Dit was de eerste editie van Startup in Residence EdTech

Werkgroep-EdTech-voor-onderwijsinnovatie-met-ICT

Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022 werkten startups en hoger onderwijsinstellingen samen aan zes challenges in het Startup in Residence EdTech programma. Met het einde in zicht zijn er drie startups succesvol aan het piloten – 23 maart presenteren zij hun oplossingen voor de geselecteerde uitdagingen binnen het hoger onderwijs. Hoe zien de oplossingen van de startups eruit en wat hebben deze startups bereikt? Hoog tijd voor een terugblik!  

Master Challenge: docenten matchen aan stakeholders
Hoe kan je op een efficiënte manier docenten en studenten koppelen aan externe stakeholders binnen het onderwijs? Bram Kuijken, oprichter van Master Challenge, ging tijdens het Startup in Residence EdTech traject aan de slag met het verder ontwikkelen van een tool om het proces van werven en matchen van externe stakeholders aan docenten te versnellen en vergemakkelijken. Hoe vindt een docent externe stakeholders en vice versa?

De verschillende wensen van de Universiteit Utrecht zijn geïmplementeerd in het al bestaande platform: de module van Master Challenge kan nu draaien op de website van de universiteit en organisaties kunnen zich aanmelden voor een nieuwsbrief. Een vervolgstap is het bouwen van een matchingmodule om docenten aan stakeholders te koppelen. Bram vertelt: “Samen met de Universiteit Utrecht bedenken we nu hoe die matchingmodule eruit moet gaan zien. Hoeveel ruimte krijgt een docent? Wanneer worden stakeholders bericht? Dit is echt het co-creatie proces van Startup in Residence EdTech.”

Writefull: academische schrijfvaardigheden monitoren
De academische schrijfvaardigheid van studenten monitoren blijkt een uitdaging, onder andere voor de Vrije Universiteit (VU) Amsterdam. In opdracht van de VU ging Hilde van Zeeland als Chief Applied Linguist van Writefull aan de slag met dit onderwerp. De Writefull tool biedt op AI gebaseerde taalfeedback om Engelse academische schrijfvaardigheid te verbeteren. Voor de challenge ging Writefull een stapje verder: “We hebben gewerkt aan een dashboard waarin de studenten en docenten kunnen zien welke taalsuggesties Writefull geeft. Samen met de VU hebben we nagedacht over de juiste categorieën voor dit dashboard; bijvoorbeeld welke aspecten van grammatica het zou moeten monitoren. Het was heel fijn dat er ook werd meegedacht vanuit een onderwijsperspectief”, aldus Hilde.

Een groepje studentassistenten van de VU heeft het dashboard al getest en nuttige feedback gegeven. Eind maart/april is er een pilot met grotere groepen bachelor studenten. “Tijdens deze pilot willen we erachter komen of het dashboard een relevant extra stuk is binnen Writefull. Als startup ben je geneigd om steeds maar weer door te ontwikkelen, terwijl dit niet altijd beter is. Een programma zoals SiR EdTech is dan heel fijn, omdat je tijdens het ontwikkelproces al om tafel gaat met de gebruikers.”

Meer en betere studentfeedback met StudentPulse
Hoe krijg je meer en betere feedback van studenten, om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren? StudentPulse bedacht de afgelopen maanden hier een oplossing voor in opdracht van de Universiteit Tilburg. Volgens Rune Sonderby, medeoprichter van StudentPulse, zijn hier twee stappen voor nodig: “Om dit te bereiken is het in de eerste plaats van belang dat studenten aan enquêtes deelnemen. De tweede stap is om ervoor te zorgen dat de ontvangen feedback daadwerkelijk door de instelling wordt gebruikt.”

StudentPulse is een feedback platform dat werkt met micro-enquêtes in combinatie met real-time data analytics. Dit stelt een onderwijsinstelling in staat om de ervaring van studenten gedurende een cursus en gehele opleiding te verbeteren. Voor het Startup in Residence EdTech programma verschuift StudentPulse hun focus van het welzijn van studenten naar het leerproces en de inhoud van een cursus. Rune vertelt: “Samen met de Universiteit Tilburg zorgen we ervoor dat de studenten vragen krijgen die relevant zijn voor hun opleiding. Het platform was er al vanaf het begin, maar het vinden van de juiste vragen en het juiste proces om de micro-enquêtes te delen was nieuw.” Er wordt dan ook een opzet gecreëerd waarbij de StudentPulse micro-enquêtes gebruikt worden als een waardevolle aanvulling op bestaande cursusevaluaties. StudentPulse maakte vier micro-enquêtes voor de Universiteit Tilburg. Ze bevinden zich op dit moment in de testfase.

23 maart: Demo Day
Wil je de startups en challenge eigenaren zelf aan het woord horen? Of ben je geïnteresseerd in het programma? Kom dan op donderdag 23 maart naar de Demo Day in Utrecht. De deelnemende startups presenteren op deze dag hun innovatieve oplossingen en vertellen samen met de challenge eigenaren over de ervaring van de afgelopen tijd. Meld je hier aan!

Voor dit artikel zijn drie betrokkenen van drie verschillende EdTech onderwijsprogramma’s geïnterviewd: Bram Kuijken, oprichter van Master Challenge, Hilde van Zeeland, Chief Applied Linguist van Writefull en Rune Sonderby, medeoprichter van StudentPulse.

Deel deze pagina

Actueel

Lees hier het laatste nieuws en meer
Terugblik-Toets2daagse
Artikel
Terugblik: dit was de Toets2daagse

Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en