Bouwstenen voor flexibel onderwijs
Wil jij aan de slag met flexibilisering van het onderwijs? En daadwerkelijk flexibel onderwijs ontwikkelen binnen je instelling? Deze publicatie
Vorige week lanceerden we de nieuwe website van het Versnellingsplan. Om dit te vieren, spreken we deze week dagelijks met een lid van het Versnellingsplan over hun ervaringen in het onderwijs. Vandaag: Lucie Lolkema.
Lucie werkt als onderwijsadviseur bij Hogeschool Utrecht, waar ze zich onder meer inzet voor de personalisering van het onderwijs. Ze merkt dat het lidmaatschap van de Versnellingszone Flexibilisering van het onderwijs zorgt voor daadwerkelijke versnelling binnen haar eigen instelling.
“Ik werk als onderwijsadviseur bij een stafafdeling van de HU. Ik voel me thuis in het opereren in de driehoek tussen innovatie, beleid en ondersteuning. Mijn rol daarin is die van verbinder. Ik vind het mooi om het onderwijs steeds beter te maken en de vrijheid te krijgen om dat op een eigen manier te doen.”
“Ik heb scheikunde gestudeerd en ben daarin gepromoveerd. Begin jaren negentig was het kansloos om in Nederland werk te vinden in chemisch onderzoek. Wel kon ik een half jaar werken als docent chemie bij Hogeschool Utrecht. Ik vond het meteen ontzettend leuk. Toen mijn tweede contract bijna afliep, dacht ik: als ik nog in de chemische sector wil gaan werken, moet ik nu de stap maken. Binnen no time nam ik de beslissing dat ik veel liever aan de HU bleef.”
“In chemisch onderzoek werk je aan de ontwikkeling van kennis en natuurlijk zit daar een doel en een toepassing achter, maar die zijn vrij ver weg. In het onderwijs zie je direct voor wie je het doet en wat het effect ervan is. Mijn drive is om het voor studenten en docenten beter te maken. Er is nog van alles in het onderwijs te doen dat van belang is. Daar ben ik op mijn plek.”
‘Als je met onderwijsvernieuwing bezig bent, gaat het er altijd om dat mensen zich gehoord weten en voelen”
“Inderdaad. In de ruim vijfentwintig jaar dat ik bij de HU werk, heb ik allerlei functies vervuld: projectleider; programmamanager; opleidingscoördinator; ik heb me beziggehouden met audits en accreditaties, dus ik zit nu op een punt dat ik heel veel facetten van het onderwijs kan doorgronden. Dat komt me in mijn huidige werk goed van pas. Ik kan uit eigen ervaring over veel dingen meepraten, zowel richting docenten als richting management. Dat komt over. Als je met onderwijsvernieuwing bezig bent, gaat het er altijd om dat mensen zich gehoord weten en voelen.”
“Iedereen heeft onderwijs genoten en dus is iedereen ‘expert in onderwijs’. Maar onderwijs is een ongelofelijk complexe dienst om te verlenen en dat wordt vaak onderschat. Er komt zo veel bij elkaar, bijvoorbeeld om de flexibilisering van onderwijs te bewerkstelligen.”
“We staan nog aan het begin van de ontwikkeling naar gepersonaliseerd onderwijs. Er is geen blauwdruk van hoe het moet, we zijn allemaal zoekende naar wat werkt. Het is daarom heel fijn om dat met collega’s van buiten de instelling te kunnen afstemmen. Ik denk dat het ons samen verder brengt en versterkt.”
“Ik hoop dat we de beeld- en begripsverwarring zullen wegnemen. Er bestaan veel misverstanden: dat we studenten aan hun lot overlaten, of dat ze straks helemaal geen lessen meer volgen. Het tegendeel is waar. Studenten hebben verschillende behoeften. Gepersonaliseerd onderwijs betekent ook dat we heel veel structuur bieden aan een student die dat nodig heeft. Daarnaast hoop ik dat we slagen maken om de flexibilisering van het onderwijs goed te kunnen organiseren en te ondersteunen, met behulp van ict.”
“Ons eerste wapenfeit is een flyer waarin vier studentroutes worden beschreven. De paradigmashift van denken in studentroutes als alternatief voor opleidingsroutes, is voor mij een eye-opener geweest. We zien bij de HU veel beter hoe we het zouden kunnen gaan doen. De student en zijn leerproces komen veel centraler te staan. Dát is waar we ons onderwijs en onze dienstverlening op moeten richten.”
Tekst: Marjolein van Trigt
Deel deze pagina
Wil jij aan de slag met flexibilisering van het onderwijs? En daadwerkelijk flexibel onderwijs ontwikkelen binnen je instelling? Deze publicatie
Wil je van opleidingsroutes naar studentroutes? Speel dan samen met je collega’s Samen Versnellen, een spel ontwikkeld door de zone
Flexibilisering is een veelbesproken onderwerp in het hoger onderwijs. Maar wat zijn de behoeftes van de student als het gaat
Steeds meer onderwijs is flexibel en gepersonaliseerd. Dat zorgt voor uitdagingen rondom sociale binding van studenten onderling, met de opleiding