Onder de motorkap: Onderzoek naar EdTech testbeds in Europa
Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. Studenten hebben behoefte aan afwisselend onderwijs dat aansluit op hun eigen belevingswereld. Terwijl docenten
Nog maar enkele weken en dan zit het EdTech Validation Lab 2020 er alweer op! Dit programma van de zone EdTech helpt kansrijke EdTech startups op de best mogelijke manier op weg naar success. De trainingen worden gegeven door UtrechtInc, de succesvolle Utrechtse startup incubator. Partners van het EdTech Validation Lab 2020 zijn Wageningen University & Research, Leiden University, Fontys, Inholland, Hogeschool van Amsterdam en TU Delft.
Elke dinsdag en woensdag is er voor de startups een speciaal trainingsprogramma in het EdTech Validation Lab. Ook tijdens de andere dagen werken de jonge EdTech ondernemers keihard door aan hun bedrijf en producten. Om een indruk te krijgen van hun activiteiten, hebben we vijf bedrijven gevraagd om hun werkdag te beschrijven. Lees hier de werkweek van BUKU, Docflow, Helpr, Intense en Schoolyear. Spoiler alert: begin de dag met een stand up!
Headerfoto door Mika Baumeister via Unsplash.
Het accountteam van BUKU Nederland bestaat uit drie personen: Wout Dingenouts, Jeff van der Laan en Bertus Jan Epema. We starten iedere dag rond 08.30 uur met het bijwerken van de mail, agenda en het oppakken van lopende zaken. Om vervolgens rond half tien een virtuele MT- vergadering in te gaan. (iedereen werkt momenteel vanuit huis).
We bespreken de financiële situatie in Suriname. Door de koersval van de SRD ten opzichte van de Euro, is het BUKU abonnement duurder geworden. We moeten nadenken over de consequenties daarvan. Het volgende punt is de vraag hoe we het voor een Namibische uitgever die met ons wil samenwerken, zo makkelijk mogelijk kunnen maken om zijn digitale bestanden naar BUKU te uploaden. Met name het format is hierbij belangrijk.
Om 10.00 uur sluiten we de meeting af. Wout werkt aan een serie afspraken met uitgevers in Malawi en aan een voorstel voor het mbo in Suriname. Inclusief een advies over de meest geschikte devices, op basis van prijs/kwaliteit in Suriname. Jeff werkt aan een aantal boekenlijsten (wat hebben we wel, wat hebben we niet en welke alternatieven hebben we hiervoor) en aan vragen en antwoorden voor een overleg met de universiteit van Namibië (UNAM). Bertus Jan is bezig met de puntjes op de i voor het contract van Boom beroepsonderwijs en hij maakt de boekenlijst van IPA (PABO Aruba) compleet.
Tussendoor spelen er nog allerlei losse zaken. Zoals de beantwoording van vragen van de NABC (Netherland African Business Council) vanwege een award waarvoor we in aanmerking komen. We hebben overleg over posters die bij de technische universiteit in Namibië (NUST) moeten hangen. En we reageren op een mogelijk samenwerkingspartner richting NGO’s. Verder wordt er gewerkt aan de voorbereiding van de bijeenkomst van de Raad van Advies voor morgen. Aan het eind van de middag houden we een virtuele infosessie voor alle studenten en docenten van Hogeschool Tio. Hierin beantwoorden we alle gebruikersvragen en opmerkingen.
Het team van Docflow telt zes personen: Tim (Founder), Andrei (CTO), Michal (Backend Engineer, Martijn (Frontend Engineer), Koen (Support & Testing Engineer) en Melanie (Growth & Operations).
Ons product heet OER Write.
Met een virtuele stand-up starten we elke dag gezamenlijk om 10:00 uur. Wij werken ook allemaal vanuit huis. Iedereen vertelt wat hij die dag gaat doen en of hij ergens tegenaan loopt. Sommigen van ons beginnen trouwens al om 08:00 uur, maar de meeste starten wat later. Voor 10 uur zijn de eerste e-mails en klusjes al weggewerkt.
Tim en Melanie ontbreken vandaag bij de stand up, want zij volgen een Sales Masterclass van het EdTech Validation Program. Bij dit soort praktische trainingen leren we veel van de spreker, maar ook zeker van de andere startups. Omdat we onze ervaringen met elkaar kunnen delen merken we dat we vaak tegen dezelfde problemen aanlopen. Na de lunch duikt Tim in de tweewekelijkse sprint meeting met het technische team. Hier worden alle taken, bugs en features besproken die de komende 14 dagen opgelost of gebouwd worden. Dat loopt grotendeels volgens de planning in de roadmap die voor de aankomende maanden is bepaald. Toch komt er bijna altijd wel nog een spoedklusje tussendoor. Ondertussen zet Melanie een LinkedIn campagne op voor de product animatie over OER-write die net af is. Die kan je trouwens ook vinden op de homepage van onze splinternieuwe website.
Aan het einde van de dag hebben Tim en Melanie een klantgesprek. De klant (een hogeschool) gebruikt OER Write veel en helpt ons ook met feedback ter verbetering van de software. We plannen een aantal trainingen voor 2021 in. Bijna de helft van deze hogeschool gebruikt onze software nu en aankomend jaar komt de andere helft erbij. Gelukkig nemen onze trainingen niet veel tijd in beslag, want onze software is makkelijk in gebruik en de meeste mensen hebben het snel onder de knie!
Het team van Helpr groeit spoedig en telt inmiddels al vijf personen. Jaap Koelewijn is CEO en zijn woensdag verliep als volgt.
“Met twee grote opleveringen deze week is het gewoon knallen. We maken de training van de nieuwe Stint (BSO-Bus) en we leveren een flink project op voor de examentrainingen van ThiemeMeulenhoff. Woensdag begint zoals altijd met een korte stand up, heel kort vandaag want er is werk aan de winkel. Later op de dag is er een pitch presentatie door alle deelnemers uit het EdTech Validation Lab voor Hogeschool Inholland.
Ik moet nog behoorlijk wat voorbereiden, het lukt allemaal net. Eén minuut voor de start van mijn pitch staat alles gereed, het verloopt soepeltjes. “Douze points” aldus mijn collega…Ook de breakout sessies verlopen goed. We halen zo’n 15 leads binnen, geen slechte score! Morgen staat in het teken van het uitwerken van de leads, andere projecten afronden en de verhuizing. Door de positieve ontwikkelingen hebben we een groter pand nodig!”
Het team van Intense telt 9 personen. Tumsa Letif, New Business Developer bij Intense neemt ons mee in zijn donderdag.
De meeste teamleden van Intense werken op dit moment vanuit huis maar we verwachten belangrijke post en daarom zijn we vandaag met zijn tweeën aanwezig in ons kantoor op de High Tech Campus Eindhoven. Gisteren was het online evenement met Hogeschool InHolland. We starten de dag met het afmaken van een aantal interessante gesprekken die we gisteren hadden. Dan is het tijd voor de eerste meeting van vandaag. We bespreken voortgang van de pilots en zetten plannen uit voor klantbenadering. Ondertussen komt de post binnen (hoera!), het zijn printplaten voor een project met toetsenborden. Ze zijn allemaal in orde en kunnen op de stapel voor de laatste productiestap.
Na de lunch is er even tijd om aan de studie te werken. Ons team bestaat volledig uit studenten. Door tijd te nemen om te studeren en deadlines voor te zijn, kunnen we onze focus ook goed op de ontwikkeling van ons bedrijf houden. Mijn studieopdracht was een training van neurale netwerken voor het classificeren van foto’s. Een opdracht met veel wachttijd waardoor ik ondertussen alvast aan de slag kan met een document dat we volgende week naar een potentiële klant sturen.
Inmiddels is het alweer avond en tijd voor een snelle maaltijd achter het bureau. Om daarna aan te schuiven voor de maandelijkse teamborrel, ook online. We praten elkaar bij en ondertussen spelen we met het hele team een online bordspelletje, in dit geval een potje Risk. Tot de één na laatste ronde (online is het net even anders) stond ik ruim op kop met volledige bezetting van Australië en Zuid-Amerika tot de underdog in één ronde beide continenten van me wist af te pakken en er met de winst vandoor wist te gaan.
Wim Graas is CEO van Schoolyear, een Utrechtse EdTech startup. Zijn vrijdag:
Mijn dag bestond vooral uit online meetings, werkend vanuit huis. Elke dag starten we om 9 uur met een stand up waarin we de activiteiten van die dag bespreken. Na de stand up gaan we vandaag verder met een sprint planning meeting. Een sprint is een korte tijdsperiode. Voor de komende twee weken leggen we de prioriteiten vast van het development team. Daarna heb ik nog twee introductie/demo afspraken staan waarin ik onze oplossing presenteer aan een potentiële klant en partner.
Na de lunch werk ik verder aan een instructievideo voor studenten. Eén van onze klanten zal die tijdens de examenweek die volgende week plaatsvindt gebruiken. Een andere klant vroeg om meer duidelijkheid over onze development roadmap voor het komende jaar. Daar maak ik een document voor. We sluiten de middag af met een teammeeting. We heten een nieuw teamlid welkom en praten met elkaar over zijn nieuwe werkzaamheden. Alweer een week voorbij!
Deel deze pagina
Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling. Studenten hebben behoefte aan afwisselend onderwijs dat aansluit op hun eigen belevingswereld. Terwijl docenten
A social imaginary for the public value of humanity in education Publieke waarden is bij veel hoger onderwijs instellingen een
De werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie heeft een maturity model gemaakt voor onderwijsinnovatie met EdTech. Het model is in eerste instantie
Hoe ervaren instellingen het gebruik van EdTech oplossingen in het onderwijs? Hoe beoordelen ze de nieuwe techologieën? Hebben ze te