Vier jaar versnellen
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
Het jargon van het Versnellingsplan
Iemand zei laatst tegen mij: “Versnellingsplan? Dat is toch zo’n bubbelbad voor beleidsmedewerkers?” Dat zet je, als niet-beleidsmedewerker, natuurlijk wel even aan het denken. Het Versnellingsplan is een project met veel betrokken mensen en partijen. Hoe al die samenwerkende mensen en partijen samenhangen, is een complex geheel. Het kostte me dan ook best wat tijd om te begrijpen hoe alle lijnen liepen. Maar de link met een bubbelbad had ik nog nooit gelegd…
Een bubbelbad heeft natuurlijk iets decadents. Iets chics. Lekker bubbelen, al dan niet onder het genot van een toastje met kaviaar en een glas champagne. Dat klinkt natuurlijk wel heel lekker, maar in de context van onderwijsinnovatie, publiek geld en hoger onderwijsinstellingen, natuurlijk niet. De bubbelbad-associatie komt misschien voort uit de angst dat het Versnellingsplan niet draait om concrete resultaten en het verbeteren van het hoger onderwijs, maar om het financieren van uitjes voor beleidsmedewerkers in het hoger onderwijs. Al bubbelend van gedachte wisselend over hoe ICT het onderwijs kan ondersteunen, zonder echt iets te doen.
Ik begrijp die angst wel, want “onderwijsinnovatie versnellen” klinkt mij ook niet heel concreet in de oren, maar inmiddels zijn we zo’n tien maanden bezig, en zie ik de ideeën en ambities steeds concreter worden. Denk aan een statistisch handboek voor studiedata, een concrete toekomstvisie op digitale (open) leermaterialen, een EdTech incubatortraject met startups die direct toegang krijgen tot hun markt, en instellingen die gaan experimenteren met flexibele studentroutes.
Ik zie verbinders, aanvoerders en leden van de zones met hun hun poten in de klei staan. Ze zijn volop aan het experimenteren en pionieren én ze stropen de mouwen op. Dat zijn natuurlijk ook de dingen waar we wel mee geassocieerd willen worden. Dus, als het aan ons ligt hebben we over 3,5 jaar het verschil gemaakt voor studenten en docenten. En dan kunnen we in 2022 lekker in het bubbelbad om al die klei van onze poten te wassen.
Deel deze pagina
Eindpresentatie Versnellingsplan 2019-2022. Een overzicht van vier jaar versnellen. Download de presentatie via onderstaande knop. Download de presentatie hier Download
In het Versnellingsplan werkten we aan de kansen die digitalisering biedt voor het hoger onderwijs. Onder andere door pilots, onderzoeken
VP. is dé glossy van het Versnellingsplan. 4 jaar versnellen samengevat in 114 pagina’s interviews, portretten, reflecties en columns. Deze
Hoe kunnen hoger onderwijsinstellingen een efficiënter en toegankelijker systeem ontwikkelen voor digitale en open leermaterialen waarbij onderwijsinstellingen de regie hebben?