Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Arthur Mol van Wageningen University&Research is sinds september voorzitter van de stuurgroep van het Versnellingsplan. Arthur schreef voor de september-editie van de nieuwsbrief deze column.
“Een half jaar geleden sloten de campussen van Nederlandse universiteiten en hogescholen hun deuren voor fysiek onderwijs. Onze crisismanagementteams waren op veel voorbereid, maar niet op een disruptief stukje DNA. Het is verleidelijk om – een half jaar later – een (tussen)balans op te maken.
Wat heeft COVID-19 veranderd in onderwijsland, wat vinden docenten en studenten daarvan, welke lessen kunnen we daaruit leren, welke innovaties blijven en welke (waarschijnlijk) niet, waar moeten innovaties verder geradicaliseerd worden, wat betekenen deze lessen voor de toekomst van hoger onderwijs?
Elke universiteit en hogeschool stelt zich momenteel deze vragen, terwijl we nog middenin een stormachtige ontwikkeling zitten. Als ik toch een paar voorzichtige en voorlopige lessen zou mogen formuleren…:
COVID-19 heeft onderwijsland voorgoed veranderd; maar we weten ook beter wat we willen behouden. Het vormgeven, invullen en uitkristalliseren van een nieuwe onderwijspraktijk zal ons – docenten, studenten en bestuurders – nog wel even bezig houden; ook omdat we nog veel moeten leren. Het is winst als we die leerprocessen gezamenlijk doen; en het versnellingsplan draagt juist daar in belangrijke mate aan bij.”
Deze column schreef Arthur voor de septembernieuwsbrief van het Versnellingsplan. Lees hier de hele nieuwsbrief.
Deel deze pagina
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Het (hoger) onderwijs transformeert. Maatschappij en arbeidsmarkt veranderen, flexibilisering en een leven lang ontwikkelen zijn vereist en de werkdruk en
Als je als onderwijsprofessional aan de slag gaat met het vernieuwen van onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe