Terugblik: dit was de Toets2daagse
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Hoe leer je studenten presenteren door virtual reality in te zetten? Hoe kun je op afstand studenten begeleiden tijdens stages, schrijfopdrachten of veldwerk? Er zijn veel digitale mogelijkheden binnen handbereik waarmee je nog meer uit je onderwijs haalt. Maar hoe pak je dit dan aan en wat zijn de voor- en nadelen? De werkgroep digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden hield een webinarreeks vanuit de Vraagbaak Online Onderwijs over online leren en begeleiden van praktijkvaardigheden in het hoger onderwijs. In dit artikel vind je een overzicht.
Wanneer zet je digitale toepassingen zoals virtual reality binnen je onderwijs in? Pas wanneer je didactische meerwaarde ziet, kun je een toepassing zoals Virtual Reality inzetten als middel om je onderwijs effectiever te maken. In dit eerste webinar ging de werkgroep in op de voor- en nadelen en kwam Stan van Ginkel aan het woord over zijn VR-onderzoek. Benieuwd naar de highlights? Die lees je hier.
In het tweede webinar in de reeks stond begeleiden bij stages centraal. Zo kun je digitale toepassingen zoals een app hier goed voor inzetten. Tijdens dit webinar vertelden Esther van der Stappen en Ellen de Kwant over de Stage-App die door de Hogeschool Utrecht ontwikkeld is. Daarin wordt onder andere online reflecteren gestimuleerd, om studenten meer eigenaarschap over hun eigen leerproces te laten nemen. Het verslag van dit webinar vind je hier.
Geautomatiseerde feedback, persoonlijke feedback en eigenaarschap. Het komt allemaal terug in de twee projecten rondom virtuele werkplaatsen die tijdens dit webinar zijn besproken: het Atelier for creative programming van de opleiding Creative Technology (CreaTe) (Universiteit Twente) en CRAFT-co, de online schrijverswerkplaats met feedback teams van Open Universiteit. Hoe je zo’n virtuele werkplaats inricht? En wat de voor- en nadelen zijn? Dat en meer lees je in het verslag.
Hoe kunnen studenten hun tijd optimaal benutten tijdens een veldwerkpracticum? Met begeleiding op afstand kun je studenten voorzien van just-in-time kennis en feedback. Maar hoe pak je dit aan? Dit webinar stond in het teken van twee projecten die hun aanpak, gebruikte technieken en do’s en don’ts rondom online vaardigheden aanleren tijdens veldwerk deelden. Lees hier het verslag van dit webinar.
Wil je meer weten over de werkgroep Digitaal onderwijs in praktijkvaardigheden? Ga naar de pagina van de werkgroep en lees hun plannen of neem contact met de projectleider(s) op.
Deel deze pagina
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan