtuigd dat hij meer kon leren van zijn collega’s, en dus ging hij met regelmaat in de lessen van collega’s zitten. Zo ook op vakantie in Oeganda. En daar realiseerde hij zich dat hij van collega’s over de hele wereld kon leren.
“Erik stuurde me een uitgestippelde route van Finland naar Singapore en vroeg: ‘Ga je mee?’”, vertelde Luuk. Erik wilde van Finland naar Singapore, omdat deze landen hoog scoren op de PISA-ranglijst en zover als de landen uit elkaar liggen, zover ligt het onderwijs daar uit elkaar. En dus gingen ze van Finland, via onder andere Rusland, Turkije, Oman, Iran en Birma, naar eindpunt Singapore. Ze legden hun reis vast voor de Volkskrant in een reeks video’s. Enkele van de video’s lieten ze zien in hun presentatie. Dit gaf een mooi inkijkje in de reis van de twee broers.
Luuk reflecteerde op de reis: “Ik heb me verwonderd tijdens onze reis. In mijn werk als journalist was ik nooit met onderwijs bezig. Mijn werk richtte zich met name op immigratie- en integratieproblematiek. Ik had helemaal niet door hoe belangrijk het onderwijs overal ter wereld wordt gevonden. Ik heb geleerd dat lesgeven een heftig vak is, er is geen moment rust voor docenten tijdens een schooldag. Wat dat betreft is het topsport. We hebben toplessen gezien waarbij ik zag: deze docent is echt heel hard aan het werk.”
Als je Erik vraagt waar hij het liefst voor de klas zou staan van de landen die hij bezocht heeft, is het antwoord: “Nederland. Onderwijs is cultureel bepaald en ik kan hier het meeste waarde toevoegen. Toen we deze reis begonnen ging het mij echt niet om het vinden van het beste onderwijs. Wat ik heb ontdekt is dat alle onderwijs dat goed is, wordt gemaakt door goede docenten. En dat kunnen we van elkaar het beste leren. Door bij anderen in de klas te kijken heb ik het meeste geleerd, van zowel de slechtste als de beste lessen. Samenwerking is naar mijn mening dus iets wat het onderwijs en onderwijsvernieuwers vooruit kan helpen.”
Het eerst gedeelte van de bijeenkomst bestond uit een Q&A-sessie met de aanvoerders. Daarover lees je meer hier.
Tijdens de Voorjaarsbijeenkomst lanceerden we ook deze video, opgenomen tijdens de 24-uurssessie in november 2019. Wat is versnelling? Wat is innovatie? Onze collega’s van het Versnellingsplan geven antwoord op deze en andere vragen.
Deel deze pagina
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
In het Versnellingsplan werkten we aan de kansen die digitalisering biedt voor het hoger onderwijs. Onder andere door pilots, onderzoeken
VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze
Hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen een efficiënter en toegankelijker systeem ontwikkelen voor digitale en open leermaterialen waarbij onderwijsinstellingen de regie hebben?