Terugblik: dit was de Toets2daagse
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Het voor de student, docent en instelling zo makkelijk mogelijk maken om een vak aan een andere instelling te volgen. Dát is het doel van de pilot Studentmobiliteit, van de zone Flexibilisering van het onderwijs. Complex, ambitieus, maar zeker haalbaar.
Tijdens de eerste test met vier universiteiten wordt een gehele nieuwe infrastructuur ontwikkeld om twee belangrijke obstakels te overwinnen: tijd en administratie. Volgens betrokkenen Hoda Touny en Marcel Visschers van Technische Universiteit Eindhoven is dit absoluut mogelijk én waardevol.
“Studenten willen meer keuze hebben in het kunnen verbreden én verdiepen van hun kennis” – Hoda Touny
Hoda: “We hebben te maken met hoge complexiteit, maar dit overwinnen we door intensieve samenwerking en een gedeelde
Functie: Innovative Education Development Officer, bij Technische Universiteit Eindhoven
Favoriete film en serie: Intouchables en de Big Bang Theory
Ik krijg energie van: Het werken aan interessante uitdagingen op intellectueel of systemisch vlak. Het is een spel om steeds een stap verder te komen!
Functie: Manager Center for Student Administration, bij Technische Universiteit Eindhoven
Ik lees nu: Kwaadschiks, uit de serie ‘De tandeloze tijd’ van A.F.Th. van der Heijden
Als ik morgen minister van OCW zou zijn, zou ik als eerste: de budgetten van universiteiten ophogen, omdat investeren in onderwijs de beste investering is die je als land kunt doen
ambitie.” Ze vertelt dat de pilot is gestart vanuit de feedback van studenten dat zij een breder curriculum willen kunnen volgen en zich daarnaast ook meer willen kunnen specialiseren. “Daarnaast is er een wereldwijde ontwikkeling naar meer flexibilisering, waarbij je steeds meer zélf kunt kiezen wat je wilt leren en waar.”
Marcel licht vanuit eigen ervaring toe: “Ik was als student ruim 3 uur aan het reizen om vanuit Eindhoven een extra vak te kunnen volgen Utrecht. Daardoor kwam ik met andere vakken in de knoop. Daarom helpt Hoda docenten – zij is vanuit haar ervaring als docent en Educational Designer echt een expert op dit vlak – om hun vakken meer tijd- en plaatsonafhankelijk te maken, en daarmee het obstakel ‘tijd’ te kunnen overwinnen.”
Hoda licht toe: “Ik werk samen met docenten aan het herontwerpen van de manier waarop het vak gegeven wordt. Zo maken we de lessen bijvoorbeeld meer hybride of blended, waardoor het makkelijker wordt om vakken van andere instellingen te kunnen volgen. En doordat er een gezamenlijke infrastructuur wordt gebruikt voor het uitwisselen van de studentgegevens, leren docenten hun publiek ook nog beter kennen. Zij kunnen hier tijdens de lessen verder op inspelen.”
Marcel focust zich vanuit de studentadministratie op de benodigde processen: “Naast het reizen moet je je op dit moment op tijd aanmelden, de juiste formulieren kunnen overhandigen, de examencommissie op tijd betrekken. Dat kan een stuk makkelijker, zowel voor de student – zodat er meer mogelijkheden zijn – als de instelling – zodat er meer tijd overblijft om zich op het onderwijs te richten.”
Hij nuanceert daarbij wel het doel van de pilot: “Het volgen van een vak bij een andere instelling wordt weliswaar niet één druk op de knop, maar een student is straks wel in vijf minuten klaar. Wat uiteindelijk het langst zal duren is kiezen welke vakken je allemaal wilt volgen.”
“De pilot heeft meerwaarde voor zowel de student, de docent als de instelling, wat leidt tot een gedeelde focus en ambitie.” – Marcel Visschers
Op dit moment doen Wageningen Universiteit, Technische Universiteit Eindhoven, Utrecht Medisch Centrum en Universiteit Utrecht mee aan de pilot. De zone Flexibilisering is de kartrekker. Daarnaast werkt SURF mee, die de gehele benodigde infrastructuur ontwikkelt en hierbij het eduID inzet, en CACI als leverancier van het Student Informatie Systeem. Marcel: “We hebben allemaal hetzelfde doel en spreken dezelfde taal. Daardoor gaat het samenwerken verrassend soepel.”
Binnenkort wordt de pilot getest met studenten. Marcel geeft aan dat het studentenpanel en -adviesorgaan al op de hoogte zijn en nu al erg enthousiast zijn. “We hopen dat na positief resultaat van de pilot, snel meer instellingen aansluiten en meer docenten de samenwerking opzoeken. Met als einddoel dat we vooral zo veel mogelijk kennis kunnen delen en verspreiden onder alle studenten, docenten en instellingen.”
“Ons doel is om zo veel mogelijk instellingen aan te sluiten om zo veel mogelijk kennis te kunnen delen.” – Marcel Visschers
Hoda: “De pilot is een zeer rijke leerervaring, zowel professioneel als persoonlijk. Iedereen weet: er is geen handleiding hoe we dit moeten doen. Dat is het interessante van innovatie: creëren, testen, ontwikkelen, leren. Altijd blijven ontdekken. Het mooie hierbij is dat je merkt dat het niet alleen om de cijfers gaat. We willen vooral het onderwijs verrijken, voor iedereen die eraan deelneemt of meewerkt.” Marcel vult aan: “Het individuele leerpad staat hierbij centraal, wat ook de basis is van de flexibiliseringgedachte binnen het onderwijs.”
Wil je meer weten over de voortgang en resultaten van de pilot? Of wil je weten op welke manier je bij kunt dragen aan de flexibilisering binnen het onderwijs? Lees verder voor meer informatie.
Deel deze pagina
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan