Terugblik: dit was de Toets2daagse
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Ben jij een voorloper die wil werken aan een integrale blik op hoe data tot nuttige inzichten leidt op bestuurlijk, strategisch en onderwijskundig vlak binnen jouw instelling? Schrijf je dan in met een team voor de Leergang Data Science: Leadership challenge analytics en AI in het hoger onderwijs.
De leergang is ontwikkeld door Erasmus Center for Data Analytics (ECDA), SURF en de zone Veilig en betrouwbaar studiedata benutten.
Het hoger onderwijs staat een aantal grote veranderingen te wachten (flexibilisering, blended onderwijs, microcredentialing). De transformatie van het onderwijslandschap vraagt om verandering in de manier waarop mensen in die instellingen omgaan met (studie)data. Hoe kan de student centraal worden gesteld in alle processen en programma’s? Het vraagt om kennis en vaardigheden (datageletterdheid) én om een integrale blik op hoe data tot nuttige inzichten leidt op bestuurlijk, strategisch en natuurlijk onderwijskundig vlak.
Het vraagt ook om durf, om voorlopers die kansen herkennen en in staat zijn anderen binnen hun instellingen daarin mee te nemen. Om die voorlopers uit de startblokken te laten komen, start een leergang die zich speciaal richt op het versterken van datageletterdheid en de inzet van analytics en artificial intelligence in de context van het hoger onderwijs. Het doel van de leergang is gericht op het bewerkstelligen van daadwerkelijke verandering in het omgaan met studiedata binnen een instelling, over muren van afdelingen heen.
De leergang bestaat uit 16 dagdelen en bestaat uit een inhoudelijk en een praktijk deel. In het inhoudelijke deel bieden experts uit wetenschap én praktijk een overzicht van de ‘state of the art’ op verschillende terreinen: analytics, machine learning, transformatie, privacy en ethiek, aangevuld met aansprekende praktijkvoorbeelden uit het hoger onderwijs.
Je gaat in teams aan de slag met een praktijkcasus van de eigen organisatie, waarin het hele ‘wiel van data science’ aan bod komt (van contracteren van een opdrachtgever, verhelderen van de vraag achter de vraag, tot het ontsluiten van data, analyseren en presenteren van de inzichten).
De leergang wordt verzorgd in het Nederlands, tenzij er Engelstalige deelnemers zijn. Sommige modules worden verzorgd door een Engelstalige spreker. Toegang tot een uitgebreide digitale leeromgeving is onderdeel van de leergang.
Lees meer over het programma in de brochure.
We nodigen bestuurders uit om deel te nemen aan de speciale bestuurders-track, zodat ook het strategisch niveau wordt geadresseerd binnen de instelling. Na de executive briefing (1,5 uur) schuiven bestuurders aan bij het kickoff-diner voor de deelnemers. Bij de afsluiting van de leergang geven de bestuurders feedback op de teampresentaties en zijn aanwezig bij de uitreiking van de certificaten. Door actief op te treden als opdrachtgever helpen bestuurders om een project te laten landen in de organisatie. Het mes snijdt zo aan twee kanten; enerzijds weten deelnemers dat hun inspanningen worden gezien en gebruikt en ziet de rest van de instelling het belang, anderzijds wordt een concreet project uit de instelling uitgevoerd.
Bij voldoende aanmeldingen (minimaal 15 personen) start de leergang op 5 april 2022 (tevens datum van het kick-off diner) en eindigt op 5 juli 2022 met de presentatie van ontwikkelde inzichten en proof of concepts van de deelnemende teams, met tenslotte de uitreiking van de certificaten tijdens een afsluitend diner. De eerste en laatste bijeenkomst zijn live (in aanwezigheid van bestuurders), de overige bijeenkomsten vinden online plaats.
De leergang is gericht op teams van hoger onderwijs instellingen. Idealiter bestaat een team uit medewerkers met verschillende achtergronden:
Zowel individuele medewerkers als teams (3 tot 5 personen) van een instelling kunnen zich aanmelden. De leergang is bij uitstek geschikt om met een team vanuit een instelling te werken aan een actueel project vanuit de eigen instelling. Individuele deelnemers zullen samen met andere deelnemers een gemengd team vormen.
Meld je hier aan voor de Leergang Data Science: data analytics & AI in het hoger Onderwijs editie 5 april t/m 5 juli 2022. Aanmelddeadline hiervoor is donderdagochtend 10 maart.
Mocht je pas vanaf september kunnen deelnemen meld je dan hier aan voor de Leergang Data Science: data analytics & AI in het hoger Onderwijs editie 20 september t/m 20 december 2022.
Lees meer over de leergang in de brochure.
Voor deze eerste pilot editie in 2022 wordt 50 procent van de kosten gefinancierd door het Versnellingsplan. Per deelnemer bedragen de totale kosten 4.750 euro, maar vanwege deze financiering betaal je nu per deelnemer 2375 euro (excl. btw). Een zeer aantrekkelijk aanbod dus!
Bestuurders van instellingen waarvan tenminste 2 medewerkers deelnemen kunnen gratis deelnemen aan het bestuurlijke track.
Deel deze pagina
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan