Flora Lighthouse
Hoe kom je er als student achter wat de meest efficiente manier is om te studeren? Artificial Intelligence (AI) staat
Op vrijdag 14 februari werd het Statistisch Handboek Studiedata gelanceerd. De lancering vond plaats bij SURF in Utrecht en werd bezocht door ongeveer 30 geïnteresseerden.
Het handboek is een product van de zone Studiedata. De zone werkt hard aan allerlei activiteiten en producten omtrent studiedata. Naast het handboek is er een position paper in de maak over ‘wat studiedata is en hoe analyses op studiedata onderwijsinnovatie versterken’. Ook zoekt de zone dit jaar de samenwerking op met de zones Flexibilisering en Docentprofessionalisering.
De dag begon met twee inspirerende lezingen van prof. dr. Sandjai Bhulai en prof. dr. Martijn Meeter. Deze lezingen werden enthousiast ontvangen. Sandjai Bhulai is hoogleraar Business Analytics bij de VU Amsterdam. Hij gaf een spoedcursus statistisch denken. Hij gaf daarin ook een aantal waarschuwingen mee: als je niet visualiseert wat je berekent, moet je oppassen met wat je afleidt uit statistieken, zoals gemiddelden of varianties. Sandjai’s verhaal werkte enthousiasmerend. Verbinder van de zone Studiedata, Iris Huis in ’t Veld, zei zelfs: “Volgens mij willen we nu allemaal college van Sandjai. Als ik als student college van hem had gehad, was mijn interesse in statistiek wellicht nog wel gewekt!”
Prof. dr. Martijn Meeter, hoogleraar Onderwijskunde bij VU LEARN! nam het stokje over. Hij vertelde over wat je allemaal kunt meten in het onderwijs, en hoe je die data kunt gebruiken voor het analyseren van onderwijsvraagstukken. De voorbeelden uit de praktijk landden bij het publiek. Zo liet hij zien dat studenten vrijwel niets leren van feedback van hun medestudenten die zij via een speciaal daarvoor ontwikkelde app krijgen, maar wél heel veel leren van het terugkijken van video’s van zichzelf.
Vlak voor de lunch vond de lancering van het Statistisch Handboek Studiedata plaats. Vanaf dat moment is www.sh-studiedata.nl voor iedereen toegankelijk en bruikbaar. De versie die nu beschikbaar is, is een eerste versie. Het handboek wordt doorontwikkeld met nieuwe toetsen en uitgebreid met andere statistische talen. Na de lunch vertelde Irene van der Staaij, een van de auteurs, hoe het Statistisch Handboek tot stand is gekomen. Daarnaast legde ze uit hoe het in elkaar zit: het is beschikbaar in drie programmeertalen, met bij elke toets een uitleg hoe je de betreffende toets gebruikt.
Omdat het publiek bestond uit veel mensen die in hun beroep gebruik maken van (studie)data, had Irene een aantal casussen voorbereid die aanwezigen in tweetallen probeerden op te lossen. Dit leverde levendige discussies onder het publiek op, en veel vragen aan de auteurs van het handboek. Daar werden vooral ook wensen en behoeften geuit voor de volgende versie van het handboek.
Elian Griffioen, opvolger van Irene, blikte daarom alvast vooruit naar de volgende versie van het handboek. Elian gaat het komende jaar aan de slag om het handboek uit te breiden met andere programmeertalen en complexere toetsen, en neemt de input van de bezoekers van de lancering vandaag mee.
Het Statistisch Handboek Studiedata werd goed ontvangen. Patricia Meertens van de Universiteit Maastricht vertelde: “Dit was waar ik op zoek naar was. In het verleden heb ik wel statistiek gehad, maar dat is lang geleden. Daarom wilde ik eigenlijk een statistiekcursus gaan volgen om mijn kennis op te frissen. Nu ik dit handboek zie, weet ik: dit is precies wat ik wilde hebben.”
Deel deze pagina
Hoe kom je er als student achter wat de meest efficiente manier is om te studeren? Artificial Intelligence (AI) staat
Over studiedata en het belang ervan voor het monitoren en verbeteren van studiegedrag is al veel geschreven. Met de opkomst
Studiedata bieden steeds meer mogelijkheden om het hoger onderwijs beter, effectiever en efficiënter te maken. Om de voordelen te kunnen
Waar en hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen regie op studiedata krijgen bij het gebruik van tooling van leveranciers? De zone Veilig