Kwaliteitenradar Onderwijskundig ICT professional
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Kennis en vaardigheden van docenten op het gebied van ICT is voor veel instellingen momenteel een urgente kwestie. Hoe zorg je, juist in deze tijd, voor effectieve ontwikkeling van je docenten? De zone Faciliteren en professionaliseren van docenten presenteert het Handboek Professionele ontwikkeling rond onderwijsinnovatie met ICT. Hierin vind je een stappenplan voor het ontwerpen en delen van professionaliseringsactiviteiten.
Het ontwerpen van professionaliseringsactiviteiten vraagt om een goed doordacht plan. Wat willen docenten precies leren? Op welke manier kunnen docenten dat het beste doen? Wat hebben ze hiervoor nodig? In het handboek geven we richtlijnen voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van dergelijke activiteiten. Dit gebeurt op basis van het Educational Design Research-model, een ontwerpaanpak waarbij je in nauwe samenspraak met de praktijk ontwikkelt en onderzoekt.
Ons uitgangspunt is dat we op het gebied van professionalisering van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen inspireren. Daarmee voorkomen we dat iedere hoger onderwijsinstelling opnieuw het wiel moet uitvinden. Dit bereiken we alleen als we onze inzichten met elkaar delen. Het handboek geeft een voorbeeld van hoe je materialen en kennis op een eenduidige manier kunt delen. Je verzamelt alle informatie en materialen overzichtelijk in een zogenoemd werkpakket, zodat anderen ook aan de slag kunnen met de door jouw ontworpen professionaliseringsactiviteit.
De zone Docentprofessionalisering gebruikt het handboek zelf ook als leidraad voor het ontwerpen van proeftuinen over o.a. digitale peerfeedback, formatief toetsen, blended/online leren en learning analytics. Projectleider Egbert Neels is positief:
“Het handboek biedt waardevolle en handzame aanknopingspunten en biedt een heldere structuur middels de EDR-methodiek [Educational Design Research, red.]. Dit zorgt ervoor dat enerzijds het ontwerp van de proeftuinen op heldere en gestructureerde wijze plaatsvindt, en anderzijds de flexibiliteit kan bestaan die nodig is in de soms weerbarstige praktijk van het hoger onderwijs.”
Met behulp van het handboek hebben leden van de zone Docentprofessionalisering al diverse werkpakketten ontwikkeld voor het hoger onderwijs. Deze worden binnenkort op deze website gepubliceerd.
Het handboek is relevant voor iedereen die zich bezighoudt met docentprofessionalisering op het gebied van onderwijsinnovatie met ICT. Denk bijvoorbeeld aan ICTO-coaches, learning designers en e-learning specialisten, maar ook aan docenten die hun eigen leeractiviteiten willen vormgeven.
Wil je aan de slag met het ontwerpen van professionaliseringsactiviteiten op het gebied van onderwijsinnovatie met ICT? Inventariseer dan eerst wat er door andere hoger onderwijsinstellingen al is ontwikkeld en kijk op deze website.
Deel deze pagina
Wil je meer inzicht krijgen in de kennis, vaardigheden en kenmerken van onderwijskundig ICT professionals? Maak dan kennis met het
Als je als onderwijsprofessional aan de slag gaat met het vernieuwen van onderwijs, dan helpt het als je ziet hoe
Welke competenties moeten leiders hebben om onderwijsinnovatie met ICT in het hoger onderwijs te stimuleren? Leiders hebben een belangrijke functie bij
Onderwijsinnovatie met behulp van ICT heeft in het hoger onderwijs al jaren prioriteit, vanwege de impact op de kwaliteit en