Terugblik: dit was de Toets2daagse
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Het experimenteerproces van het inzetten van nieuwe technologie in het onderwijs terugbrengen van zestien weken naar één week, bij Fontys deden ze het. Hoe ze dat hebben gedaan? De werkgroep EdTech voor onderwijsinnovatie zocht het voor je uit als onderdeel van hun onderzoeksproject. Daarbij beantwoorden ze de vraag: Hoe innoveer en experimenteer je in het hoger onderwijs met Educatieve Technologie (EdTech)? In deze blog een voorbeeld van Fontys.
Sneller experimenteren met EdTech
Fontys is eén van de voorlopers in het meer en sneller experimenteren met EdTech. De doorlooptijd van het proces om nieuwe EdTech toepassingen in het onderwijs te krijgen, brachten ze bij Fontys terug door een quickscan te ontwikkelen. Door het invullen van een eenvoudige vragenlijst kunnen docenten en studenten op elk moment van het jaar een voorstel indienen voor het experimenteren met een nieuwe EdTech toepassing. Deze vragenlijst bestaat onder andere uit vragen over wat voor tool het betreft, welke dataverzameling er plaatsvindt en of er hulp nodig is van de Fontys IT diensten.
De quickscan creëert op deze manier een eenvoudigere besluitvorming en daarmee een sneller innovatieproces. Daarnaast verlaagt het de vereisten van standaard inkoopprocessen, waardoor er ook met kleinere projecten geëxperimenteerd kan worden. Alle betrokken stakeholders zijn enthousiast over deze aanpak, omdat het nieuwe mogelijkheden biedt en het innovatieproces versnelt.
Overzicht van EdTech tools
Ook na het ontwikkelen van de quickscan blijven ze bij Fontys innoveren. Zo zijn ze er bezig met het ontwikkelen van een overzicht van beschikbare EdTech tools. Dit overzicht laat gebruikers onder andere zien welke EdTech applicaties er al beschikbaar zijn en wat hier de voor- en nadelen van zijn. Deze bewuste aanpak versnelt bij Fontys het inkoopproces van EdTech toepassingen. Daarnaast wordt er bij Fontys ook gewerkt aan nieuwe manieren om te experimenteren met de toekomstige schaalbaarheid van EdTech tools.
Meer weten
Wil je meer weten over de manier waarop Nederlandse hoger onderwijsinstellingen innoveren en experimenteren met EdTech? Lees dan de publicatie ‘Avontuurlijke samenwerkingen: EdTech modellen van experimenten tot toepassing‘ van de werkgroep EdTech. En houd de website in de gaten, want meer blogs volgen!
Deel deze pagina
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan