Hackathon Ai in het hoger onderwijs

Spelregels en programma

Hackathon AI in het hoger onderwijs

Op 17 & 18 juni daagt de zone Faciliteren en professionaliseren van docenten je uit voor de Hackathon AI in het hoger onderwijs.

  • Datum: 17 juni & 18 juni
  • Voor wie: docenten, studenten en andere geïnteresseerden uit het hoger onderwijs
  • Locatie: online

In teamverband bedenk je een AI-oplossing voor een casus in het hoger onderwijs. Stel een team samen van docenten, studenten en andere geïnteresseerden (6-8 personen) en meld je aan! De Hackathon wordt georganiseerd in samenwerking met de SURF SIG AI in Education en de Nederlandse AI Coalitie.

Meld je aan

Vraagstuk & werkwijze

Tijdens de hackathon ga je in teams aan de slag met een AI vraagstuk dat te maken heeft met het hoger onderwijs. Je kunt deze casus benaderen vanuit je eigen context. Je bedenkt een concept voor een AI toepassing die meerwaarde heeft voor dit vraagstuk. Bij aanvang van het evenement wordt de casus bekend gemaakt waar je aan gaat werken.

Tijdens het programma op 17 en 18 juni werk je in teams aan het idee. Daarbij word je ondersteund door Jedi’s: experts die het idee van je team naar een hoger niveau kunnen tillen. Naar het einde van de teamwerktijd zet je als team je idee om in een plan of prototype. Deelnemers beantwoorden ook een centrale reflectievraag: hoe borg je inclusiviteit? Meer daarover in de spelregels.

Programma

17 juni

13:00  Welkom 

13:10  Openingsactiviteit

13:25  Uitdaging: presentatie van het vraagstuk.  

13:30  Teamwerkzaamheden 

Tussendoor: Captain-meetings 

17:00 – eindtijd wordt door de teams zelf bepaald

18 juni 

9:00 – 9:10  Plenaire opening 

9:10 – 10:30  Afronden teamwerkzaamheden 

10:30 – 12:30 Presentaties door teams 

12:30 – 13:00  Juryberaad en prijsuitreiking

Spelregels & definition of done

Hieronder vind je een aantal spelregels en de definition of done.

Samenstelling teams
Teams bestaan uit 6 tot 8 personen. Iedereen uit het hoger onderwijs is welkom zich aan te melden. Van docenten met weinig voorkennis tot aan AI-studenten. Wel belangrijk: houd bij het samenstellen van de teams rekening met het volgende advies:

  • Zorg ervoor dat minimaal één deelnemer affiniteit heeft met het onderwijs en/of kennis heeft van (het geven of ontwerpen van) org  onderwijs.
  • Zorg ervoor dat minimaal één deelnemer affiniteit heeft met het ontwikkelen van digitale toepassingen.

Zo haal je het beste uit de hackathon.

Goed om te weten
Er wordt een voorbereidingsmodule aangeboden van circa drie uur om je te verdiepen in het onderwerp AI en onderwijs. De module is binnenkort beschikbaar op deze website.

Op te leveren product
Op vrijdag 18 juni om 11:00 presenteer je:

  1. Een werkend proof-of-concept  
  2. Achtergrondinformatie en eigenschappen van jullie AI-oplossing 
  3. Een beknopte reflectie op inclusiviteit en ethische overwegingen.  

Overige voorwaarden
Alle producten die in deze hackathon worden ontwikkeld worden, in het geval van publicatie, gealiëneerd onder CC BY 4.0.

Inzendingen mogen geen handelsmerken van derden, auteursrechtelijk beschermde muziek of ander materiaal bevatten, tenzij de deelnemer toestemming heeft om dergelijk materiaal te gebruiken. 

Proof-of-concept moet het originele werk van de inzender zijn, het exclusieve eigendom van de inzender zijn, en geen inbreuk maken op de IP-rechten van een andere persoon of entiteit. 

Meer informatie

Geïnteresseerd? Stel een team samen en schijf je in! Er is een beperkt aantal plekken. Wil je meer informatie? Stuur een mail naar Egbert Neels, projectleider Proeftuinen zone Docentprofessionalisering.