Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Sinds de start van de Vraagbaak Online Onderwijs op de communitiessite van SURF organiseren we iedere week een webinar over een onderwerp binnen online onderwijs. De webinars organiseren we met de samenwerkende partijen in de Vraagbaak: het ComeniusNetwerk, SURF, VH, VSNU en het Versnellingsplan. De webinars gaan over uiteenlopende onderwerpen binnen online onderwijs. Hieronder geven we je een overzicht van de webinars die zijn geweest en welke er op stapel staan.
Woensdagmiddag 18 maart, nog helemaal aan het begin van de omslag naar online onderwijs, organiseerde de SIG Media & Education een eerste webinar over het organiseren van online onderwijs. Onder leiding van Zac Woolfit (Inholland) gaven Hilke van Nassau (Tilburg University), Erik Boon (Vrije Universiteit) en Jantine te Molder (Hogeschool Saxion) kijkers tips voor het verplaatsen van hun onderwijs van fysiek naar online.
Je leest de terugblik hier. Terugkijken kan hier.
Op 27 maart organiseerde de SIG Digitaal toetsen samen met SURF een webinar om ervaringen te delen rond online proctoring als oplossing voor summatief toetsen op afstand. Aan de de webinar namen 135 mensen deel.
In deze terugblik lees je de belangrijkste ontwikkelingen rondom online proctoring van dit moment.
Vrijdagochtend 3 april organiseerden het ComeniusNetwerk, het Versnellingsplan en SURF een webinar over interactie met studenten. Want, hoe doe je dat nu iedereen vanachter de computer thuis inbelt? Greg Alpar (Open Universiteit), Iwan Wopereis (Open Universiteit), Renée Filius (Universiteit Utrecht), Janneke Louwerse (Hogeschool Rotterdam) en Jolanda van Til (Deltion College) gaven hun antwoord op deze vraag.
De terugblik vind je hier. Terugkijken kan hier.
Eveneens op 3 april organiseerde de SIG Digitaal toetsen in samenwerking met SURF een tweede webinar, in vervolg op het webinar van 27 maart, om ervaringen te delen rond online proctoring. Ruim honderd mensen namen deel. Tijdens dit webinar boden we het podium aan drie aanbieders van online proctoring: RPnow, ProctorExam en Proctorio, maar eerst trapten we af met een Q&A aan panel van experts uit instellingen.
Het verslag lees je hier.
Op donderdag het Versnellingsplan, SURF en het ComeniusNetwerk weer een webinar over online onderwijs. Het thema dit keer was de ondersteuning van docenten in crisistijd. Sprekers waren Jaap Mulder (Rijksuniveristeit Groningen), Ilja Boor (Universiteit van Amsterdam) en Ronald Spruit (Avans Hogeschool).
Een terugblik lees je hier. Terugkijken kan via deze link.
Online proctoring blijft een hot topic en tijdens dit webinar is er gekeken naar alternatieve toetsvormen voor de eindtoets. Aan het woord waren: Sharon Klinkenberg (Universiteit van Amsterdam en SIG Digitaal Toetsen), Anne Potters (Hogeschool Rotterdam) en Jane Groenendijk (Prove2Move).
De terugblik lees je hier. Terugkijken kan hier.
Op vrijdag 24 april stond de webinar ‘Digitaal onderwijsmateriaal van anderen gebruiken’ op de planning. Meer informatie vind je hier. Helaas kon door technische problemen een groot aantal mensen niet deelnemen. Binnenkort wordt de webinar daarom herhaald. Hou hiervoor de Vraagbaak in de gaten! Wel is er een uitgebreid verslag verschenen, en dat vind je hier.
Als studenten feedback geven op het werk van medestudenten, noemen we peerfeedback (van het Engelse ‘peer‘ dat ‘gelijke’ betekent). Peerfeedback is een onderwijsvorm die goed online plaats kan vinden, dus uitermate geschikt voor deze tijd. Maar hoe organiseer je peerfeedback op een goede manier? In dit webinar leggen we de principes van peerfeedback uit, laten we een aantal voorbeelden zien, en geven we tips en tricks. Meer informatie vind je hier.
Deel deze pagina
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
In het Versnellingsplan werkten we aan de kansen die digitalisering biedt voor het hoger onderwijs. Onder andere door pilots, onderzoeken
VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze
Hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen een efficiënter en toegankelijker systeem ontwikkelen voor digitale en open leermaterialen waarbij onderwijsinstellingen de regie hebben?