Terugblik: dit was de Toets2daagse
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Programmamanager
Het zijn interessante tijden voor biologen. Natuurlijk voor de virologen, immunologen en epidemiologen. Maar toch ook voor de biologen die net als ik wat verder van hun vakgebied zijn afgedreven. De bril waardoor je leert kijken als je biologie studeert kleurt ook nu mijn perceptie van wat er gaande is. De evolutie van het coronavirus, de ‘race’ tussen de aanpassingen die het virus ondergaat en ons immuunsysteem. De werking van de vaccins, van de first-defence van de antilichamen tot de geheugen T-cellen. Ooit zat ik er wetenschappelijk gezien middenin, nu lees ik er dagelijks over in de krant.
Ook het Versnellingsplan evolueert. We vertrokken met het Versnellingsplan onder heel ander gesternte. Wat was er veel mogelijk met technologie, en hoe mooi zou het zijn als we gezamenlijk innoverend daar meer gebruik van konden maken in het hoger onderwijs!
Inmiddels is de inzet van technologie in het onderwijs gemeengoed geworden, en verschuift de vraag meer en meer naar wat we met de inzet van digitalisering in het onderwijs precies willen bereiken en hoe we de balans vinden tussen risico’s en kansen. De coronacrisis drukte ons met de neus op de feiten, online onderwijs is geweldig, maar we kunnen fysiek onderwijs echt niet missen. Eerder al constateerden we dat we de regie wel eens zouden kunnen verliezen op het onderwijs, als we niet samen optrekken richting grote techbedrijven. En we ondervonden dat alle mogelijkheden om met digitalisering het onderwijs te flexibiliseren vooral maken dat we het moeten hebben over waar we dan de grenzen trekken omdat een opleiding geen grabbelton kan zijn.
Afgelopen jaar publiceerden we de transitieagenda voor het hoger onderwijs ‘Leren digitaliseren’. Voor mij is de slotsom van die agenda dat we nieuwe grenzen moeten leggen zodat we digitalisering kunnen inzetten om het hoger onderwijs in de door ons gewenste richting te laten ontwikkelen. Hoe kunnen we digitalisering inzetten om de kloof tussen hoger en lager opgeleiden kleiner te maken? Of om de steeds toenemende studiestress en werkdruk aan te pakken? Juist nu we gezamenlijk hebben ontdekt wat er allemaal mogelijk is met digitalisering in het onderwijs, kunnen we al die kennis en instrumenten veel gerichter gaan inzetten.
Als ons dat de komende jaren lukt, zal digitalisering in het onderwijs endemisch worden. We liggen er niet meer wakker van, omdat we een nieuwe balans hebben gevonden. Hopelijk geldt dat ook voor het coronavirus!
Photo by Suzanne D. Williams on Unsplash
Deel deze pagina
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan