Verduurzamingsstrategieën voor open leermaterialen
Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet
Studenten geven aan dat ze zonder leermateriaal niet kunnen leren. Leermaterialen zijn belangrijk voor het onderwijs en verweven met een opleiding. Er zijn flink wat initiatieven op gebied van leermaterialen, op opleidings-, instellings-, en landelijk niveau. Daarin moeten keuzes gemaakt worden als het gaat om het ontsluiten van leermaterialen, het bepalen van kwaliteit en businessmodel, informatiebeveiliging en meer.
Vaak hangen deze initiatieven niet met elkaar samen en soms werken ze elkaar zelfs tegen. Bovendien: er zijn nauwelijks instellingen met een visie op leermaterialen. Is deze versnippering een wenselijke situatie? Kunnen we hiermee het hoofd bieden aan de ontwikkelingen rondom meer flexibiliteit, betere aansluiting met de beroepspraktijk, een passende digitale leeromgeving en technologische ontwikkelingen?
Om antwoord te krijgen op deze vragen is de versnellingszone Naar digitale (open) leermaterialen in samenwerking met SURF, het futuringtraject digitale leermaterialen gestart. Maar liefst 142 belanghebbenden uit het hoger onderwijs en daarbuiten hebben hieraan meegewerkt. Er is door experts onder begeleiding van futuringexperts Loes Damhof (Hanzehogeschool Groningen) en Linda Hofman (Fontys Hogescholen), een gewenst toekomstbeeld opgesteld. Belangrijke waarden zijn opgehaald, er is geknutseld, gediscussieerd. Dat toekomstbeeld is in vervolgsessies steeds verfijnd. Studenten van de Design Academy hebben hun ideeën over toekomstige leermaterialen in kunstwerken hebben vormgegeven. Dit alles heeft geleid tot een inspirerende toekomstvisie. Als initiatiefnemer ben ik erg blij met alle inspirerende bijdragen en trots op het eindresultaat. Deze visie wordt tijdens de SURF Onderwijsdagen onthuld!
Is het hiermee af? Nee. Eigenlijk begint het nu pas! Nu is het belangrijkst om te bepalen hoe we deze visie samen realiseren door de gewenste acties in gang te zetten. Op deze manier kan de toekomstvisie de gewenste onderwijsinnovatie versnellen en dat is precies de gedachte achter het Versnellingsplan!
Kom tijdens de SURF Onderwijsdagen op 5 en 6 november langs bij de stand van het Versnellingsplan en ontdek de toekomstvisie die het futuringtraject heeft opgeleverd. Je vindt hier ook de kunstwerken van de studenten van de Design Academy
Auteur: Desirée van den Bergh, Informatiemanager Fontys Hogescholen, Coördinerend SURF Contactpersoon hbo en initiatiefnemer van het futuringtraject Digitale leermaterialen
Deel deze pagina
Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet
Het speelveld van digitale leermaterialen is complex en kent verschillende belanghebbenden zoals uitgevers en instellingen. Tussen 2012 en 2020 voerde SURF
Werken met open leermaterialen heeft meer impact op een instelling dan alleen op docenten en het onderwijsproces. Heeft jouw instelling
Relatie leermateriaal en leeruitkomsten Stel: je bent docent bij de bachelor Pedagogische wetenschappen. Je wilt peer feedback organiseren binnen je