Oproep-ervaringen-Open-Educational-Practices-en-open-science

Oproep: ervaringen Open Educational Practices en Open Science

zone-digitale-leermaterialen

Heb je binnen je onderwijsinstelling ervaring met Open Science (Open Access en Open (FAIR) Data) en/of Open Educational Practices (activiteiten met toepassingen van open leermaterialen)? Laat het de zone Naar digitale (open) leermaterialen weten! De zone wil toewerken naar een meer geïntegreerde aanpak om de adoptie van zowel Open Science als Open Educational Practices binnen instellingen te versnellen – vooralsnog is dit vaak een gescheiden aanpak. Heb je ervaringen? Vul het formulier onderaan de pagina in!

Aan de ronde tafel

Begin februari 2022 organiseert de zone een ronde tafel bijeenkomst met diverse stakeholders. Het doel is: verkennen welke mogelijke voordelen een meer geïntegreerde benadering van Open Science en Open Educational Practices heeft. Ook bespreekt de zone tijdens de bijeenkomst op welke wijze een dergelijke benadering kan worden gerealiseerd.

Gaby Lutgens van de Universiteit Maastricht en betrokken bij onze zone legt in meer detail uit waarom het van belang is om in gesprek te gaan hierover.

Ecosysteem

De zone doelt op een ecosysteem vergelijkbaar met die voor wetenschappelijke publicaties. Hiervoor bestaat een internationaal erkend, hoogontwikkeld en goed functionerend ecosysteem. Dit ecosysteem zorgt voor wetenschappelijke vooruitgang door voort te bouwen op elkaars resultaten en heeft een erkend en transparant kwaliteitsborgingssysteem op basis van peer review. In het geval van open leermaterialen bestaat zo’n ecosysteem nog niet.

Veel instellingen en community’s van docenten bouwen momenteel aan een eigen kwaliteitsborgingssysteem voor leermateriaal, maar criteria en procedures om rekening te houden met open leermaterialen zijn vaak onbekend. Daardoor blijven gebruikers van open leermaterialen in het ongewisse over de kwaliteit ervan.

Vertel ons je ervaringen

Voor de bijeenkomst verzamelt de zone zoveel mogelijk ervaringen met zowel Open Science als Educational Practices. Maar ook over whitepapers en beleidsdocumenten, zoals de White paper Universiteit Utrecht en Visiedocument Leermaterialen in 2025. Heb je ervaringen hiermee? Vul onderstaand formulier in en geef antwoord op de vragen!

 

Deze oproep is gesloten.

Deel deze pagina

Actueel

Lees hier het laatste nieuws en meer
Terugblik-Toets2daagse
Artikel
Terugblik: dit was de Toets2daagse

Op 6 en 7 december 2022 organiseerde de werkgroep Toetsen op afstand samen met de Special Interest Group Digitaal Toetsen en

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het Versnellingsplan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Lees-meer-over-het-Versnellingsplan-Onderwijsinnovatie-met-ICT