Terugblik: dit was de Toets2daagse
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Welke werkvormen kunnen in het hoger onderwijs worden ingezet zodat studenten zich kunnen bekwamen in relevante digitale competenties?
Als docent is het soms best lastig om digitale vaardigheden te behandelen tijdens de les. Want weet ik wel genoeg over dit onderwerp? Weten mijn studenten niet meer dan ik? Is het wel nodig om tijdens een les over bijvoorbeeld het menselijk brein digitale vaardigheden mee te nemen? De zone Versterken van digitale human capital werkt samen aan het ontwikkelen van digitale vaardigheden van studenten, zodat zij opgeleid worden tot gewilde professionals op de arbeidsmarkt. De docent speelt hierin een belangrijke rol. Om die reden is Bjorn de Munck, student toegepaste psychologie, voor zijn afstudeerscriptie een onderzoek gestart in opdracht van de zone Human capital. Om een goed beeld te krijgen naar waar de behoeften van de docenten liggen is er een vragenlijst opgesteld. Je leest hieronder meer over het onderzoek. Vul hier de vragenlijst in.
Doel van het onderzoek
De Europese Commissie heeft een lijst met 21 digitale competenties opgesteld waar iedere EU-burger idealiter aan zou moeten voldoen. Om dit doel ook voor studenten in het hoger onderwijs te bereiken, moeten docenten digitale competenties over kunnen brengen op de studenten. Dit onderzoek richt zich op het maken van werkvormen voor docenten die gebruikt kunnen worden om digitale competenties over te brengen op studenten.
Wat wordt onderzocht?
In de vragenlijst komen 21 digitale competenties aan bod. Door middel van vragen wordt er onderzocht waar de sterke en zwakke punten van de docenten liggen op het gebied van digitale competenties. Hieruit kan beoordeeld worden op welke digitale competenties de werkvormen gericht zullen worden voor ondersteuning van de docenten.
Header foto van Jess Bailey via Unsplash
Deel deze pagina
Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en
Van meer en kwalitatief goede reacties op cursusevaluaties tot het monitoren van de academische schrijfvaardigheid van studenten. Sinds oktober 2022
Stel je voor: je bent een EdTech startup gestart, maar weet niet zo goed hoe je verder moet gaan en
Dit artikel is geschreven door: Mira Buist-Zhuk, Hans Beldhuis, Susanne Täuber (Rijksuniversiteit Groningen) & Robert Schuwer (aanvoerder van de zone Leermaterialen).
Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan