Verklaring en rapport Nationale Aanpak Digitale en Open Leermaterialen
Hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen een efficiënter en toegankelijker systeem ontwikkelen voor digitale en open leermaterialen waarbij onderwijsinstellingen de regie hebben?
Elisabeth Minnemann van Breda University of Applied Sciences en aanvoerder van de Koerszone, schreef voor de juni-editie van de nieuwsbrief deze column.
“Eigenlijk wilde ik deze blog wijden aan hoe de coronacrisis tot een enorme ICT-versnelling bij Breda University of Applied Sciences (BUas) heeft geleid en hoe trots ik ben op de bottom-up beweging van onze education innovators. Maar de BlackLivesMatter protesten hebben ons allen opgeschud en gedwongen na te denken over onze eigen positie en bijdrage. Ook het onderwijs speelt een belangrijke rol in de strijd tegen racisme – persoonsvorming hoort tenslotte bij onze maatschappelijke opgave.
Toen de protesten begonnen, aarzelde ik nog wat mijn recht van spreken was. Maar terwijl ik nog over mijn eigen ‘white privilege’ peinsde, kregen wij als instituut al vragen van studenten over ons standpunt. Een studente was zo goed om met mij in gesprek te gaan, en vertelde hoe het voelt om als zwarte studente op een voornamelijk witte hogeschool te studeren. Zij beschreef het als zich in de schaduw voelen, alsof zij minder gezien en gehoord wordt dan haar medestudenten.
Zoals wij allen denken dat wij geen racisten zijn, zo denken wij ook dat het op onze scholen niet voorkomt. De vertrouwenspersoon heeft tenslotte geen klachten ontvangen, en er is ruime aandacht voor het bouwen aan interculturele competenties. Maar dat is niet genoeg.
We moeten niet aarzelen of terugschrikken om te reflecteren op ons eigen gedrag en op de fouten die in onze eigen systemen kunnen liggen. Dit begint bij leren over de complexiteit van racisme en de subtiele en systemische manieren waarop het zich kan manifesteren. Bovendien moeten we niet bang zijn om racisme aan te wijzen en aan te pakken wanneer we het zien en horen. Ook zijn er manieren om diversiteit te integreren in onze curricula, evenementen en programmering. Digitalisering van het onderwijs kan hiervoor een krachtig instrument zijn, binnen maar ook ver buiten de grenzen van onze eigen instituten.
Racisme eindigt niet met een enkele demonstratie, een post op Instagram of een online petitie. Het moet overal worden aangepakt, in de klas, tijdens vergaderingen en bij de koffieautomaten. Het is aan ons om echte inclusieve hoger onderwijsinstellingen te creëren voor iedereen.”
Deze column verscheen in de Versnellingsplannieuwsbrief van 25 juni 2020. Lees hier de volledige nieuwsbrief.
Deel deze pagina
Hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen een efficiënter en toegankelijker systeem ontwikkelen voor digitale en open leermaterialen waarbij onderwijsinstellingen de regie hebben?
Ambities landelijk initiatief open leermaterialen van het Koersteam Het Koersteam van het Versnellingsplan heeft de eerste stappen gezet om een efficiënter en
Een ‘Spotify’ voor studieboeken Tijdens de bijeenkomst van 6 november sprak het Koersteam haar ambitie uit een bijdrage te willen