Verduurzamingsstrategieën voor open leermaterialen
Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet
Van 16 t/m 20 november 2020 vond de OEGlobal (Open Education Global) plaats. Dit is een conferentie waarin geïnteresseerden, uit alle onderwijssectoren en vanuit alle hoeken van de wereld, thema’s uit open education bespreken en bediscussiëren. Centraal staat hoe open education bijdraagt aan toegankelijkheid, gelijkheid, innovatie en kansen in onderwijs.
Robert Schuwer en Lieke Rensink van de zone Naar digitale (open) leermaterialen hebben deelgenomen aan de conferentie. Tijdens een sessie hebben zij op dit internationale podium het Versnellingsplan en de activiteiten van de zone gepresenteerd. Vervolgens is meer verteld over resultaten van de zone zoals het Visiedocument leermaterialen 2025 en het Landelijk platform digitale open leermaterialen.
Tijdens de discussie aan het einde van de presentatie, informeerden deelnemers vooral naar de werkzaamheden van de werkgroep infrastructuur en content. Er was veel interesse naar de activiteiten gericht op het toegang krijgen tot het zoekportaal van het landelijk platform voor open leermaterialen. Vragen die tijdens de discussie naar voren kwamen waren onder meer:
Deze vragen neemt de zone mee bij de verdere uitwerking van de plannen voor 2021.
Leden van de zone Digitale leermaterialen hebben meer sessies van OEGlobal 2020 bijgewoond.
Kijk hier voor de terugblik op OE Global 2020
Headerfoto door CHUTTERSNAP via Unsplash
Robert Schuwer en Lieke Rensink
Kijk hier de presentatie terug die Robert Schuwer en Lieke Rensink gaven tijdens OEGlobal 2020. Titel: “Dutch acceleration plan, the butterfly effect 2.0″.
Deel deze pagina
Steeds meer docenten maken, delen en hergebruiken open leermaterialen. In veel gevallen start dit met een project, al dan niet
Het speelveld van digitale leermaterialen is complex en kent verschillende belanghebbenden zoals uitgevers en instellingen. Tussen 2012 en 2020 voerde SURF
Werken met open leermaterialen heeft meer impact op een instelling dan alleen op docenten en het onderwijsproces. Heeft jouw instelling
Relatie leermateriaal en leeruitkomsten Stel: je bent docent bij de bachelor Pedagogische wetenschappen. Je wilt peer feedback organiseren binnen je